Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cibachrome/Ilfochrome eller digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Elias E

Medlem
Hej,
Har nyligen börjat fota diafilm (läs Veliva och Provia) och undrar om hela konceptet med analog framkallning är dött? Jag vet att både Cibachrome och Ilfochrome har slutat produceras, men undrar om det finns folk som fortfarande förstorar med dessa tekniker, och hur de får tag på material (förutsatt att de inte köpte på sig vid produktionsslut).

Om analog framkallning inte är ett alternativ, bör man lita på att lokala fotolab har förmågan att förmedla de vibranta färgerna och skärpan vid digitala förstoringar? Det vore även aktuellt för mig att skicka till något specifikt, om rekommendationer finns.

Med Vänliga Hälsningar Elias E

Jag känner fotografer som framkallar sina diafilmer själv. Men alla som jag känner till skannar och skriver ut bilderna digitalt. Med en bra skanner och skrivare blir resultatet extremt bra.

Om analog framkallning inte är ett alternativ, bör man lita på att lokala fotolab har förmågan att förmedla de vibranta färgerna och skärpan vid digitala förstoringar? Det vore även aktuellt för mig att skicka till något specifikt, om rekommendationer finns.

Beror på hur bra skanningen och efterföljande bildbehandling görs. Att skanna och justera dem manuellt blir dyrt. Görs det automatiskt blir det sämre kvalitet, men skärpan blir nog bra. Vanligtvis kommer ett fotolabb att belysa ditt skannade dia med en RGB-laser på ett ljuskänsligt fotopapper och framkalla det kemiskt på vanligt sätt. Så det blir någon sorts analog/digital/analog kopia. Kolla med Crimson i Stockholm.

Lambda-lasertekniken är inte den bästa tekniken om man är ute efter högsta kvalitet. Den är bäst för hög produktionstakt och därmed konkurrenskraftigt pris. Därför erbjuder Crimson både Lambda- och bläckstråleutskrifter.

Bläckstråle ger större färgomfång, skarpare utskrifter och mycket större möjlighet att välja papperskvalitet.

Prolabbet i Stockholm är minst lika bra som Crimson. Projektor där Stefan Ohlsson jobbar hjälper många fotografer att göra bilder till utställningar. Finns även Exponera i Malmö som gör samma sak.

Om vi bortser från livslängden på c-printar jämfört med pigmentutskrifter, så är nog skanningen och efterbehandlingen mer avgörande när det gäller papperskopior från dia än själva utskriftstekniken. De vanliga fotolabben brukar heller inte ha något större urval av papper för bläckstråleutskrifter att välja från. Men har man möjlighet att köpa pigmentutskrifter, eller skriva ut själv med rätt utrustning, så blir det oftast bättre än c-printar.

Om vi bortser från livslängden på c-printar jämfört med pigmentutskrifter, så är nog skanningen och efterbehandlingen mer avgörande när det gäller papperskopior från dia än själva utskriftstekniken. De vanliga fotolabben brukar heller inte ha något större urval av papper för bläckstråleutskrifter att välja från. Men har man möjlighet att köpa pigmentutskrifter, eller skriva ut själv med rätt utrustning, så blir det oftast bättre än c-printar.

Du har antagligen rätt i att skanning och efterbehandling är viktigare. Men om du vill ha klara, rena färger är det stor skillnad på färgomfånget på en lambdaprint och en pigmentutskrift. I själva verket är,omfånget från en av de moderna bläckstråleskrivarna mer än dubbelt så stort.

Tack för alla svar och all hjälp.

Det är nu uppenbart för mig att digitalt är rätt väg att gå. Jag vet att mitt lokala fotolab använder Lambda-laser för förstoringar, så jag lär nog beställa mina större och slutgiltiga förstoringar hos något av de labb som ni rekommenderat.

Med Vänliga Hälsningar Elias Ebbeståhl

Återkommer med lite feedback.
Har nu provat att förstora ett par positiv hos mitt lokala fotolabb (Mattssons Foto i Lund).

Upplösningen och detaljrikedomen är god och färgåtergivningen korrekt, men det känns ändå som att det saknas något. Färgerna är inte lika sprakande, har inte samma "Pop" som på positiven. Jag inser att detta aldrig helt kommer att förmedlas vid en förstoring, men är jag bara naiv som tror att det går att göras bättre?

Inser att detta är mycket svårt att svara på utan referenser, så här kommer en följdförklaring:

Då jag ser på originalet (positivet) ser jag färger som är extremt klara, djupa och fylliga, men ändock inte orealistiska. Bilden är skarp och med god kontrast, och erbjuder nästan ett "krispig" eller "kristallklart" intryck (jag inser att detta börjar bli smått poetiskt..).

Förstoringen, däremot, känns i jämförelse bara platt. Kontrasten är sämre och färgerna mindre mättade. Om det inte hade varit för att de var översaturerade och förvrängda (en av bilderna är av en solnedgång, då himmeln egentligen var djupblå men på Velvian framstår som lila) så hade jag trott att den var tagen med en digitalkamera eller generisk färgfilm.

Matchar detta på något vis era erfarenheter?
Jag överväger att skicka till Crimson/Exponera, men börjar tvivla på om fotolabb verkligen är rätt väg att gå? Som något av ett control-freak undrar jag nu om enda sättet att bli verkligt nöjd är att själv ansvara för hela processen, eller åtminstone behöva gå igenom och diskutera varje bild och det estetiska uttryck jag eftersträvar med fotolabbet.

Jag inser att detta verkar smått förvirrat och löjligt, men jag hade verkligen uppskattat ytterligare rådgivning. Som jag sade i början så gäller det framför allt huruvida jag förväntar mig för mycket från förstoringarna.

Jag anser det inte omöjligt att investera i den utrustning som krävs för att utföra processen själv, men instegskostnaderna ligger enligt mina behov och grova överslagsräkningar på ca 8-10 tusen kronor, vilket jag kan tänka mig är värt det men helst undviker.

Upplösningen och detaljrikedomen är god och färgåtergivningen korrekt, men det känns ändå som att det saknas något. Färgerna är inte lika sprakande, har inte samma "Pop" som på positiven. Jag inser att detta aldrig helt kommer att förmedla

Låter som du fått bildfiler som du har fått en bildfil med neutrala färger och som har bra förutsättningar för vidare bildbehandling,

Tänk på att många fotopapper, i Kodaks fall märkta "Ultra", ger förstärkta färger och troligen även förstärkt kontrast.

Vet man hur man gör är det en baggis att justera kontrastkurvan med en s-form i Photoshop eller Lightroom, direkt i kurvverktyget eller med hjälp av reglage. Det ger kraftigare färger och högre kontrast i mellantonerna. Det går också att justera bara färgerna på flera olika sätt, enklast är reglagen för lyster (vibrance) och mättnad (saturation).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar