Annons

CF-kort till PowerShot A70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Weq

Ny medlem
Nu är det dags att införskaffa digitalkamera, och efter mycket letande så har jag bestämt mig för en Canon PowerShot A70.

Frågan om vilket minneskort man ska köpa återstår dock. Jag har försökt att söka både i detta forum och andra, samt läsa jämförelser - men ärligt talat är jag nog mer förvirrad nu än när jag började.

Är det överhuvudtaget någon skillnad när det gäller olika CF-kort till en sådan "basic"-kamera?
Jag kommer vilja filma lite, och när jag mailade en återförsäljare fick jag svaret att ett snabbare (Ultra etc.) kort kan ge längre filmningstid. Kan detta stämma?

Så, kommentarer? Tips?
Jag vill ha ett 256 MB kort, men det är nog det enda jag vet i nuläget. Är inte ute efter något "extremt" kort, utan det ska kosta under 1000 kr, och vara prisvärt.

Om jag t.ex. bestämmer mig för ett Lexar, kommer jag märka någon skillnad när det gäller 4x, 8x, 12x eller 24x?
Någon som har några erfarenheter utav TwinMOS? Viking? Kingston?

Hjälp mig nu! :) Vilket kort skulle du köpa?
 
Att det skulle ge mer filmtid ska jag låta va osagt men det verkar ju lite mysko om man säger så..

Körde med ett Twinmos? kort från Komplett.se å det funkade perfekt till min Ixus V3. I min G3:a hade jag Lexar 24x å det var ju lite snabbare men endast vid överföring till dator.

Tror inte du kommer märka så stor skillnad i din A70. Skulle som sagt vara när du för över till datorn.
 
Jag har testat sandisk kort i nikon 885 och ixus v3 och det funkar bra. Använder smart media kort från viking och twinmos. Där har twinmos kortet plötsligt lagt av efter ett år men under den tiden har det funkat. Har även testat två olika sk. noname kort och även dessa funkar ok. Jag skall preicis köpa cf minnen och har valt sandisk vilket känns som ett kvalitetsminne om än kanske inte så jättesnabbt vad jag hört.
Kolla www.webhallen.com
Där har jag tidigare köpt minnen med enbart lägsta pris som urvalsmetod och dessa minnen har funkat klockrent, dock var det smartmedia kort.
 
Det finns lite statistik över hur bra/dåliga minneskort är på www.dpreview.com. Jag har använt Sandisk och Viking och dom har båda fungerat bra. Det är en liten skillnad på hastigheten mellan vissa kort men tror inte att olika kort rymmer mer (förutom någon byte som är oväsentligt)

H
 
Manhattan skrev:
Det finns lite statistik över hur bra/dåliga minneskort är på www.dpreview.com.
Den statistik jag hittade verkar vara "out-of-date". Senaste kortet lades till listan den 28 november 2002.

Jag förespråkar Simple Tech som fungerar riktigt bra. Livstids garanti och mycket bra prestanda.

För priser titta på:

http://www.databyran.nu/default.asp?katId=37&katUnderId=279&detProdId=4088
eller
http://www.databyran.nu/default.asp?katId=37&katUnderId=279&detProdId=4090
 
Simple Tech är säkert bra kort men dom är definitivt inte speciellt billiga. Om du vill köpa kort billigt gå då till Ebay.com . Där kan du hitta minneskort av bästa märken och priserna är oftast ungefär hälften av Sverige. Oroad över att handla på Ebay? Det är ju så lite pengar inblandade och dessutom handlar miljoner människor på Ebay varje dag utan problem. Kom bara ihåg att titta lite på säljarens feedback innan du handlar.

Lycka till

H
 
Jag har en Powershot A70. Superbra kamera för f.ö.
Har ett 256 MB TwinMOS och ett 1024 MB kingston.
Funkar ypperligt med båda. Ingen skillnad på vad länge man kan filma med dem. Med powershot A70 kan du i upplösningen 320*240 filma i tre minuter i taget. Kör du i 640*480 (vilket jag alltid gör) kan du filma i 30 sec.

/Elis
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.