Annons

CHA och FOR på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
den 18-27 maj var jag till skottland.. fotoresa. Tredje dagen börjar kameran strula. Jätteroligt.

Fyller första minneskortet (sandisk 1 gb extreme) utan problem.. Sätter i andra, (sandisk 2 gb ultra II) vilket jag använt mkt tidigare utan problem. Efter ca 200 bilder börjar kortet strula. Visar CHA i displayen och det går inte att ta några bilder. Stänger av kameran och tar ur battriet. I med allt igen och på med kameran. Den visar hur många bilder jag har kvar att ta men när jag försöker kolla på de bilder jag redan tagit får jag meddelandet "mappen innehåller inga bilder" , precis som när korten är tomma. Sätter i första kortet igen och nu står det FOR och det går inte att kolla på bilderna.
Humöret är i botten och jag befinner mig på en underbart vacker väg ner mot Glen Etive... *grr*

Tillbaka på B&B´t försöker jag göra en backup till min tripper. Men även denna verkar ha kastat in handduken. Efter mkt hjälp från värdinnan på B&B´t och lån av dator åker vi till Fort Wiilliam och en datorbutik som har en bärbar lagrinsenhet liggande.
Det går bra att göra backup och dessa bilder är helt som de ska nu när jag kommer hem och laddar över bilderna.
Fjärde dagen påbörjar jag ett nytt kort. Sandisk igen, men 4gb ultra II. Fungerar bra ett par dar och jag tar en hel del bilder. När kortet är ca halvfullt byter jag till det sista och fjärde kortet "för säkerhetsskull" och gör backup.
Med det fjärde kortet (sandisk ultraII 4 gb även denna gång) får jag dock meddelandet "filen innehåller inga bilddata" när jag försöker kolla igenom mina bilder. Observera att jag tidigare kollat igenom dessa bilder och de var okej då.
Det här kortet lyckas jag inte göra backup på och en del bilder har gått förlorade när jag kommer hem, ca 40%.. Vissa filer "ser" normala ut när de t gäller storlek och så, det skumma är att det finns flera filer med samma namn.
Ex. En heter DSC_2500:NEF och är 7 mb stor.. nästa heter också DSC_2500.NEF men är 72mb stor?!
Tycker mig också sakna vissa bilder.. tog tex massor med bilder vid Eilean Donan men de är spårlöst borta, trots att jag kollade på dem i displayen på plats.

Kameran är nu hos Nikon, först fick jag höra att det måste vara minneskorten, men när de fick se hur många jag testat så beslöt de sig för att undersöka kameran.
Jag provade sätta i det första kortet igen när jag kom hem, 1gb kortet som fungerade ua och sedan gav meddelande FOR när jag försökte kolla på bilderna igen. När jag satte i kortet här hemma gick det återigen bra att kolla på bilderna.

Vad tror ni? 4 olika kort som är felaktiga, eller kameran?
Någon annan som varit med om detta?
Alla kort är "godkända" kort till D200.. Alla kort är formaterade i kameran innan jag använde dom.

En sökning i forumet visar att andra har fått det men det har "gått över" eller det har visat sig vara inkompatibla kort..
 
Hejsan Malin

Det är svårt att veta vad problemet är men det lutar ju starkt åt att något är fel på din kamera. Förhoppningsvis är felet av sådan art att en tekniker hos Nikon får upp det direkt och att de då kan åtgärda det snabbt.

Inte kul om den kommer tillbaka med: Problem ej funnet eller liknande.

Skriv tillbaka och berätta hur det gick när du har fått feedback från Nikon.
 
Det låter ju rimligast att det är kameran som spökar om det är fyra kort inblandade.

Problemet du beskriver med Ultra 4GB har jag också varit med om. Men mitt havererade när det var kopplat till datorn. Sen fick jag samma intressanta fenomen som du. Jag fick mitt kort utbytt utan några som helst frågor hos salig Kameradoktorn, till ett Extreme 3, och sen dess har allt funkat problemfritt. I det fallet verkar det alltså ha varit kortet.

Hoppas det löser sig.
 
Väntar fortfarande.. var i kontakt med Nikon idag och nu hade tydligen reservdelar kommit.. så nått fel var det.. återkommer senare när jag vet.. =)
 
Skulle tippa pa bildprocessorn, det var den de bytte pa min kamera iaf. Men kolla sa vitbalansen stammer nar du far tillbaka den, min gjorde inte det och alla himlar blev turkosa!
 
Surt att en kamera som D200 ska krångla, man trodde ju att Nikon hade lärt sig något efter en hel del strul med den första D70'n.

Ersätt eländet med Fuji S5 innan D200'n börjar krångla med utlöpt garanti, av dina bilder att döma borde S5 passa bättre.
 
SmurfMolly skrev:
okej.. vad är det med S5 som skulle passa mig bättre? 'nyfiken'

Dynamiskt omfång och och användbar på högre iso.
Sen om S5 är värd de extra tusenlapparna tål att diskuteras.
Såvida inte D300 (när den väl kommer) blir en FF så lär jag nog själv satsa mina slantar på en S5, kör för närvarande D1H som är suverän på hög iso.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.