Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Citat av ovanförliggande inlägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
När jag läser olika tråda här på FS så slås jag av hur ofta, näst intill alltid, ovanförliggande inlägg kommer som citat i nästa inlägg. Varför är det så? Finns det någon vits med att lägga in inlägget ovanför ett svar som citat? Det blir ju så att säga en tautologi och helt onödig utfyllnad av forumet och dessutom mera svårläst.

Att ett citat av ett ilägg längre upp i en tråd, helt eller delvis, läggs in i ett svar kan jag förstå eftersom det pekar på just det som skribenten vill svara på.

Ofta pågår det ju många diskussioner i en och samma tråd här så då tycker jag det är lättare att hålla koll på vem någon svarar åt. Däremot är det fullständigt onödigt att citera om man är först som svarar, det ser man ofta.

Ofta är citatet värdefullt för att precisera vad man svarar på i inlägget, och då skär man självklart bort allt som inte är relevant för svaret man ger.

Någon enstaka gång kan det också vara bra med citat av hela inlägg i sådana forum där det är tillåtet att ändra i inläggen efter lång tid, eller när man svarar inom den tid som inlägget får redigeras.

Men som regel ska nog ett citat vara just ett citat, och inte en upprepning av en textvägg, vilket man ser alltför ofta. Om man svarar en skribent som man tycker gör för långa inlägg är det en otjänst mot forumet att citera sådana inlägg i sin helhet. Ett citat ska alltså helst vara koncist och inte alltför omfattande. Det förutsätter ofta att man beskär en stor del av inlägget som citeras.

...Finns det någon vits med att lägga in inlägget ovanför ett svar som citat? Det blir ju så att säga en tautologi och helt onödig utfyllnad av forumet och dessutom mera svårläst.
....
Ibland tar det tid att skriva ett svar och andra är aktiva samtidigt, det är itne säkert att svaret kommer direkt under den man svarar.

Ofta pågår det ju många diskussioner i en och samma tråd här så då tycker jag det är lättare att hålla koll på vem någon svarar åt.....

precis så

Ofta är citatet värdefullt för att precisera vad man svarar på i inlägget, och då skär man självklart bort allt som inte är relevant för svaret man ger.
...
Men som regel ska nog ett citat vara just ett citat, och inte en upprepning av en textvägg
...
Det förutsätter ofta att man beskär en stor del av inlägget som citeras.

Håller med

Och vi saknar en fiffig funktion att i samma inlägg just citera flera olika inlägg samtidigt utan att klippa och klistra från fela fönster som jag gjorde nu.

Petter ...

Risken att skriva ett inlägg som svar på ovanförliggande inlägg och att någon hinner posta ett inlägg under tiden tycks vara kraftigt överdrivet med tanke på alla citat som ligger omedelbart under det citerade inlägget.

De många oklippta citaten som oftast ligger direkt efter det citerade inlägget, stör mig också. Som fartgupp i läsflödet.
En förklaring att det blir så här kan vara att "besvara med citat" ligger bättre till än "besvara". Citat-knappen ligger helt i anslutning till inlägget medan "besvara" finns längst ner, och på motstående sida. Den är inverterad med så tunn text att den, beroende på valda dator-inställningar, är ganska svårläst. Jag tror att man mycket lättare hittar citat-alternativet.
För vana skribenter är det dock knappast orsaken.

Jag tog upp det här i en tidigare tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154773
Det kom ett tekniskt förslag som lät bra. Redaktör Elmfeldt verkade lite intresserad och hänvisade till kommande revision. För länge sen passerad vid det här laget och inget gjordes vad jag kan se.

Ett stort problem? Nej men en brusreducering som skulle ge renare läsupplevelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar