Annons

CF som passar mina behov?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wahine

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Jag är en intresserad, men än så länge ganska okunnig, hobbyfotograf. Har till låns en EOS 30D som jag har till att fota div sporter (objektivet är ett EF 100-300 f/4.5-5.6 USM).

Behöver inför en resa köpa till minneskort och funderar på vilket som passar mina behov. Har sökt info och är införstådd med att snabbheten på kortet mest har betydelse vid överföring till dator - eller om man plåtar mycket sekvenser (speciellt i RAW antar jag?) varvid det kan ta längre tid för kameran att tömma sitt buffertminne till kortet.

Jpeg gäller och jag kommer använda sekvens en hel del, dock max runt 6-7 bilder/sekvens och sen kommer det ändå att bli paus innan nästa fotochans uppenbarar sig (fotar surf). Alltså behöver jag inte ett supersnabbt kort. MEN jag är såpass okunnig att jag funderar på om det finns andra saker som inverkar/blir sämre av att ha ett långsammare kort?

De kort jag sitter och väljer mellan är SanDisk's Extreme(60MB/s) eller Ultra(30MB/s).
Priset har viss betydelse då jag är student.. (annars hade det blivit ett bättre kort då det ändå blir framtida kameraköp). Är inne på att detta skulle räcka:
http://www.24.se/sandisk-compactflash-ultra-4gb-p-5073-c-574.aspx
håller ni med eller blir det knas?
 
Till en Canon 30D räcker det SanDisk Ultra 30 MB/s du länkade till mer än väl - 30D kan ändå inte utnyttja snabbheten i ett 60 MB/s kort.

Du förlorar ingenting annat, FÖRUTSATT att du undviker kort framställda med sämre teknologi. Dessa kan man vanligen identifiera genom att titta på det specifierade temperaturområdet, som då är betydligt mindre (kanske 0 till 50 grader eller något sådant). Men visst, är säljaren tillräckligt skrupelfri så kan ju vederbörande helt enkelt ljuga även om detta ...

Men framförallt ska man ALDRIG NÅGONSIN köpa minneskort (eller t.ex. datorminnen) på ebay. Mer än 95% av dessa är rena förfalskningar (och undermåliga). Att kortet är märkt med t.ex. 4 GB, 30 MB/s, hindrar inte på något sätt att det istället mycket väl kan vara ett 1 GB, 6 MB/s man får...

En hel del av dessa bogus-kort kan dessutom till råga på allt vara defekta ...
.
 
Senast ändrad:
En så gammal kamera som 30D är ganska okänslig för kortets hastighet. I Galbraiths tester (som tyvärr inte uppdaterats på flera år) var det bara marginell skillnad mellan så långsamma kort som "gamla" Ultra2 och den tiden snabbaste Extreme4. Dagens Ultra är betydligt snabbare än båda dessa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.