Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coating

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju ingen enhetlig deffinition av "fönsterputs" så det skulle jag vara försiktig med. Många fönsterputsmedel har ju vätskor som ska avdunsta lite kvickare, t.ex. rödsprit.
Använd en mild tvållösning.

Utifrån mina mångåriga erfarenheter av glasögonrengöring skulle jag hellre välja vanligt diskmedel, rejält utspätt. Det kan nog gå bra med tvållösning också, men då tror jag att man ska använda flytande tvål. Åtminstone vissa fasta tvålar lämnar en beläggning kvar på ytan.

Jag har kört med fönsterputs till rengöring av allt möjligt med gott resultat, MEN inte för objektiv. Antireflexbehandlingen kan ta skada av det (ammoniak är elakt). Jag har sedan många år slutat använda det för glasögon efter att ha konstaterat att det inte är bra, och jag vill helst att objektiv överlever längre än mina glasögon gör.

Sen kanske det finns snällare fönsterputs, men jag skulle rekommendera att låta bli och köra med tvål och vatten på fuktig trasa.

En annan viktig sak är att aldrig använda papper för att torka linserna med om det inte är ett specialpapper för ändamålet. De flesta vita papper har lera inblandat och fungerar som slippapper.

Tips

Gör din egen putslösning. Vatten + en liten droppe diskmedel och Etanol/metanol t.ex. T-röd. T-röd är nästan ren etanol, bara ytterst lite färgmedel och lite härligt kräkmedel. Brukar köra ganska utspätt ca 1/3 sprit + 2/3 vatten men ska prova även en starkare lösning eftersom etanol sägs vara ofarligt för coatingen. Kör slut på den gamla satsen först eftersom det fungerar så bra.

Gör din egen putslösning. Vatten + en liten droppe diskmedel och Etanol/metanol t.ex. T-röd. T-röd är nästan ren etanol, bara ytterst lite färgmedel och lite härligt kräkmedel. Brukar köra ganska utspätt ca 1/3 sprit + 2/3 vatten men ska prova även en starkare lösning eftersom etanol sägs vara ofarligt för coatingen. Kör slut på den gamla satsen först eftersom det fungerar så bra.

Min erfarenhet av ren T-röd på glas är att det efterlämnar en fetaktig hinna om man eftersträvar fullständig renhet. Aceton är mycket bättre och utan hinna, men INTE på kameralinser. Diskmedel och T-röd som i Tonyeagles tips är nog bättre i det avseendet. Själv kör jag med utandningsimma och mikrofiberduk, eller Yes om det i undantagsfall inte räcker att andas på linsen.

En annan viktig sak är att aldrig använda papper för att torka linserna med om det inte är ett specialpapper för ändamålet. De flesta vita papper har lera inblandat och fungerar som slippapper.

Nu råkar jag tillbringat 25 år i pappersbranschen och råkar vara lite expert på området. Om vi talar om hygienpapper som toa och hushållspapper eller ändå hellre typ E-tork så innehåller de inte lera.
E-tork är ett speciellt papper för rengöring av känsliga produkter och som inte luddar. Närmast att jämföra med rena bomullstrasor. Används ofta i tryckeribranschen för att göra ren tryckplåtarna.
De vill lika ogärna repa plåtarna som vi vill repa frontlinsen.
Papper som innehåller fyllnadsmedel som kalk eller lera är tryckpapper. Endera för att ge bättre opacitet eller för bättre ytegenskaper i form av bestrykning.
Detta var populärversionen. Det finns många fler fyllnadsmedel i papper som gör dem olämpliga som linsputspapper.
De fiberdukar man idag kan köpa billigt hos varje glasögonaffär är betydligt bättre och gör att man ofta inte behöver använda rengöringsvätska.
Jag är inte mer än normalt aktsam om mina kameror och de får utstå mycket. Nu senast 2 veckor av Safari och sedan saltvatten på Zanzibar.
Visst blir det både damm på frontlinsen och saltvattensstänk. Fast puts med en fiberduk löser det på ett par sekunder.

Nu råkar jag tillbringat 25 år i pappersbranschen och råkar vara lite expert på området. Om vi talar om hygienpapper som toa och hushållspapper eller ändå hellre typ E-tork så innehåller de inte lera.
E-tork är ett speciellt papper för rengöring av känsliga produkter och som inte luddar. Närmast att jämföra med rena bomullstrasor. Används ofta i tryckeribranschen för att göra ren tryckplåtarna.
De vill lika ogärna repa plåtarna som vi vill repa frontlinsen.
Papper som innehåller fyllnadsmedel som kalk eller lera är tryckpapper. Endera för att ge bättre opacitet eller för bättre ytegenskaper i form av bestrykning.
Detta var populärversionen. Det finns många fler fyllnadsmedel i papper som gör dem olämpliga som linsputspapper.
De fiberdukar man idag kan köpa billigt hos varje glasögonaffär är betydligt bättre och gör att man ofta inte behöver använda rengöringsvätska.
Jag är inte mer än normalt aktsam om mina kameror och de får utstå mycket. Nu senast 2 veckor av Safari och sedan saltvatten på Zanzibar.
Visst blir det både damm på frontlinsen och saltvattensstänk. Fast puts med en fiberduk löser det på ett par sekunder.
Tilläggas kan att om papperet är vitt eller inte har inte med lera att göra. Det har med sättet man framställer massan på att göra. Ett gultonat papper kan med andra ord också innehålla fyllnadsmedel eller orenheten.
Värst är återvinningspapper eftersom det kan innehålla metallspån, grus eller andra vassa föremål.

Nja inte riktigt. Det finns också det som tillverkas av jungfruliga fibrer. Det är oftast lite mjukare och oftast vitare.
Jag hade en fabrikschef vid ett pappersbruk som aldrig skulle utsätta sina rumpa för återvinningspapper. Jag skulle heller inte utsätta mina objektiv för toappper annat än i nödfall.
Risken är att det är gjort av returfiber och då finns det risk för föroreningar från returfiber. metallspån, sand och grus och liknande.
Vi hade ett museum på ett av våra bruk som tillverkade förpackningskartong. Här ställde man ut det mest bisarra man hittat i sin råvara. Insamlat papper. Detta var,i Tyskland.
Det var stilletter, skjutvapen, brödrostar, flygbomber dildos mm. MIndre grejor togs om hand av centrifuger, magnetfällor och filter.
Hur sofistikerad utrustning man än har riskerar alltid små partiklar att följa med.
Det finns inget skäl att normalt använda denna typ av papper för att göra ren objektiv. MIkrofiberdukar kostar så lite och är mycket bättre. Hur många ängsliga har repat ett objektiv med en putsduk. Min erfarenhet är att coating och glas tål bra mycket stryk.
Jag kör oftast utan skyddande filter på mina objektiv eftersom jag anser jag får bättre resultat.

Som parantes kan nämnas att jag aldrig skulle acceptera en pizza eller annan mat i returfiber. Returfiber innehåller rester av tryckfärger och andra tungmetaller. I tryckfärg används både bly och kadmium som pigment. Detta går lätt över till feta matvaror.
Så jag skulle vara mer orolig för vad jag äter än vad jag gör ren mina objektiv med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar