Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CFexpress till EOS R5 för video?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej.
Kunde inte stå emot längre så nu hamnar jag i R5-träsket efter långt och moget övervägande.
Jag har ett par snabba SD-kort men inget CFexpress till min nya kameran när den kommer hem.
Vet någon om korten Prograde Gold räcker till för video med R5?
Förmodligen kommer jag att filma i standard 4K 50fps nästan uteslutande och då bör SD-korten räcka.
Men visst någon gång kan det vara bra att blåsa till med 100 fps eller kortare tagningar i 8K samt 4K HQ.
Ett Prograde Gold 128 GB med läsare ingår i planen om det kan fungera bra.
Kanske måste man välja Prograde "Cobalt" i stället för "Gold"

Är jag fel ute med påstående om att ju snabbare kortet är desto mindre blir överhettningsproblematiken med R5/R6?

Jag har flera Prograde CFExpress-kort till mina R5:eek:r. Filmar i 4K (ej 4K HQ) och har aldrig drabbats av överhettning

Till 4K går vanliga SD bra.
4K HQ och 8K rekommenderas väl cfexpress
Köpte ett cfexpress för att gardera mig, helt i onödan då jag knappt filmar. Svindyrt också. Tror mitt kostade runt 7-8000:- minns inte storleken men det största Scandinavian hade i våras

Tack för snabba svar!
Jag kommer att känna på kameran med mina SD Lexar V60 II 1667X till att börja med.
Det verkar som att överhettningen kan vara ett större problem än CFexpresskortens skrivhastighet när man filmar i 8K eller HQ.

Det billigaste CFExpress-kortet jag hittat är Agfaphoto på Amazon.se. Köpte ett 256 GB för video. Har int haft några som helst problem med det.

Min 1DX Mark II kan filma i 4K (men inte 8K). Så länge jag kör 4K i max 30p går det bra med det vanliga CF-kortet Det är bara om jag försöker med 4K 50p som det krävs CFast.
Ger en fingervisning om vad som behövs, även om det inte är samma kamera.

Det billigaste CFExpress-kortet jag hittat är Agfaphoto på Amazon.se. Köpte ett 256 GB för video. Har int haft några som helst problem med det.
Det var någon i ett forum (minns ej vilket) som menade att Agfa-kortet var ett Sandisk under "branded name". Varför inte? Fabrikanten vill nog sälja så många kort som möjligt.

Min 1DX Mark II kan filma i 4K (men inte 8K). Så länge jag kör 4K i max 30p går det bra med det vanliga CF-kortet Det är bara om jag försöker med 4K 50p som det krävs CFast.
Ger en fingervisning om vad som behövs, även om det inte är samma kamera.
Vanlig eller standard 4K upp till 50 fps ställer inte så höga krav på korten. Det viktiga är att ha koll på kortets lägsta garanterade skrivhastighet. T.ex så räcker ett SD kort med beteckningen V60 gott och väl.
För stillbilder med min "gamla" EOS 5D III så krävs ett snabbt CF-kort för längre serietagning med full hastighet. Däremot är kameran dålig på att skriva till SD-kort.
(Om jag inte minns fel var det Magnus som rekommenderade Kingstones CF-kort som är billiga och bra)
EOS R fungerar utmärkt med snabba SD-kort även i hög bitrate med högsta kvalitet All-intra.

Vanlig eller standard 4K upp till 50 fps ställer inte så höga krav på korten. Det viktiga är att ha koll på kortets lägsta garanterade skrivhastighet. T.ex så räcker ett SD kort med beteckningen V60 gott och väl.
För stillbilder med min "gamla" EOS 5D III så krävs ett snabbt CF-kort för längre serietagning med full hastighet. Däremot är kameran dålig på att skriva till SD-kort.
(Om jag inte minns fel var det Magnus som rekommenderade Kingstones CF-kort som är billiga och bra)
EOS R fungerar utmärkt med snabba SD-kort även i hög bitrate med högsta kvalitet All-intra.

Det stämmer att lägsta garanterade skrivhastighet är viktigt för video så att man slipper tappade bildrutor.

Högsta skrivhastighet är viktigare för den som snabba och långa stillbildsserier i råformat.

Jag kör mest CFExpress i min R5 för att de är mer pålitliga än SD-kort.

Hej.
Kunde inte stå emot längre så nu hamnar jag i R5-träsket efter långt och moget övervägande.
Jag har ett par snabba SD-kort men inget CFexpress till min nya kameran när den kommer hem.
Vet någon om korten Prograde Gold räcker till för video med R5?
Förmodligen kommer jag att filma i standard 4K 50fps nästan uteslutande och då bör SD-korten räcka.
Men visst någon gång kan det vara bra att blåsa till med 100 fps eller kortare tagningar i 8K samt 4K HQ.
Ett Prograde Gold 128 GB med läsare ingår i planen om det kan fungera bra.
Kanske måste man välja Prograde "Cobalt" i stället för "Gold"

Är jag fel ute med påstående om att ju snabbare kortet är desto mindre blir överhettningsproblematiken med R5/R6?
Jag tror inte kortets lskriv hastighet påverka värme problemen. Det har att göra med utläsning och behandling av all information.
Länk till ett test av korten:

Man lär så länge man lever.
Idag upptäckte jag att EOS R5 inte klarar av 12 fps med äldre EF-objektiv.
Mina 300/2.8 IS och 70-200/4 IS funkar alltså inte med hög matning.
Det verkar som att mitt nyinköpta Prograde Cobalt CFexpress-kort är överkurs för min del. De pengarna kunde använts till nåt nyttigare.

Om man panorerar eller fotar någon golfspelare så är det nog ett problem med rolling shutter. Jag har sett det när jag panorerar (flygande fåglar så blir träden i bakgrunden böjda) men i de flesta situationer så är det inget jag märker av.

Om man panorerar eller fotar någon golfspelare så är det nog ett problem med rolling shutter. Jag har sett det när jag panorerar (flygande fåglar så blir träden i bakgrunden böjda) men i de flesta situationer så är det inget jag märker av.
Man ser det på vingslag men bara om man letar efter det och känner till det.
Flygande insekters vingar blir ordentligt deformerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar