Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CIR-POL eller CIR-POL HMC?

Produkter
(logga in för att koppla)

umiss

Ny medlem
Hej!
Tänkte köpa mig ett nytt hoya cir-pol filter när jag bytt optik. Har haft ett vanligt cir-pol innan och det har fungerat bra att få himlen mörkare med, men jag undrar vilket man egentligen bör satsa på.
Det är trots allt en viss prisskillnad mellan dessa.
Jag tänkte mest använda filtret till att få mörkare himmel.
Är HMC märkbart bättre?

Tack på förhand!
Umiss
 
HMC är en ytbehandling på filtret som minskar reflexerna och ökar kontrasten.
Ett problem i optiken är att ljus kan reflekteras på glasytorna och därför kan visst ljus från ljusa partier spridas till de mörkare och på så sätt minska kontrasten. HMC beläggningen ska minska dessa reflexer och göra bilden mer kontrastrik. Detta gäller framför allt i motljus.

Så i vissa situationer är HMC märkbart bättre.
 
Jag har ingen erfarenhet av skillnader på polfilter med/utan HMC, men jag har två UV-filter från Hoya, ett med och ett utan HMC. Det utan är fullständigt värdelöst - ger blänk, reflexer och spökbilder. Det med HMC ger inga märkbara effekter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.