Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Close-Up filter canon 1100d

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Hej!
Fick massa bra hjälp här när jag valde mitt nya objektiv och de jag ska köpa (Canon EF 50/1,8 II) men nu håller jag på att klura på om de är möjligt att få till något närmare macrofoto med min mkt låga budget (sjukpensionär). Så kollar på filter och verkar va mkt delade meningar om dom plus de jag kollat på har bilderna jag sett varierat massa så antar de blir känsligare för vad den som är bakom kameran kan.

Självklart räknar jag inte med att få samma resultat som med ett riktigt macroobjektiv men vore kul att kunna komma lite närmare.

Har sett flera liknande kit som de här: http://www.digitaltoyshop.com/MACRO_CLOSE_UP_KIT_Canon_EOS_1100D_t2346_5056_1

Är de nått att ha?

Tacksam för alla tips på billiga Close-Up filter

Nej, uppriktigt och bestämt. Det är ingenting att ha för ditt ändamål.

Och det handlar om närbildslinser, inte "close-up filter" - det är inte några filter.

Anledningarna till att de är olämpliga är flera, dels den usla bildkvalitén man får med den starkaste linsen, också att ingen av de andra två linserna tar dig särskilt mycket närmre. Ett 50 mm f/1,8 är inte heller särskilt väl lämpat för närbilder, också av andra skäl. Inte heller till kitobjektivet är linser särskilt lämpliga.

Ditt 50 mm objektiv kan ge bra resultat på nära håll med en mellanring. Enda egentliga nackdelen är att man kommer så nära att man inte gärna kan fotografera insekter, eftersom man skrämmer dem, och att det också blir svårare med ljussättning. Det finns mellanringar med elektriska kontakter som överför bländarstyrning, men AF fungerar inte bra när med mellanring. Man fokuserar manuellt, genom att "gunga in skärpan", dvs man för kameran lite fram och tillbaks tills man hittar skärpa.

Sökaren är svår att använda för att få skärpa, det fungerar bättre med direktvisning, och om kameran har skärpeindikering kan det också användas.

För ett objektiv med längre brännvidd än 50 mm kan närbildslinser öka möjligheterna markant, men för korta brännvidder och objektiv som går att ställa in till ganska nära håll är de i stort sett värdelösa. Om du har det vanliga kitobjektivet, kommer du ner till avstånd på omkring 30 cm från sensorplanet, och då är man redan väldigt nära. Det vanliga kitobjektivet ger utan extra tillbehör ungefär vad du kan åstadkomma med 50 mm och närbilslins, men med bättre kvalité.

50mm ska jag köpa. De jag nyss köpt med råd härifrån är ett canon 55-250 4-5.6 is II. Har kit plus en sigma 28-80 3.5-5.6 II macro

Om du har de objektiven är det knappast någon mening att samla på sig närbildslinser.

Den användning för närbildslins jag ser skulle vara med telezoomen, för att på relativt bekvämt avstånd kunna ta ganska små djur, som fjärilar och andra insekter, med hjälp av AF, som fungerar bra också när man använder närbildslins. En lins med +1 dioptri täcker avstånden mellan ungefär en meter och en halv meter framför objektivet. Starkare lins ger sämre skärpa om man inte tar en akromatisk lins, men en sådan är ganska dyr, och ger inte mer än vad du redan har möjlighet till med den andra zoomen.

Så en lins kan öka möjligheterna lite grann, men med den uppsättningen objektiv är det rätt lite mening i att skaffa närbildslinser. Möjligen för att ha mindre grejer att släpa på när man går ut, för att komplettera telezoomen med möjlighet att komma närmre, utan att behöva ta med fler objektiv.

Men mellanringar då ?

Du Urban avråder från närbildslinser. Men du nämner mellanringar. Skulle mellanringar hjälpa TS att ta bilder på små saker.
Skulle det då vara till normalobjektivet eller teleobjektivet?

Mellanringar till teleobjektivet är inte en helbra idé, utan det är främst till just den fasta brännvidden som en mellanring kan öka möjligheterna till närbilder markant.

Nackdelen med att sätta femtiomillimetersobjektivet på en mellanring är att det blir mycket svårare att få skärpan rätt, eftersom det är i stort sett omöjligt att ha någon hjälp av AF och man får försöka sikta så gott det går med "fokuseringsskivan", som är väldigt dålig just för att fokusera. Det funkar bättre att använda direktvisning på skärmen, men om man inte kan få en mindre del av skärmen förstorad kan man inte ställa skärpan med precision. Om kameran har en indikator i sökaren för skärpa via AF-sensorerna, är den kanske den lättaste vägen att hitta skärpa.

Man är också mycket begränsad i avbildningsskala och avstånd. Avståndet blir i stort sett fast, avståndsinställningen på objektivet gör inte mycket. Om man har tur kan AF finställa skärpan, men det beror på om kalibreringen fungerar för det. Det kan vara värt att prova, att gunga in skärpan med hjälp av skärpeindikator och ha AF igång.

Och så är man inte stort hjälpt av att objektivet har hög ljusstyrka eftersom man knappast har något skärpedjup alls. Man måste blända ner rätt mycket för att få skarpt.

Med en sån här kan man komma närmre med det objektivet, och man kan få mycket bra skärpa:
http://www.kamda.se/mellanring-25mm-canon-eos

Alla "närbildslinser" har inte dålig kvalitet. Märket Raynox har mycket bra optisk kvalitet, och jag har själv deras DCR-250 som kostar drygt 600 kr http://www.scandinavianphoto.se/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm

Eftersom jag har ett makroobjektiv brukar jag inte använda EF 50 1.8 för makro, men DCR-250 funkar även med den. Jag gjorde ett litet test i all hast. Se bilderna (Påskliljan är av minivariant och bilden på 100-lappen visar hur mycket som är max förstoring).

Med Raynoxlinsen monterad är man begränsad till ett ganska litet fokusområde, man behöver också gå nära motivet och kvaliteten blir förstås inte som med ett dedikerat makroobjektiv, men det verkar ju trådens frågeställare ha klart för sig.

Fördelen med en sådan här lösning jämfört med mellanring är att Raynoxen snabbt kan sättas dit och tas bort igen om man behöver fotografera på längre avstånd.

EDIT: Det fungerar säkert bra med övriga objektiv som räknas upp också, förutsatt att de har filtergänga mellan 52-67mm (jag läste tråden för dåligt första gången ;)
Frågan är om du får mer makro med 50 1.8 + Raynox än vad du får med Sigma 28-80? Men däremot kommer du förmodligen väldigt nära med kombinationen 28-80 + Raynox...

Bilagor

• TEST EF 50 + Raynox_IMG_0603.jpg
    TEST EF 50 + Raynox_IMG_0603.jpg
    461.7 KB · Visningar: 61
  • TEST EF 50 + Raynox_IMG_0601.jpg
    TEST EF 50 + Raynox_IMG_0601.jpg
    295.3 KB · Visningar: 42
Senast ändrad:
Du funderade aldrig på en kit-zoom? Min Canon 18-135 mm (ganska billigt) fixar cirka 7 cm breda objekt och har synbart bättre skärpa än Canons 50 mm 2.8 makro.

De blanka metalldelarna är 1 mm.

Bilagor

• Skärmavbild 2015-04-16 kl. 18.27.39.png
    Skärmavbild 2015-04-16 kl. 18.27.39.png
    345 KB · Visningar: 36
Hej!
Fick massa bra hjälp här när jag valde mitt nya objektiv och de jag ska köpa (Canon EF 50/1,8 II) men nu håller jag på att klura på om de är möjligt att få till något närmare macrofoto med min mkt låga budget (sjukpensionär). Så kollar på filter och verkar va mkt delade meningar om dom plus de jag kollat på har bilderna jag sett varierat massa så antar de blir känsligare för vad den som är bakom kameran kan.

Självklart räknar jag inte med att få samma resultat som med ett riktigt macroobjektiv men vore kul att kunna komma lite närmare.

Har sett flera liknande kit som de här: http://www.digitaltoyshop.com/MACRO_CLOSE_UP_KIT_Canon_EOS_1100D_t2346_5056_1

Är de nått att ha?

Tacksam för alla tips på billiga Close-Up filter

Hej !

Jag hade i första hand köpt en mellanringssats, kanke denna, kanske någon annan som verkar bra.

Försättslinser är absolut ok, det finns eller fanns till Hasselblad, men till skillnad från
mellanringarna har kvaliteten en avgörande inverkan på bildresultatet.

Givetvis kan man inte räkna med samma kvalitet på ett set för ca 100 som för ett på kanske 4000.

Om just dessa passar vald optik, kolla filterdiametern.

Räkna med att en EB bestälning tar ca 2-3 v innan den kommer.

//MW

http://www.ebay.com/itm/AF-AUTOMATI...02?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2a4a19907a

http://www.ebay.com/itm/58mm-Macro-...627?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item233cf3cf43

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar