Annons

CMYK till RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Andante

Medlem
Hej!
Har skickat in en bild till en fotofirma (erkännt bra sån;-)). Tar så lång tid innan jag får min bild, mailar och frågar varför? Får till svar att min bild var i CMYK format och att dom hade konverterat den till RGB.
Nu får jag bilden idag (hm dom trodde den skulle skickats i måndags...) och jag är inte nöjd. Det är som blå fläckar i ett begränsat område av det svarta (en svart kostym bla).
Har kollat bilden själv noga innan jag skickade, har bett kompisar kolla så den verkar ok, på deras skärmar. Ingen har sett detta. Har skickat mkt bilder till det här företaget som jag fixat till i PSP utan problem. Varit jättenöjd.
Så nu till min fråga, kan det ha blitt dom här förändringarna när han konverterade bilden? Skulle han ha frågat mig innan (läser nu att dom gör så när bilderna är CMYK format)? När jag sitter nu och drar upp bilden till 5x i PSP kan jag ändå inte se dom här fläckarna. Klart man anar lite skillander i färgen på den svarta kostymen men absolut inte dom här blå fläckarna.
Och vart 17 kan jag ha ändrat från RGB till CMYK i PSP 7? När inga andra kort har blivit så här?
Tacksam om någon kan svara på mina frågor.

MVH Andante
 
Att konvertera till CMYK ska man akta sig för. Information försvinner och filerna blir större.

Ska man skicka bilder till ett tryckeri så är det bäst att låta dem konvertera till CMYK alternativt att man får profiler för just deras tryckpressar.

Fotolabb kör ut bilderna på fotopapper från RGB. Apparaterna brukar inte kunna läsa CMYK. Anledningen att fotofirman vill att du ska komma tillbaka med en RGB bild beror inte på att de kan konvertera en CMYK till RGB utan på att en sådan RGB-bild skulle sakna mycket information som finns i den RGB-film som fanns från börjarn. CMYK-konverteringen tar bort information som inte går att få tillbaka.

Det är lätt att råka komma åt CMYK-konverteringen när man ska ändra bitdjup, kurvor nivåer eller annat.
 
Bara för att din CMYK-bild ser OK ut på skärmen innebär inte att det funkar i printern eftersom den inte är gjord för fyrfärg utan för just RGB. Det är dömt att misslyckas.

En fotoprinter på labb skriver med ljus precis som en skärm och färgerna blandas Rött+grönt+blått En tryckpress blandar med fyra färger. En färger som kan visas med RGB kan inte tryckas med CMYK, t ex kraftigt blått eller kraftigt rött, därför är det inte bra att gå bakåt från CMYK till RGB.

Skärmen visar färger med RGB. När du konverterat bilden till CMYK är bilden som visas på skärmen inte sann utan bara en simulering av hur det antagligen ser ut efter tryck. Det kan skilja rätt mycket.

Bäst är att försöka leta upp orginalbilden i RGB eller om det är att analogt orginal att skanna om.
 
Tack för svar

Men i det här fallet är det ju så att fotolabbet har konverterat min CMYK fil till RGB för att kunna köra ut den.
Resultatet blev att det är blåa "fläckar" på bla ett svart fält (en svart kavaj). Även lite blåa fläckar i ett grönt (skog) parti.
Min fråga är alltså kan detta ha hänt när fotolabbet konverterade filen? Borde dom isåfall inte ha kollat resultatet.
"utan på att en sådan RGB-bild skulle sakna mycket information som finns i den RGB-film som fanns från börjarn". Kan jag tolka detta som att något har gått fel i konverteringen och att det är fotofirmans "fel" och jag borde kunna be om nya bilder?
Kan det ha blivit så här ändå? Att det inte är "någons" fel utan det helt enkelt bara hände i maskinen?
Kruxet är att det är ett tackkort och jag har nu 55 st liggandes här hemma.....
Självklart ska jag kontakta firman, men ville ha lite mer info på fötterna först.

MVH Anna
 
Jag skulle vilja veta hur det kommer sig att du ens har bilderna i CMYK. Vad jag lärt mig är det endast tryckerier som vill ha den "färgprofilen" och för fotoframkallning/kopiering är det RGB som gäller. Vad använder du CMYK-bilder till?

Sen borde ju fotolabbet kanske bett dig om RGB-filer istället för att själva konvertera.
 
De flesta labb konverterar per automatik gråskala och CMYK till RGB.

Vanligast är att de får filer i gråskala.

Om du har blå fläckar i en för övrigt jämn yta kan man inte utesluta kemifel, blekfixet är inte förnyat som det skall.

Du säger ingenting om att du har tittat på din fil och kontrollerat vilket färgläge den är i.
 
Anna>

Jag begriper inte heller hur du lyckats skapa en CMYK fil PSP 7. Det jag hittat är att menyn "Color - Split Channels - Split to CMYK" gör att det dyker upp fyra svartvita bilder i svartvit, motsvarande fyra tryckplåtar för var sin färg. Genom att köra kommandot "Color - Combine Channels - Combine from CMYK" så slås bilderna samman till en färgbild igen. Denna bild skilljer sig från jag konverterade ifrån i och med att den blev mustigare i färgen, vilket jag antar beror på att det finns lite färre nivåer i CMYK att leka med (utgår från det utan att veta).

Jag hittade inget filformat som jag direkt kopllade till CMYK av texten när jag försökte spara. Delbilderna jag hade sparades var för sig i egna filer. Möjligen kan man plocka in de svartvita delbilderna för varje färg som lager i en ny bild och på så sätt spara en TIFF, PSP eller PS innehållandes flera lager.

Hoppas det löser sig!
 
Men, skapa en CMYK-fil är ju görlätt.

Man tar fel på färgläge när man konverterar tii profil eller omvandlar via bild - läge - CMYK
 
Jag tackar återigen

för alla svar. Tyvärr blir det inte mkt klarare för mig. Fattar fortfarande inte hur bilden har hamnat i CMYK format. Det enda jag har gjort är ju att fixa lite med olika layers för att ljusa upp lite osv. Är nybörjare, bilden i övrigt är ju ganska ok tycker både jag och bruden.
Någon som kan förklara var jag öht kan se vilket läge filen är i? PSP 7 alltså. Har en gamal PS 5 i datorn om det går lättare i den?
Men det verkar ju som att bilden kan förlora i kvalitet genom att konverteras och då borde väl rimligtvis fotofirman kolla att det blev ok efter framkallning? Alt höra av sig och be mig skicka en bild i RGB format.
Tydligen kan det ju vara fel på deras framkallning också.
Skall höra av mig till dom och försöka lösa det. Bilden är ju som sagt ett tackkort jag fixat åt en kompis, 55 bilder för 350 kr är beställda så det här känns inte ett dugg kul.
Om någon skulle kunna tänka sig att titta på filen får ni gärna hojta så mailar jag över.
Tack så länge
/Anna
 
Nu blir jag irriterad

Öppnar bilden i PS 5, väljer bild och läge och det är förbockat för RGB färg och INTE CMYK-färg. Nu blir det ett mail till labbet och får höra vad dom har att säga. Är ju så himla nöjd med dom annars (och många med mig), Nåt har ju blitt knas.
Tack återigen:) (Blir mkt tack nu)
/Anna
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.