Annons

CF-kort??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik-Dalersjö

Avslutat medlemskap
Var på mediamarkt och elgiganten i uppsala idag.. men som vanligt kom jag inte så långt på det!
Min fråga var till dem.. om jag skulle köpa ett cf kort med 60 mb skrivhastighet, om det då skulle vara snabbare en buffert minnet i min nikon d300s så jag kan ta över ~15 bilder i följd utan att det ska sega ner för att mitt nuvarande sd kort inte kan skriva lika snabbt. Jag har aldrig kört med cf innan då jag använt analoga kameror innan !


har 2 olika sd kort, ett extreme III - 30 mb write 8 gig sd, och ett extreme II - 15 mb write 4 gig..

kanske är en dum fråga men känns ennu dummare att lägga ut 1600 kr på ett cf som bara ger mig mera utrymme att spara på.
 
SD är i regel långsammare än CF så i teorin skulle du tjäna på att byta till CF. Det är dock tveksamt hur stor del av de där 60MB/s som kameran faktiskt klarar av att tillgodogöra sig, de siffror jag sett på D300 (inte D300s) maxar vid 37 MB/s. Med rätt typ av kortläsare (UDMA-kompatibel) kan du dock tjäna ganska mycket tid vid överföringen till datorn.

Vid ett snabbt skrivbordstest med min D300 kunde jag ta precis lika många raw-bilder med mitt Extreme IV (45 MB/s) som med mitt Extreme III (30 MB/s) innan bufferten satte stopp, 18 st.
 
tackar för svaren!

saken är att jag håller på med ett projekt till ett collage som vill ha en stopmotion film som är sport relaterad, detta fall skidåkning.. och att då kunna ta en bra bildserie i ex, jpeg fine qual. vore super skönt !

läste på länken och blir fortf. helt tom i huvet :p

Number of frames - Number of frames in a burst (for JPEG there is no limit with a fast card)

om jag tar 15 bilder i JPEG, och fortsätter att hålla nere avtryckaren, kan ja då göra det till 100 stoppet?


hittade lite om UDMA cf

http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24068/p/19,745/c/241/kw/UDMA/r_id/127734

jag har fått oturen att få dyselexi sedan jag var liten så manualer är INTE min grejj :D

så 1-100 bilder med 7 bps i JPEG utan att få buffer stoppet? ja/nej ?
 
Ja, om man har tillräckligt kort slutartid 1/640 i alla fall enl. Dpreview. Längre slutartid kan ge annat resultat.
Så med ett UDMA kot från Sandisk skulle det kunna fungera.

Nu är jag Canotist så nån Nikotist med en D300 kanske kan verifiera att det funkar med Large/fine jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.