Annons

Coffee Table Book innan jul!?

Produkter
(logga in för att koppla)

fina

Aktiv medlem
Jag söker för en kunds räkning efter någonstans där jag kan beställa Coffee Table books och hinna få dem innan jul! Det företag jag brukar använda mig av har för länge sedan passerat sin deadline. Jag är inte ute efter vanliga fotoböcker, utan Coffee Table books, dvs lite lyxigare, elegantare och bra kvalitet! Någon som kan tipsa om något ställe? Gärna så snabbt som möjligt, då jag inser att detta är att vara ute sista sekund!
 
Jag söker för en kunds räkning efter någonstans där jag kan beställa Coffee Table books och hinna få dem innan jul! Det företag jag brukar använda mig av har för länge sedan passerat sin deadline. Jag är inte ute efter vanliga fotoböcker, utan Coffee Table books, dvs lite lyxigare, elegantare och bra kvalitet! Någon som kan tipsa om något ställe? Gärna så snabbt som möjligt, då jag inser att detta är att vara ute sista sekund!

Blurb.com anger 12/12 som sista datum med expressleverans från Usa.
De tar för en bok i 33x28 cm 105USD + frakt för 120-160 sidor med bästa papperet. 91USD för standardpapper.
 
Blurb trycker också i NL

Blurb.com anger 12/12 som sista datum med expressleverans från Usa.
De tar för en bok i 33x28 cm 105USD + frakt för 120-160 sidor med bästa papperet. 91USD för standardpapper.

Min senaste bok blev tryckt i Nedeländerna, annars skulle moms tillkomma, från Blurbs hemsida:

Book production time takes approximately 5 to 6 business days at all of our printers, here in the U.S. and in the Netherlands. (If your order contains 25 books or more, please add 3 extra business days to your book's production time.) Shipping takes another 1 to 15 business days depending on which shipping option you choose.
 
Du skriver att din blev tryckt i Nederländerna och att du därmed slapp moms. De böcker jag beställt blev tryckta i USA och sen en månad senare kom en faktura på moms, 25% på kommersiella värdet - inte det jag betalade Blurb (som tur var). Valde du någonstans att din bok skulle tryckas i Europa eller blir det som det blir? vet du?
 
Val av valuta eller lev address styrde...

Jag valde euro och lev-address Sverige vid beställning och därmed borde det inte finnas någon tveckan att boken skall tryckas i Europa.
Det är inte sant att jag slapp moms, men jag har för mig att det var lägre än den Svenska momsen.
Så här skriver Blurb:
http://blurb.custhelp.com/cgi-bin/blurb.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=182

How is VAT applied to books printed and shipped within the EU?


In accordance with the tax laws governing members of the European Union, Blurb is required to charge VAT (value added tax) on all orders printed and delivered to destinations in EU countries.

The VAT rate is in accordance with local legislation. As a result, the VAT amount is subject to change per the guidelines of each country's tax authority.

The prices displayed on Blurb's Pricing and Shipping page, and various marketing pages, are not inclusive of VAT. At the time of checkout, the applicable VAT rate, based on the order's delivery address, will be added to the order. You will be able to see the VAT amount prior to confirming your purchase.




Du skriver att din blev tryckt i Nederländerna och att du därmed slapp moms. De böcker jag beställt blev tryckta i USA och sen en månad senare kom en faktura på moms, 25% på kommersiella värdet - inte det jag betalade Blurb (som tur var). Valde du någonstans att din bok skulle tryckas i Europa eller blir det som det blir? vet du?
 
Jag valde euro och lev-address Sverige vid beställning och därmed borde det inte finnas någon tveckan att boken skall tryckas i Europa.
Det är inte sant att jag slapp moms, men jag har för mig att det var lägre än den Svenska momsen.
Så här skriver Blurb:
http://blurb.custhelp.com/cgi-bin/blurb.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=182

How is VAT applied to books printed and shipped within the EU?


In accordance with the tax laws governing members of the European Union, Blurb is required to charge VAT (value added tax) on all orders printed and delivered to destinations in EU countries.

The VAT rate is in accordance with local legislation. As a result, the VAT amount is subject to change per the guidelines of each country's tax authority.

The prices displayed on Blurb's Pricing and Shipping page, and various marketing pages, are not inclusive of VAT. At the time of checkout, the applicable VAT rate, based on the order's delivery address, will be added to the order. You will be able to see the VAT amount prior to confirming your purchase.


Jag valde också Euro och Sverige men när jag följde processen så såg jag att den började i USA. Men det spelar kanske inge roll egentligen mer än att det kanske tar lite längre tid. Vad gäller momsen så var det nog samma, dvs 25% pga ngt undantag om fotografiska verk, men Blurb sätter ett commercial value (som inte är detsamma som man betalar till dem) och det är på det värdet som de 25% beräknas. Lite lurigt för det blir ju lite svårt med prisjämförelser även om man vet att det tillkommer ngt för momsen.

Var du nöjd med din bok? Jag var ganska nöjd - bilderna blev lite mörkare men det blev en bra referensbok. Däremot var jag inte så nöjd med kornigheten och kontrasten på alla bilder, framförallt inte de där det fanns gräs. Grässtråna hade ingen kontrast utan såg på vissa bilder nästan "målade" ut. Så kontrasten får man kanske jobba med lite innan man skickar in dem.
 
Jag var nöjd...

Men jag har tryckt några stycken vid olika tillfällen i USA och Sverige. Senast valde jag premium paper och tycker det känns mer proffsigt. Jag hade också problem med att alla bilder blev för mörka första gången jag använde Blurb. Därefter köpte jag en skärmkalibrator och det rättade till problemet.Kvalitén på bilderna är inte fullt lika bra som en tryckt bok, men många vänner och kollegor har kollat på min bok och trodde att jag hade blivit publicerat... Jag ser kvalitetsskillnaden, men det gör inte dem.

Men jag ser ändå fram emot kvalitetsförbättringar i bilderna, jag misstänker att bok branschen kommer att gå samma öde till mötes som skivindustrin.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.