Annons

Close-up + att tänka på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Ropade hem ett close-up-set med 1-2-4-10 i förstoring. 10 är bara att kasta, totalt omöjligt att få snyggt.

Finns det något man bör tänka på? Bländare osv..? Ska skaffa mellanringar också, men tänkte lattja lite med dessa tills dom kommer.

// Jocke

Enda som jag spontant som själv börjat med försättslinser kan komma på är att kolla alltid väldigt extra nog om det verkligen är fokus på det du vill. Försättslinserna är inte alls lika "förlåtande" som ett vanligt macroobjektiv är med skärpedjup osv...

Med tex +6 på kameran så behöver den inte rubbas mer än en halv millimeter för att skärpan kan förändras. Många bilder som blir skit pga det.

/Tobbe

Tänk även på att större bländare ger suddigare bilder med försättslins. Jag har genom egen erfarenhet slösat bort film på för stor bländare.
f/1,4-4,0 är inget att rekommendera, det funkar men det oftast bättre med f/5,6 upp till f/11 eller mer. När man plåtar med stor bländare räcker det med minsta lilla förflyttning mot eller från motivet för att skärpan ska vara väck.
Stativ och bra ljus rekommenderas vid stor bländare.

Jag tycker också tian verkar svår att få bra. Har inte hunnit framkalla bilderna än så jag vet inte. Jag fotade först utan stativ och det var inte värst roande. Skaffa (eller låna, som jag gjorde) stativ om du ska fota makro, annars kan det nästan kvitta tycker jag.
Jag har funderat på att köpa en sådan ring som gör att man kan vända objektivet bak-å-fram. Någon som vet hur nära man kan komma då i jämförelse med +1,2,4,10?

Tycker +2 och +1 ger alldeles utmärkt förstoring. Jag har ett 1:2 makroobjektiv, går jag 1:1 om jag använder +1?

// Jocke

Här är en bra artikel om macrofoto:
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2872/

Läs vad som skrivs om försättslinser.
Avbildningsskalan beror på både dioptrin på försättslinsen och på brännvidden på objektivet.
Dioptrierna är alltså +1, +2, +4, +10.

Jag har också nyligen köpt försättslinser till Pentaxen och till 801:an (olika diametrar på objektiven) och testar dom just nu. Första filmrullen blev inte så bra men å andra sidan så har jag flera synfel och jag har svårt att få in skärpan manuellt ibland. :)
Jag har verkligen valt rätt hobby! :)

Joakim A skrev:
Jag kommer ta med max +4 tror jag.. har inget stativ än tyvärr, så jag är lite halt.. ;)

// Jocke

närbilder = små saker??

om så kan du ju testa att fylla en påse av valfritt matrial med, gryn bönor ärtor sand eller vad du nu tycker lämpligt..

lägg den framför det du ska fota, tryck ned kameran ..gunga in skärpa...fota..

ger bra enkelt och flexibelt stöd...
funkar dessutom som reservproviant..

/b

Okej, jag kommer alltså bra nära 1:1 då jag har 300 mm. Det syns kan jag lova när jag testat *glad* Mer än +4 blir dock väldigt svårt att hantera utan stativ, får se om jag lyckas få tag i ett nu..

// Jocke

*Kanske e lite offtopic men tyckte de va bättre att ta det här än att skapa ny tråd*

Vill köpa en close up lins men vet inte vilken jag bör köpa. Har en Konica minolta dimage A1.
28-200 Optik och 13 cm närgräns. Hur stor skillnad gör dessa linser?

Närgränsen minskar ganska rejält, köp ett kit med 4 st (oftast +1,+2,+4,+10 och dessa kan kombineras, tex (+1)+(+2)= +3)

// Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar