Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Clone-verktyget i Lightroom har slutat funka

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kör Lightroom 5.4 men "Clone"-verktyget har helt plötsligt slutat fungera redan i version 5.3. Det tycks inte spela någon som helst roll vad jag än gör för dammet på mina inskannade bilder går nu inte att klona bort längre med Lightroom.

Detta verkar drabba fler än mig att döma av det man ser vid en sökning på nätet men det verkar inte som några av de idee'er jag tagit del av som lösningsförslag hittills fungerar. Just nu lutar det år fullständig avinstallation och nyinstallation men jag har dragit mig för det då jag har ett antal presets och plug-ins som måste återinstalleras.

Det märkliga är att detta problem lyfts redan i både LR 3 och 4, så man undrar ju varför Adobe intre lyckats fixa detta ännu. En det vittnar ju dessutom att "clone"-verktygets "förslag" till ersättningsyta verkar sämre än tidigare, vilket ger upphov till viss frustration.

Tacksam för tips!

Har installerat om både version 5.3 och version 5.4 utan att det hjälpte. Lite prekärt faktiskt eftersom jag använder kloningen rätt mycket när jag reprofotar gamla bilder och damm till och från är ett problem som måste tas om hand.

Fungerar den inte alls? Eller hur yttrar sig problemet? Har du ställt in kloning eller står knappen på lagning?

Bilagor

• ScreenShot004.jpg
    ScreenShot004.jpg
    25.3 KB · Visningar: 208
Verktyget funkar precis som vanligt när man använder det men det är bara det att inget händer med det man vill ta bort hur jag än gör. Jag markerar alltså och LR föreslår ersättningsyta. Jag trycker enter och markeringen ligger kvar men förargligt nog ligger skiten jag vill ha bort också kvar så ersättningsytan ersätter alltså inte det man vill klona bort..

Det spelar alltså ingen som helst roll om den står i clone eller repair. Det spelar inget roll om jag resetar och testar på nytt eller hur jag än gör. Jag har prövat att slå på och av "fläckborttagning"/"spot removal" via den lilla brytaren som finns för funktionen men det har heller ingen effekt.

Ska försöka med en helt ny tom databas/katalog också innan jag backar till version 4 igen. Känns lite desperat men jag måste ha igång detta för att komma vidare.

Får försöka ringa Adobe i morgon.

Nu funkar det igen märkligt nog

Nu funkar det!

Det jag gjorde var att optimera katalogen med optimeringsfunktionen. Har ingen aning om varför det nu skulle hjälpa men det gjorde det.

Det är en hel del som klagat på detta men jag har hittat väldigt lite hjälp at få och det är ju lite märkligt eftersom problemet rapporterats redan i version 4.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto