Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF-kort till 400D, hastighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Var inne i en butik idag och hörde mig för ang. minneskort till 400D och fick till svar att Extreme 4, dvs 40 mb/s var det enda som gällde. Dock skriver Cyberphoto att ingen kamera idag kan utnyttja mer än Extreme 3 alt. Ultra 2.

Vad ska jag ha för minneskort och hastigheten på denna ska vara?

Kikat på SanDisk Extreme 3 (20mb/s) 4 GB.... 595 kr.

// Jocke

Dvs frågan är om det är Ultra II eller Extreme III som gäller. De tdigare trådarna hänvisar både till Ultra II (av fotosidans medlemmar) medan tidningar gör både och, tester visade i vissa tidningar att Extreme III krävdes och vissa att Ultra II var maxgränsen.

Så vad gäller?

// Jocke

Nice test! Precis vad jag ville ha, fakta istället för att man slipper "spekulera" i att det kanske räcker vilket ofta sker på forumet.. :)

// Jocke

Men är inte det där testet ganska ointressant egentligen..?

Det man verkligen skulle vilja veta är väl hur många bilder man kan ta i serietagning (i olika kvalitéer) med de olika minneskorten innan bps:en sänks (buffertens är fylld och inte hinner skriva till minnet)..?

elohim skrev:

Det man verkligen skulle vilja veta är väl hur många bilder man kan ta i serietagning (i olika kvalitéer) med de olika minneskorten innan bps:en sänks (buffertens är fylld och inte hinner skriva till minnet)..?

Precis! Det finns förstås en hastighet som är "tillräcklig", allt annat blir overkill.

Ett argument för att köpa det snabbaset är dock att sannolikheten är lite större för att man kan använda minnet i sin nästa kamera utan prestandaförlust.

elohim skrev:
Men är inte det där testet ganska ointressant egentligen..?

Enligt DPreviews tester skiljer det ytterst lite på 400d. 2 bilder i bufferten mellan snabbaste och långsammaste dom testade vid jpeg large/fine, Vid sämre kvalité verkar det som om man kan fota tills kortet tar slut och RAW är det 11 för alla. Dock skiljer det väldigt mycket i hur lång tid det tar att skriva klart till kortet.

Alltså är du bara ute efter antal bilder så spelar det inte jätte stor roll men vill du kunna ta nästa serie snabbt bör du köpa snabba kort.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp

Köpte ett SanDisk Extreme 3 4 GB idag för 575 kr. Ultra-kortet kostade 545, så skillnaden var ju inte så stor direkt som jag trodde den skulle vara ;)

// Jocke

ANNONS