Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Checka aldrig in huvuden på flyget!
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Johan Okker
Aktiv medlem
Hitintills har jag tagit med även stativ som handbagage. Men då iofs betalat för mig för att vara säker.
Johan Okker
Aktiv medlem
Jorek skrev:
Det finns en anledning till att bagagehanteringen på Arlanda kallas "krossen"...
=)
Jo..
Sorgligt, men sant.
Bertil Lindgren
Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
När jag flög till Island checkade jag in mitt stativ tillsammans med min stora ryggsäck. Resultatet blev att der gick sönder. Plattan på huvudet sprack!
Slutsats: Ta era stativhuvud i handbagaget ihop med övriga fotoprylar
Staivhuvudena är känsligare än man kanske tror...
min medhjälpare råkade tappa ett stativ med huvudet före från ca 1m...
Stativet fick samma skada med spräckt huvud......
/b
brutusostling
Aktiv medlem
Efter över hundra olika flygplan med allt vad det innebär i form av in- och utpackning ur planen på olika resor de senaste fem åren (ibland har det varit tre eller fyra plan på en resa i varje riktning) kan jag säga att en "mjuk" väska, typ kameraryggsäck LowePro eller Tamrac, inuti en hård resväska hittills klarat alla grejor. Resorna har bara resulterat i ett förstört undervattenshus pga. att amerikanska myndigheter öppnar väskan och inte är så noga med att slå in saker igen (uv-huset fick inte plats i den mjuka ryggsäcken så den var insvept i våtdräkten) och en zoomlins (den gången inte heller inpackad i Loweprosäcken). Stativen har legat lösa och huvudena, inkl. Wimberley-huvudet, i nån tröja i den hårda resväskan, och det har räckt.
Att ta grejer i handbagaget är ju svårt nuförtiden. I bästa fall kan jag ta 500-gluggen och mitt bästa kamerahus i handbagaget, som ju varierar från 6 kilo till 8 i bestämmelserna. Förr gick det att komma förbi det, men efter 11 september har det blivit nästintill omöjligt.
Att ta grejer i handbagaget är ju svårt nuförtiden. I bästa fall kan jag ta 500-gluggen och mitt bästa kamerahus i handbagaget, som ju varierar från 6 kilo till 8 i bestämmelserna. Förr gick det att komma förbi det, men efter 11 september har det blivit nästintill omöjligt.
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jag reser med hård väska där jag lastar tex stativen. Sedan packar jag upp dessa och låser in väskan på flygplatsen tills det är dags att åka hem igen...
Johan Okker
Aktiv medlem
PatrikAdolfsson skrev:
Jag reser med hård väska där jag lastar tex stativen. Sedan packar jag upp dessa och låser in väskan på flygplatsen tills det är dags att åka hem igen...
Mkt smart lösning!!!
Ska komma ihåg den.
Damocles
Aktiv medlem
Trist, gick det bra att använda iaf?
Du tittade inte på de nya 468MG istället, de är en fröjd att använda. Samma fina kvalite men lite lättare.Det fina i kråksången är att jag nu kom mig för att beställa ett nytt huvud (468RC4).
Damocles
Aktiv medlem
He, skulle vara det då, tveksam till om det är så om det inte var enligt planerna.Jag fixade till det med lite plåster så att fästplattan blev "plan" Jag kan skylla på det om några Islandsbilder är oskarpa *hehe*
Båda lär vara väldigt bra huvuden, jag tittade på det när jag jämförde mot acratech, men jag är lite allergisk mot vikt då jag främst var ute för att kunna ha det på vandring så...Jo jag sneglade på den där nya, men jag tror den här blir ok.
Anderzon
Aktiv medlem
Tjeena Janne,
Tror nog att du kommer bli nöjd! Jag har kört denna kombinationen i ett par tre år nu, det fungerar mkt bra. Plattorna är riktigt bra.
Hade min 486rc4 pajjat idag så skulle jag nog sneglat lite på en 405 ... den hade varit mumma!!!
Mvh // Martin
iSolen.se
Guest
Varför inte en separat hård väska fylld med frigolit? Knappt någon extra vikt men en extra väska blir det.
Man skär ut för prylarna med en upphettad stålstråd för att slippa få smulor/damm.
Hetta upp tråden gör man enklast med lite ström från tex en leksaks tåg- eller bilbanetransformator. Bilbatteri är för kraftfullt men går om man har ett motstånd eller har en snabb strömbrytare.
Man skär ut för prylarna med en upphettad stålstråd för att slippa få smulor/damm.
Hetta upp tråden gör man enklast med lite ström från tex en leksaks tåg- eller bilbanetransformator. Bilbatteri är för kraftfullt men går om man har ett motstånd eller har en snabb strömbrytare.