Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cnx2 och Lightroom/Camera raw.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Förstår att det är svårt att svara på de frågor som kommer upp i denna diskussionen utan exempelbilder (sitter med mobilen när jag skriver detta, men i alla fall).

Jag har de senaste dagarna redigerat några bilder (se bildkritik) i Cnx2, och sedan öppnat upp dom i (i RAW-format (NEF)) Camera raw/Lightroom, och jösses vilken skillnad !

Både färg och skärpa skiljer sig avsevärt, även om det är samma färgrymd, samt att bilden blir "pixligare" i de två sistnämnda, jämfört med Cnx2. Någon som har liknande erfarenheter och ev. någon problemlösning ?

Vill gärna kunna använda Lr/Camera Raw, då alla facktidningar och böcker inom fotogenren använder sig av dessa programvaror.

Senast ändrad:
Förstår att det är svårt att svara på de frågor som kommer upp i denna diskussionen utan exempelbilder (sitter med mobilen när jag skriver detta, men i alla fall).

Jag har de senaste dagarna redigerat några bilder (se bildkritik) i Cnx2, och sedan öppnat upp dom i (i RAW-format (NEF)) Camera raw/Lightroom, och jösses vilken skillnad !

Både färg och skärpa skiljer sig avsevärt, även om det är samma färgrymd, samt att bilden blir "pixligare" i de två sistnämnda, jämfört med Cnx2. Någon som har liknande erfarenheter och ev. någon problemlösning ?

Vill gärna kunna använda Lr/Camera Raw, då alla facktidningar och böcker inom fotogenren använder sig av dessa programvaror.

De beror på att Capture NX2 lägger på mer »färdig« förinställning på dina bildfiler. För en ovan användare kanske detta är bekvämt, eftersom det kräver mindre bearbetning, men kan du LR/CR så kan du få väl så bra resultat med dessa program. De kräver dock att du jobbar lite mer själv för att få fram det utseende på dina bilder som du vill ha.

Att de skulle bli pixligare låter däremot konstigt. Är du säker på att du väntade ett litet slag innan du bedömde bilden. Ibland kan det ta några sekunder innan bilden visas i full upplösning.

De beror på att Capture NX2 lägger på mer »färdig« förinställning på dina bildfiler. För en ovan användare kanske detta är bekvämt, eftersom det kräver mindre bearbetning, men kan du LR/CR så kan du få väl så bra resultat med dessa program. De kräver dock att du jobbar lite mer själv för att få fram det utseende på dina bilder som du vill ha.

Att de skulle bli pixligare låter däremot konstigt. Är du säker på att du väntade ett litet slag innan du bedömde bilden. Ibland kan det ta några sekunder innan bilden visas i full upplösning.
Hej Stefan och tack för svar. Alltid lär man sig något nytt och det var ny kunskap att Cnx2 lägger på mer "färdiga"förinställningar, men det är kanske som du säger, det är bekvämt och kräver minde bearbetning, vilket passar mig utmärkt :).

Men jag får väl läsa på lite mer vad det gäller Lr/Camera Raw, så att jag kan utnyttja dess potential, jag har trots allt betalat för programmet.

Vad det gäller den upplevda pixligheten, kanske jag är för snabb och kanske skall låta datorn arbeta och uppdatera innan jag " springer " vidare. Hade kanske lite för bråttom när jag satt med bilderna häromsisten, skulle iväg till jobbet och det passar sig inte att komma försent, när man är busschaufför ;).

NEF filer som redigerats i CaptureNX2 går inte att öppna i något annat program utan att de inställningar/redigeringar som gjorts försvinner.
Du måste spara bilden som JPEG eller TIFF innan du öppnar det i något annat program om du vill ha kvar dina redigeringar.

(Personligen så använder jag NX2 till nästan alla mina bilder. Ett fantastiskt bra program. tyvärr så har Nikon slutat att uppgradera NX2 så det är inte kompatibelt med deras två senaste kameror D850 ochD7200 = ett stort svek från Nikons sida mot oss användare. Har använt programmet i flera år ända sedan jag köpte min D300).

Jo, jag har förstått att det inte går att exportera NEF-filer till Lr/CR utan att först konvertera till Jpeg /Tiff, med de begränsningar det innebär. Därför öppnade jag NEF-filerna i RAW -format i Lr/Cr, men jag upplevde att jag inte lyckats få samma (goda) resultat som i Cnx2.

Till saken hör att jag är tämligen nöjd med vad jag åstakommer i Cnx2, och då har jag ännu inte utforskat programmets fulla potential ännu och som du säger så är det ett väldigt bra program, snabbarbetat med gott resultat. Jag har även uppföljaren (NX-D), men aldrig fått anledning att prova det programmet ännu. Har du någon erfarenhet av det, och i så fall, hur upplever du det i jämförelse med Cnx2 ?

NXD fungerar men det saknar tyvärr en hel del.
NX2 tycker jag är betydligt mer lättarbetat.
I NX2 så finns kontrollpunkter, saknas i NXD.
I NX2 så kan man göra samma justering flera gånger. Exempelvis justering av kurvor i flera steg.
NX2 har ett betydlig bättre verktyg för att justera vitbalans.
mm. mm.
Tycker att NXD är "skit" i jämförelse med NX2.

NXD fungerar men det saknar tyvärr en hel del.
NX2 tycker jag är betydligt mer lättarbetat.
I NX2 så finns kontrollpunkter, saknas i NXD.
I NX2 så kan man göra samma justering flera gånger. Exempelvis justering av kurvor i flera steg.
NX2 har ett betydlig bättre verktyg för att justera vitbalans.
mm. mm.
Tycker att NXD är "skit" i jämförelse med NX2.
Ok, jag förstår. Men det finns ett fristående program, picture utility program. Finns inte kontrollpunkterna där ?

Ok, jag förstår. Men det finns ett fristående program, picture utility program. Finns inte kontrollpunkterna där ?

U-Points finns bara i NX2. I NX2 så finns, minus och plus markeringskontrollpunkt med vars hjälp man kan bestämma var i bilden en viss justering skall ske. Det finns även det som kallas för färgkontrollpunkt med vars hjälp man kan justera exempelvis ljus och mättnad i en viss del av bilden. Du har även kontrollpunkt för röda ögon. Allt detta saknas i NXD

PictureControlUtility är något helt annat som finns även i NX2, under kamera inställningar.

U-Points finns bara i NX2. I NX2 så finns, minus och plus markeringskontrollpunkt med vars hjälp man kan bestämma var i bilden en viss justering skall ske. Det finns även det som kallas för färgkontrollpunkt med vars hjälp man kan justera exempelvis ljus och mättnad i en viss del av bilden. Du har även kontrollpunkt för röda ögon. Allt detta saknas i NXD

PictureControlUtility är något helt annat som finns även i NX2, under kamera inställningar.
Jo,jag visste att picture utility program finnsi Cnx2, men inte i ND-X, utan är fristående från själva huvudprogrammet.

Att kontrollpunkter bara finns i Cnx2, det visste jag också om sedan tidigare, och även hut de fungerar, men detnågot jag aldrig använder mig av.

Jo,jag visste att picture utility program finnsi Cnx2, men inte i ND-X, utan är fristående från själva huvudprogrammet.

Att kontrollpunkter bara finns i Cnx2, det visste jag också om sedan tidigare, och även hut de fungerar, men detnågot jag aldrig använder mig av.

Personligen så tycker jag att kontrollpunkterna är en av de stora fördelarna med NX2.
Att exempelvis kunna mörka ner eller ljusa upp delar av bilden eller göra himmelen mer blå eller lägga på skärpa i en viss del av bilden utan att behöva använda lager som i Photoshop.
Sen så ser jag att du fotar med D800E, en kamera som ger fantastiskt skarpa och fina bilder utan att man behöver justera så mycket i efterhand.

Personligen så tycker jag att kontrollpunkterna är en av de stora fördelarna med NX2.
Att exempelvis kunna mörka ner eller ljusa upp delar av bilden eller göra himmelen mer blå eller lägga på skärpa i en viss del av bilden utan att behöva använda lager som i Photoshop.
Sen så ser jag att du fotar med D800E, en kamera som ger fantastiskt skarpa och fina bilder utan att man behöver justera så mycket i efterhand.
Precis som många andra upplever så är kontrollpunkterna väldigt användbara i de sammanhang som du nämner.

Vad det gäller kamerahuset så är jag beredd att hålla med dig, jag ser inget skäl till att komplettera med ytterligare ett DSLR-hus inom snar framtid, precis som du säger så tar denna kameran förträffliga bilder. När jag tittar på skärmen (24 tum) så ser bilderna onekligen väldigt skarpa och fina ut.

Men för att återgå till CNX2. De verktyg jag använder mig mest av när det gäller CNX2, är de som återfinns till höger om, på huvudfönstret i CNX2, samt dubbel tröskel. Men när det kommer till att ändra på en specifik färg, som du nämner, då vill jag gärna använda mig av Lr, då det finns reglage i det programmet som förenklar den justeringen avsevärt.

Men återigen, jag har inte fördjupat mig i hur programmet fungerar i tillräcklig utsträckning, då jag jobbar ganska mycket och är inte sällan trött och omotiverad, för att plugga, och om man inte läser kontinuerligt, då tappar man den nyss förvärvade kunskapen. Jag har en hel del facklitteratur i ämnet att plöja igenom, men så småningom så. I vart fall som helst, jag skall väl leva några år till, så det hinns nog med.

Jo CNX2 visar bilderna med kamerans alla inställningar. LR/PS väljer att skippa detta och även eventuellt gjora ändringar i CNX. Men även om man skapar profiler i LR med samma inställningar som i kameran; jag lyckas fortfarande efter flera års försök bättre med CNX2 än LR/PS. Och när man börjar dra i reglagen tycker jag det händer mer rätt saker än i LR/PS. CNX2 känns kraftfullare och för oss pixelpeepare, bilderna blir skarpare och färgerna blir bättre.

Låt bli DNX om du kan, har kört det ett tag pga D810-kompatibiliteten men det är ett sämre program som dessutom är långsamt. I CNX kan jag göra två raw-konverteringar på några sekunder. I DNX tar samma två operationer kanske 40 sekunder.

Det lustiga är ju att NikonCaptureNX2 fanns att köpa även efter att Google tagit över NIK.
Programmet följde även med när jag köpte min D800E och på den kurs som Nikon höll här i Umeå på CyberPhoto för vi som då hade köpt D800 D800E och D600 så vurmade man för NX2.
Och Nikon fortsatte ju att uppgradera programmet fram till släppet av D7200 och D800E.

NIK hade redan innan dess tagits över av Google.
Det var först i samband med släppet av D7200 och D850 som Nikon slutade uppgradera NX2 för dessa och efterföljande kameramodeller.

Så någon form av makt måste ju Nikon ha haft över det hela.

(...)
Och när man börjar dra i reglagen tycker jag det händer mer rätt saker än i LR/PS.[ CNX2 känns kraftfullare och för oss pixelpeepare, bilderna blir skarpare och färgerna blir bättre.
Det är min erfarenhet också.

Låt bli DNX om du kan, har kört det ett tag pga D810-kompatibiliteten men det är ett sämre program som dessutom är långsamt. I CNX kan jag göra två raw-konverteringar på några sekunder. I DNX tar samma två operationer kanske 40 sekunder.
Jo, än så länge är jag nöjd med det resultat som CNX2 levererar. Dessutom har jag D800E som är kompatibel med CNX2, så jag kommer nog att hålla mig till det, men jag måste börja lära mig att använda Lr/Cr, då all facklitteratur hänvisar till just dessa program.

Tack för att du delade med dig av dina reflektioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar