Annons

CFexpresskort sitter fast i en Nikon Z6iii, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Astacus

Aktiv medlem
Min son köpte precis en ny Nikon Z6iii och ett Lexar CFexpress-kort. Kortet sitter fast och går alltså inte att få ut. Jag har googlat och sett att flera rapporterat detta problem för Nikon Z-kameror.
Har också hittat några lösningsförslag, bl.a. en film på YouTube som rekommenderar en viss teknik när man tar ut kortet (tryck in och släpp ut fort och bestämt, inte långsamt). Ett annat tips anger att man ska ha fingret på kortets kant när man släpper ut det (efter att först tryckt in). Inget funkar!
Jag antar att det finns åtminstone någon/några som råkat ut för samma problem. Vore oerhört tacksam om någon har fler tips! Handhavandefel eller en teknisk defekt? Om det är det sistnämnda, ska man misstänka kameran eller kortet?
Tack på förhand för goda råd!

Tack för svar Lars,
Jo, så är det ju såklart och det är kanske där vi landar i slutändan. Men det skulle ju kunna vara fel på kortet (Lexar) också, eller (kanske inte så troligt) ett handhavandefel.
Det är därför jag är intresserad av andras erfarenheter, det har ju sålts ett antal Z6iii i Sverige och kameran får väldigt fina omdömen. Funderar på att skaffa en själv men skulle gärna ha lite mer information om detta problem först.

Jag kan inte säga att jag har sett en massa som har råkat ut för detta med Z-kameror generellt i alla fall, även om det säkert har hänt, precis om folk lyckades böja pinnar i CF-platser.

Något kort som har fastnat har jag inte råkat ut för, även om jag inte har just Z6 III. Det kan dock noteras att t ex D850 har utmatning mer i stil som CF med en pinne man trycker på för att få ut kortet. Antingen gick de ifrån det för att den fjädrande lösningen anses mer elegant och/eller så tar den mekanismen mindre plats, vilket det ju inte finns lika gott om i främst Z6/Z7-serien.

Korten har två "urfräsningar" som mekanismen nog låser i. Jag tittade lite in i facket med en ficklampa igår i min Z-kamera och möjligen låser den bara i den ena urfräsningen, men det är inte helt lätt att se säkert.

Jag testade min Z6iii i morse. Jag plockar i princip aldrig ur kortet, det är först när jag säljer kameran, tänkte det kunde vara bra att veta om det var något problem. Det var det inte, nu var detta ett Sony kort

Tack Martin, det där var intressant!
Tittade ner i facket på min Z7 (första generationen) och jag delar din uppfattning, det är bara ena sidan som låser. Den högra (om man tittar ner i facket med objektivet i knät, objektivet riktat framåt). Ser exakt likadant ut i min D500.
Om jag klickar ner kortet och låter det komma halvvägs upp så blir det ett litet klick/motstånd för att få upp det sista biten. Om jag istället drar kortet åt vänster och sedan uppåt löper det utan ”klick”/motstånd.
Jag får själv se den aktuella kameran imorgon…
Igen, Tack!

Tack Peter!
Ja, precisionen i korten måste ju vara bra för att det ska funka. Nu var detta ett Lexar men själv har jag bara goda erfarenheter av den.
Skulle du möjligen kunna lysa ner i kortfacket och se om det ser ut som att det låser från bägge sidorna eller bara från en sida, och i så fall vilken?
Vore värdefullt att veta för att röna ut om det kan löna sig att dra kortet åt sidan efter att det kommit upp halvvägs.

Tack Peter!
Ja, precisionen i korten måste ju vara bra för att det ska funka. Nu var detta ett Lexar men själv har jag bara goda erfarenheter av den.
Skulle du möjligen kunna lysa ner i kortfacket och se om det ser ut som att det låser från bägge sidorna eller bara från en sida, och i så fall vilken?
Vore värdefullt att veta för att röna ut om det kan löna sig att dra kortet åt sidan efter att det kommit upp halvvägs.
Det sitter två fjädrar på den främre väggen för att fixera kortet och själva låsfunktionen av kortet sitter på den nedre sidan

Bilagor

• IMG_4686.jpeg
    IMG_4686.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 35
  • IMG_4684.jpeg
    IMG_4684.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 35
Jättestort tack för att du tog dig tid!!
Ser identiskt ut med min Z7:a.
Det betyder troligen är den lilla spärr på höger sida som pilen pekar på är vad som håller kortet kvar halvvägs upp. Vi ska testa att trycka kortet lite åt vänster och sedan dra försiktigt för att se om det släpper. Igen, stort tack!!
Attachment-1.jpeg

Har läst på andra forum om liknande problem på andra kameramodeller. Då har förklaringen varit att det är olika toleranser på korten där tydligen kort från Angelbird (i övrigt alldeles utmärkta kort) haft störst risk att fastna i kortfacket. Det verkar som de flesta löst problemet med "milt våld" efter intryckning för att frigöra låsningen.

Själv har jag 2 st likadana Delkin Black till min Z 8. Ena kortet löper lätt in och ut i kortfacket, medan det andra kärvar en hel del och kräver en del kraft för att komma ut:)

Tack för info, Anders!
Låter ju ändå rätt bra om det skulle vara kortet och inte kameran som är orsaken. Sonen kommer hit med kameran imorgon så vi får testa lite.
Lite knepigt bara att veta var gränsen för ”milt våld” går…:).
Och, om vi får ut kortet, så ska vi testa med mina Sony-kort och se om det funkar bättre.

Har läst på andra forum om liknande problem på andra kameramodeller. Då har förklaringen varit att det är olika toleranser på korten där tydligen kort från Angelbird (i övrigt alldeles utmärkta kort) haft störst risk att fastna i kortfacket. Det verkar som de flesta löst problemet med "milt våld" efter intryckning för att frigöra låsningen.

Själv har jag 2 st likadana Delkin Black till min Z 8. Ena kortet löper lätt in och ut i kortfacket, medan det andra kärvar en hel del och kräver en del kraft för att komma ut:)
Det har jag också, dvs två Delkin Black, men det är ingen som helst skillnad på dem. De tar emot lite när man tar ut dem, men inte så att det krävs "våld". D850 som har en annan mekanism löper de hur lätt som helst i då kameran inte håller kvar dem efter att man har tryckt på utmatningspinnen.

Korr: feltrckning

Senast ändrad:
Jag har en Z6 som jag ofta byter kort på, då jag bara kör med små 120GB-kort vilket oftast inte räcker så länge. Har aldrig haft problem med att något kort har fastnat.

Inget vidare dessvärre!
Eftersom kameran köptes ny för bara nån dryg vecka sedan så la vi gränsen för ”milt våld” relativt lågt. Kortet sitter verkligen fast och vi vill inte riskera att förstöra nåt eller riskera att garantin kan ifrågasättas.
Vill igen tacka för engagemanget från alla som hjälpt till och vi ska givetvis meddela hur det landar i slutänden!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar