Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CMOS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tubros

Ny medlem
God dag,
Kanske liten annorlunda fråga, men CMOS på en digitalkamera är kretsen/sensorn som "sparar" foto vad jag förstår? Så denna krets begränsar på hur bra bilder kameran kan ta. Har jag förstått det rätt?

Är ingen fotograf men är inne på att skaffa en viltkamera/åtelkamera och på de tekniska specifikationerna på dessa står CMOS 4mp eller CMOS 5mp. Medan kamrorna marknadsförs som 20-30mp eller bättre. Oavsett prisklass och hur många megapixlar foton ska bli är CMOS 4mp eller 5mp.

Jag tolkar detta som kameran tar ett 4 mp foto och förstorar upp det till "30 mp" mjukvarumässigt när den sparar fotofilen.
Är jag rätt ute med den tanken? Det är friluftsidor som säljer dessa kameror och de flesta har inte ens en tekniks spec. publiserad. Systemkameror verkar inte ha samma problem och redovisar upplösningen med bredd och höjd.

Jag är ingen åtelkameramänniska men tror ändå du tolkar allting rätt.
Här är en Elite kamera, först hos Cyberphoto:

och på ett annat ställe men nu med en tydligare specifikation:

Så, en 8MP-sensor kan alltså åstadkomma 4K-filmer nu...! Lol.
Det knasiga är att man kallar allt för extremt högupplöst och så vidare.
Jag tror säkert bilderna och filmerna blir rätt bra men den här i sammanhanget dyra kameran är faktiskt bara på 8MP.

CMOS är typen av bildsensor som används i kameran. Finns även andra typer som t ex CCD.

Det är alltså kretsen som omvandlar fotoner till elektroner och motsvarar filmen i en analog kamera.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto