Annons

Citera utan att ange författare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
På sidan http://plattformfotografi.se/ som FS länkade till här om dagen uppmanas det till samtal om fotografi. Ämnet för stunden är just "Vad är fotografi".

Det är ju jättebra, men hör det inte till att när folk skriver saker så framgår det vem som har skrivit vad? Eller är det helt ok för en moderator att "stjäla" annans text/ord?

Jag gjorde altså ett inlägg, signerat med mitt namn och efternamn, som moderatorn har valt att inte publicera. Däremot har han tagit det jag skrev i mitt inlägg, och använt det i sitt eget inlägg där han sammanfattar. Är detta verkligen ok? Han har dessutom tagit mina ord ur sitt sammanhang, så att de delvis bildar en ny innebörd, och inte alls vad jag menade.

Får man göra så här? Jag är inte intresserad av juridik, utan på vad ni tycker. Är det OK att ta texten från någons inlägg, låta bli att publicera inlägget, och sedan stjäla texten till en egen sammanfattning och utelämna orginalförfattarens signatur? Överreagerar jag som känner mig upprörd över att mitt inlägg inte publicerades, men att min text användes utan att det framgår att jag skrev den?

Inlägget jag postade:
Fotografi är komprimering. Komprimering av verklighetens upplevda fyra dimensioner till en tvådimensionell avbild. Ett oändligt smalt utsnitt, innehållande en kraftigt komprimerad oändligt liten delmängd av det vi upplever som "tid och rum".

Fotografi är manipulation. Genom att ta ett fotografi manipulerar vi aktivt verkligheten. Iden är att det är omöjligt att avbilda verkligheten utan att påverka den. Genom att avbilda är vi aktivt där och interagerar med världen omkring oss, även om vi tror att vi bara är observatörer.

/Christoffer Wallstenius

Sammanfattningen hittas på den här sidan, under allt skräp som administratorn fick med i sitt senaste inlägg: http://plattformfotografi.se/content/vad-fotografi-what-photography#comment-57

Det är lika fel som att knycka någon annans bild och publicera den som sin egen. Det är inte ok på FS och det borde också gälla text.

Skönt att höra att det inte är jag som överreagerar.

Vill dock poängtera att det alltså är på en fristående sida från FS, men jag hittade länken via en artikel här på FS.

Jag tilltalas av samtal kring fotografi, men det är ju tråkigt när man tycker att man skriver något tänkvärt och så kommer en del av texten fram, men i omkastad ordning där det inte framgår vad det var jag menade på samma sätt. Blir inte mycket till "samtal" då känns det som.

Jag skrev ett nytt inlägg, riktat direkt till moderatorn, och påpekade att jag ogillade att de gjorde så, och nu är mitt inlägg publicerat! :) I rätt ordning, dessutom. Frid och fröjd, med andra ord :)

Fick en förklaring nu via mail också, det är tydligen så att det är två olika personer, en som godkänner inlägg och så moderatorn som gör egna inlägg, och i kombination med att funktionen som meddelar om nya inlägg för publicering är trasig så blev det fel, moderatorn som citerade min text visste inte att inlägget inte var publicerat. Fullt förståeligt med andra ord! :)

Fick en förklaring nu via mail också, det är tydligen så att det är två olika personer, en som godkänner inlägg och så moderatorn som gör egna inlägg, och i kombination med att funktionen som meddelar om nya inlägg för publicering är trasig så blev det fel, moderatorn som citerade min text visste inte att inlägget inte var publicerat. Fullt förståeligt med andra ord! :)

Äh ja fortsätter vara lite ilsken på dom ett tag till :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar