Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CMYG jmf. RGB Silver EFX Pro / tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterK

Aktiv medlem
Hej,

Jag arbetar med Lightroom 3/NIK Software Silver EFX Pro 2 som inte stöder CMYG-format för konvertering och editering av bilder, som kommer från NEF.

Hur viktigt är det med CMYG jmf. RGB vid boktryck av svartvita bilder och vad blir skillnaden?

Jag har konverterat till CMYG efter att editeringen är klar och bilden blir då gråaktig.

Finns det någon vänlig person som kan ge mig lite råd i detta ämne?


MVH

Peter
 
Hej,

Jag arbetar med Lightroom 3/NIK Software Silver EFX Pro 2 som inte stöder CMYG-format för konvertering och editering av bilder, som kommer från NEF.

Hur viktigt är det med CMYG jmf. RGB vid boktryck av svartvita bilder och vad blir skillnaden?

Jag har konverterat till CMYG efter att editeringen är klar och bilden blir då gråaktig.

Finns det någon vänlig person som kan ge mig lite råd i detta ämne?


MVH

Peter

Någonstans i kedjan innan tryck blir det alltid CMYK vare sig du vill eller inte. Att CMYK:a själv är en stor fördel eftersom du har bättre grepp om slutresultatet innan tryck. Det förutsätter förstås en skaplig och kalibrerad skärm samt att du fått en CMYK-profil från det aktuella tryckeriet. Om du bara byter färgrymd i PS blir det den profil som är inställd i färginställningarna och då kan det bli vad som helst om man inte har koll på sina inställningar. Att bilden blir lite plattare och gråare är inte så konstigt eftersom CMYK har en betydligt snävare färgrymd än Rgb. Men det krävs lite kunskap kring det hela för att det ska bli så bra det går.
 
Någonstans i kedjan innan tryck blir det alltid CMYK vare sig du vill eller inte. Att CMYK:a själv är en stor fördel eftersom du har bättre grepp om slutresultatet innan tryck. Det förutsätter förstås en skaplig och kalibrerad skärm samt att du fått en CMYK-profil från det aktuella tryckeriet. Om du bara byter färgrymd i PS blir det den profil som är inställd i färginställningarna och då kan det bli vad som helst om man inte har koll på sina inställningar. Att bilden blir lite plattare och gråare är inte så konstigt eftersom CMYK har en betydligt snävare färgrymd än Rgb. Men det krävs lite kunskap kring det hela för att det ska bli så bra det går.

Tack för svaret,

Vad rekommenderar du att jag skall göra då jag inte är i läge för att få färgprofiler etc. Skall jag använda RGB och vad blir resultatet vid tryck? ...då kan jag ju inte använda det förnämliga Silver EFX Pro 2.
 
Tack för svaret,

Vad rekommenderar du att jag skall göra då jag inte är i läge för att få färgprofiler etc. Skall jag använda RGB och vad blir resultatet vid tryck? ...då kan jag ju inte använda det förnämliga Silver EFX Pro 2.

Vet du vad det är för typ av papper, bestruket, obestruket etc?
 
Vad rekommenderar du att jag skall göra då jag inte är i läge för att få färgprofiler etc. Skall jag använda RGB och vad blir resultatet vid tryck?
Prata med den som ska trycka bilderna. Kan du inte få tillgång till profilen ska du låta tryckaren sköta konverteringen.
 
Har inte kommit dit ännu utan håller på med förberedelser för en bildbaserad bok så jag vet inte riktigt. Tanken är att vi skall göra ett provtryck.

Vad skall jag fråga tryckeriet?

Fråga först och främst om de kan ge dig en profil för det aktuella pappret. Om de inte kan det föreslår jag att du gör som Erland föreslog, lämna dem i Adobe RGB och låt tryckeriet sköta det. Är det ett seriöst tryckeri blir det säkert bra ändå, dessutom får du provtryck och då är det ditt godkännande av provtrycket som gäller för slutresultatet.
 
Fråga först och främst om de kan ge dig en profil för det aktuella pappret. Om de inte kan det föreslår jag att du gör som Erland föreslog, lämna dem i Adobe RGB och låt tryckeriet sköta det. Är det ett seriöst tryckeri blir det säkert bra ändå, dessutom får du provtryck och då är det ditt godkännande av provtrycket som gäller för slutresultatet.

Gäller det även när manus lämnas i .pdf?
 
Gäller det även när manus lämnas i .pdf?

Du får nog förklara lite. Vem gör layouten för boken? Har du själv kontroll över det? Med största sannolikhet kommer layouten att göras i Indesign och därifrån exporteras PDF till tryck. Manus är bara text som "hälls" in i Indesigndokumentet.
 
Manuset görs i InDesign där fotografierna placeras för att sedan skickas i .pdf-format till tryckeriet. Jag har gjort detta tidigare men med mindre produktioner. För denna publikation behöver vi bästa kvalité på bilderna.

Vad som hände var att personen som gör den grafiska designen kommenterade att bilderna var i RGB-format, dock vet jag inte hur stor expert han är.
 
Manuset görs i InDesign där fotografierna placeras för att sedan skickas i .pdf-format till tryckeriet. Jag har gjort detta tidigare men med mindre produktioner. För denna publikation behöver vi bästa kvalité på bilderna.

Vad som hände var att personen som gör den grafiska designen kommenterade att bilderna var i RGB-format, dock vet jag inte hur stor expert han är.

Som sagt, någonstans på vägen kommer bilderna att cmykas. Antingen gör man det själv med varje bild, eller levererar Rgb-bilder som sedan monteras in i Indesign. Därefter kan man välja att exportera ut en tryckfärdig PDF och samtidigt konvertera de ingående bilderna i processen. Väljer man att inte konvertera bilderna i PDF exporten måste det göras hos tryckeriet. Seriösa tryckerier är vana vid att ta emot rgb-bilder och annat skräp, så de vet vad de ska göra. Sidorna kommer att rippas och den processen är sista anhalten innan tryckplåt framställs och därmed sista chansen att konvertera alla bilder och grafik med rätt profil.

Men om man vill ha koll på processen konverterar man med fördel bilderna själv innan man skickar till layoutaren (som sedan skickar till tryck). Det kräver förstås kunskap, erfarenhet och en bra kalibrerad skärm.

Alternativt låter man mig göra layouten :)

REKLAM REKLAM REKLAM!!!!! :) ANMÄL! :)
 
Hej,

Jag arbetar med Lightroom 3/NIK Software Silver EFX Pro 2 som inte stöder CMYG-format för konvertering och editering av bilder, som kommer från NEF.

Hur viktigt är det med CMYG jmf. RGB vid boktryck av svartvita bilder och vad blir skillnaden?

Jag har konverterat till CMYG efter att editeringen är klar och bilden blir då gråaktig.

Finns det någon vänlig person som kan ge mig lite råd i detta ämne?


MVH

Peter

Om jag vore i dina kläder så hade jag släppt mitt ansvar vid att lämna ifrån mig godkända Adobe RGB-filer till ett tryckeri som man har bra kontakt med. Ett seriöst tryckeri sätter en ära i att ansvara för färgseparationen. Vet man inte vad det handlar om så ska man inte ge sig in i det själv. Om tryckaren bara vill ha pdfer så byt tryckeri!

Om du tycker att bilden bli grå när du konverterat den till cmyk så betyder inte det per automatik att du gjort något fel. En bild som ska tryckas på papper tappar massor i färgomfång från det man sett på skärmen. Det svåra är att veta hur man ska kompensera för detta. Då hjälper det inte att bara ha rätt profiler.

Att lämna ifrån sig färdiga pdfer är jag helt emot. Då har man själv tagit på sig allt ansvar för trycket, blir det dåligt så står tryckaren där och visar lång näsa. Bättre att du skickar Indesignfilen och alla A-RGB-filerna så får tryckaren göra provtryck som du sedan får kommentera. Om du skickar en färdig pdf så har du små möjligheter att låta tryckeriet justera bilderna efter att du fått se provtrycket; de har ju inga originalbilder att korra. Själv lämnar jag bara ifrån mig färdiga pdfer när jag skickar annonsoriginal, aldrig till trycksaker, broschyrer och böcker osv.

Att resultatet ska bli svartvitt spelar ingen roll i resonemanget rgb eller cmyk. Som sagts tidigare så är det bara cmyk som hamnar på pappret. RGB är ju bara ett format som kameran och datorn jobbar med.

Sammanfattning: Säg som det är till tryckeriet - säg att du har dåliga kunskaper i färgrepro och be dem hjälpa dig där du inte ha koll.


/ Kalle
 
Om jag vore i dina kläder så hade jag släppt mitt ansvar vid att lämna ifrån mig godkända Adobe RGB-filer till ett tryckeri som man har bra kontakt med. Ett seriöst tryckeri sätter en ära i att ansvara för färgseparationen. Vet man inte vad det handlar om så ska man inte ge sig in i det själv. Om tryckaren bara vill ha pdfer så byt tryckeri!

Om du tycker att bilden bli grå när du konverterat den till cmyk så betyder inte det per automatik att du gjort något fel. En bild som ska tryckas på papper tappar massor i färgomfång från det man sett på skärmen. Det svåra är att veta hur man ska kompensera för detta. Då hjälper det inte att bara ha rätt profiler.

Att lämna ifrån sig färdiga pdfer är jag helt emot. Då har man själv tagit på sig allt ansvar för trycket, blir det dåligt så står tryckaren där och visar lång näsa. Bättre att du skickar Indesignfilen och alla A-RGB-filerna så får tryckaren göra provtryck som du sedan får kommentera. Om du skickar en färdig pdf så har du små möjligheter att låta tryckeriet justera bilderna efter att du fått se provtrycket; de har ju inga originalbilder att korra. Själv lämnar jag bara ifrån mig färdiga pdfer när jag skickar annonsoriginal, aldrig till trycksaker, broschyrer och böcker osv.

Att resultatet ska bli svartvitt spelar ingen roll i resonemanget rgb eller cmyk. Som sagts tidigare så är det bara cmyk som hamnar på pappret. RGB är ju bara ett format som kameran och datorn jobbar med.

Sammanfattning: Säg som det är till tryckeriet - säg att du har dåliga kunskaper i färgrepro och be dem hjälpa dig där du inte ha koll.


/ Kalle

Att lämna PDF till tryck har varit en standard sedan mitten av 90-talet. Helt ärligt har jag aldrig sedan PDF blev standard varit med om att tryckeri eller prepress vill ha öppna dokument. Jag producerar tidningar, bilagor till dagspress, reklambroschyrer m.m. Alla dessa mottagare vill ha PDF som original, aldrig öppna dokument. Det bygger förstås på att materiallämnaren vet hur man gör. I vilket fall som helst kan man inte lita på att prepress gör något med bilderna, de resonerar ofta så här, "skit in skit ut, inte vårt problem".
 
Senast ändrad:
Att lämna PDF till tryck har varit en standard sedan mitten av 90-talet. Helt ärligt har jag aldrig sedan PDF blev standard varit med om att tryckeri eller prepress vill ha öppna dokument. Jag producerar tidningar, bilagor till dagspress, reklambroschyrer m.m. Alla dessa mottagare vill ha PDF som original, aldrig öppna dokument.

Att lämna pdfer kräver att man har ett upparbetat arbetsflöde och någorlunda kunskaper om färgrepro. Har man inte det så menar jag att man ska hoppa över att försöka. Om man däremot har rutiner och kunskap om detta så är självklart ett pdf-flöde toppen!

Klart att de flesta tryckerier inte vill ha öppna dokument, det blir ju mer arbete och mer ansvar! Jag gillar inte att det blivit en ansvarsförskjutning från tryckeriet/reproavdelningen till producenten/reklambyrån. Som kreatör ska man koncentrera sig på att kreera, inte leka reprografiker.


/ Kalle
 
Att lämna pdfer kräver att man har ett upparbetat arbetsflöde och någorlunda kunskaper om färgrepro. Har man inte det så menar jag att man ska hoppa över att försöka. Om man däremot har rutiner och kunskap om detta så är självklart ett pdf-flöde toppen!

Klart att de flesta tryckerier inte vill ha öppna dokument, det blir ju mer arbete och mer ansvar! Jag gillar inte att det blivit en ansvarsförskjutning från tryckeriet/reproavdelningen till producenten/reklambyrån. Som kreatör ska man koncentrera sig på att kreera, inte leka reprografiker.


/ Kalle

I stort sett håller jag med dig, men sedan DTP slog igenom för en massa år sedan så har de bägge världarna flutit ihop ganska rejält. Jag hade ett framgångsrikt prepressföretag i många år och på den tiden hade vi monopol på digital bildbehandling m.m, sedan blev Macarna och programmen bättre vilket gjorde att rena reproföretag tappade sin "ensamrätt" och massor av reproföretag försvann eller såldes till tryckerier.

Det finns många små företag och privatpersoner som absolut inte har utrymme för att anlita en byrå eller originalare för sina produktioner, därför dyker frågor som dessa upp med jämna mellanrum. Och egentligen är det inte så svårt att ge tryckeriet det de vill ha. Lite kunskap i profilhantering, en bra skärm, profiler från tryckeriet (både PDF och ICC), samt en bra dialog med tryckeriet/prepress. Hur layouten ser ut är en helt annan fråga, där har skaparen ensamt ansvar :)

Till sist, det går utmärkt att göra korrigeringar i enskilda bilder i en PDF, det finns flera sätt att göra det.
 
Senast ändrad:
Som sagt, någonstans på vägen kommer bilderna att cmykas. Antingen gör man det själv med varje bild, eller levererar Rgb-bilder som sedan monteras in i Indesign. Därefter kan man välja att exportera ut en tryckfärdig PDF och samtidigt konvertera de ingående bilderna i processen. Väljer man att inte konvertera bilderna i PDF exporten måste det göras hos tryckeriet. Seriösa tryckerier är vana vid att ta emot rgb-bilder och annat skräp, så de vet vad de ska göra. Sidorna kommer att rippas och den processen är sista anhalten innan tryckplåt framställs och därmed sista chansen att konvertera alla bilder och grafik med rätt profil.

Men om man vill ha koll på processen konverterar man med fördel bilderna själv innan man skickar till layoutaren (som sedan skickar till tryck). Det kräver förstås kunskap, erfarenhet och en bra kalibrerad skärm.

Alternativt låter man mig göra layouten :)

REKLAM REKLAM REKLAM!!!!! :) ANMÄL! :)

Bara så du vet! jag har anmält dig, köra smygreklam o ragga kunder på fs skäms på dig Mats!
 
Gäller det även när manus lämnas i .pdf?

Om du ska skicka ditt dokument som en pdf ska du göra exporten från InDesign som en PDF/x-4. Då ligger bilderna kvar i sin färgrymd och konverteras till tryckprofilen när tryckplåtarna görs.

Att pdf har fått ett dåligt rykte beror nog mest på att en rad formgivare gör exporten till pdf utan att ha en susning om hur man ska ställa in parametrarna. Bästa lösningen är att fotografer lär sig att hantera konverteringen till tryckprofil korrekt. Näst bästa lösningen är att ladda hem en joboption och en profil från det tryckeri som man ska använda.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar