Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Checka aldrig in huvuden på flyget!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
När jag flög till Island checkade jag in mitt stativ tillsammans med min stora ryggsäck. Resultatet blev att der gick sönder. Plattan på huvudet sprack!

Slutsats: Ta era stativhuvud i handbagaget ihop med övriga fotoprylar

Bilagor

• trasigt.jpg
    trasigt.jpg
    7.1 KB · Visningar: 1,027
Hitintills har jag tagit med även stativ som handbagage. Men då iofs betalat för mig för att vara säker.

Det finns en anledning till att bagagehanteringen på Arlanda kallas "krossen"...

Arleklint skrev:
När jag flög till Island checkade jag in mitt stativ tillsammans med min stora ryggsäck. Resultatet blev att der gick sönder. Plattan på huvudet sprack!

Slutsats: Ta era stativhuvud i handbagaget ihop med övriga fotoprylar

Staivhuvudena är känsligare än man kanske tror...
min medhjälpare råkade tappa ett stativ med huvudet före från ca 1m...
Stativet fick samma skada med spräckt huvud......

/b

Kör man med "hård" väska brukar det mesta klara sig. I en bra Samsonite kan man nog checka in ägg.

Det fina i kråksången är att jag nu kom mig för att beställa ett nytt huvud (468RC4).

Jag beställde även ett nytt stativ, mest för att grönt är så snyggt ;)

Efter över hundra olika flygplan med allt vad det innebär i form av in- och utpackning ur planen på olika resor de senaste fem åren (ibland har det varit tre eller fyra plan på en resa i varje riktning) kan jag säga att en "mjuk" väska, typ kameraryggsäck LowePro eller Tamrac, inuti en hård resväska hittills klarat alla grejor. Resorna har bara resulterat i ett förstört undervattenshus pga. att amerikanska myndigheter öppnar väskan och inte är så noga med att slå in saker igen (uv-huset fick inte plats i den mjuka ryggsäcken så den var insvept i våtdräkten) och en zoomlins (den gången inte heller inpackad i Loweprosäcken). Stativen har legat lösa och huvudena, inkl. Wimberley-huvudet, i nån tröja i den hårda resväskan, och det har räckt.
Att ta grejer i handbagaget är ju svårt nuförtiden. I bästa fall kan jag ta 500-gluggen och mitt bästa kamerahus i handbagaget, som ju varierar från 6 kilo till 8 i bestämmelserna. Förr gick det att komma förbi det, men efter 11 september har det blivit nästintill omöjligt.

Jag reser med hård väska där jag lastar tex stativen. Sedan packar jag upp dessa och låser in väskan på flygplatsen tills det är dags att åka hem igen...

Trist, gick det bra att använda iaf?

Det fina i kråksången är att jag nu kom mig för att beställa ett nytt huvud (468RC4).
Du tittade inte på de nya 468MG istället, de är en fröjd att använda. Samma fina kvalite men lite lättare. ;)

Jag fixade till det med lite plåster så att fästplattan blev "plan" ;) Jag kan skylla på det om några Islandsbilder är oskarpa *hehe*

Jo jag sneglade på den där nya, men jag tror den här blir ok.

Jag fixade till det med lite plåster så att fästplattan blev "plan" ;) Jag kan skylla på det om några Islandsbilder är oskarpa *hehe*
He, skulle vara det då, tveksam till om det är så om det inte var enligt planerna. :p

Jo jag sneglade på den där nya, men jag tror den här blir ok.
Båda lär vara väldigt bra huvuden, jag tittade på det när jag jämförde mot acratech, men jag är lite allergisk mot vikt då jag främst var ute för att kunna ha det på vandring så...

Arleklint skrev:

Jag beställde även ett nytt stativ, mest för att grönt är så snyggt ;)

Tjeena Janne,

Tror nog att du kommer bli nöjd! Jag har kört denna kombinationen i ett par tre år nu, det fungerar mkt bra. Plattorna är riktigt bra.
Hade min 486rc4 pajjat idag så skulle jag nog sneglat lite på en 405 ... den hade varit mumma!!!

Mvh // Martin

Jag har råkat ut för förstörda resväskor 2 ggr på flyget, det är inga större problem om något blir förstört om man bara anmäler det direkt på plats, så får man ersättning av flygbolaget. Du får även för förstört innehåll om det är så att personalen inte har varit varsamma

Varför inte en separat hård väska fylld med frigolit? Knappt någon extra vikt men en extra väska blir det.

Man skär ut för prylarna med en upphettad stålstråd för att slippa få smulor/damm.
Hetta upp tråden gör man enklast med lite ström från tex en leksaks tåg- eller bilbanetransformator. Bilbatteri är för kraftfullt men går om man har ett motstånd eller har en snabb strömbrytare.

ANNONS