Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cf minnes kort?! Formatering

Produkter
(logga in för att koppla)

ForEvo

Avslutat medlemskap
Dum som jag är så råkade jag sätta fel CF kort i fel kamera förut, bytte mellan Dimage A1 och 7i och nu vägrar en av korten fungera, kan inte formatera den i någon av kameran och när jag stoppar kortet i datorn så hakar sig allting, jag kommer alltså inte åt att formatera den där heller.

I kameran säger den "no card".

Vad göra?

Det är ett Dane-Elec 256mb compact flash.
 
Det är inte så att kortet av en slump gick sönder precis då? Eftersom det inte går att formatera ens i datorn, kan man ju misstänka det.

Vad menar du förresten med att allt hakar sig när du sätter det i datorn? Låser sig datorn? Sker det direkt när du sätter kortet i kortläsaren, eller händer det när du försöker formatera det?
 
Petlan skrev:
Det är inte så att kortet av en slump gick sönder precis då? Eftersom det inte går att formatera ens i datorn, kan man ju misstänka det.

Vad menar du förresten med att allt hakar sig när du sätter det i datorn? Låser sig datorn? Sker det direkt när du sätter kortet i kortläsaren, eller händer det när du försöker formatera det?

Jag kan stoppa i kortet men så fort jag dubbelklickar eller högerklickar så hakar sig själva "den här datorn" rutan.

Kortet är mindre än 1mån gammalt och har funkat fint tills jag råkade trycka ner kortet i min 7i innan jag sålde den.
 
Hittade ett program som hetter Flash Ranger som har räddat min dag :)

Suttit o googlat efter en lösning nu i evigheter och sprang på detta program på en tråd här på fotosidan.

Iaf, om ni råkar utför samma sak, ladda ner programmet, försök inte öppna minnet genom "den här datorn" för då hakar sig allt, utan kör programmet, markera "flash cf" och kör det.

Öppna sedan "den här datorn" och högerklicka på kortet samt "formatera", jag körde Fat eftersom jag har en minolta kamera.

Tänkte bara att jag skriver ner detta här ifall någon springer på samma bekymmer ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.