Annons

CF-kort: SanDisk vs Lexar?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Vilket är bästa korten till en EOS 300D?
Är Extreme III-korten onödigt snabba?

Sandisk
CF 1 Gb Ultra II (9Mb/s skriv & 10Mb/s läs)
CF 1 Gb Extreme III (20Mb/s läs & skriv)

Lexar
CF 1 Gb 80x (80 gånger snabbare än vadå?)

Är "SanDisk Ultra II" likvärdigt med "Lexar 80x"?

ok, men om man tar en snabb sekvens bilder, hinner ett standard CF-kort att lagra bilderna om man kör hög upplösning (RAW)?

Mitt "standard" sandisk, som är ett av de långsammare korten på marknaden, klarar 1.7MB/s. Det är snabare än en 300D klarar, så för just 300D kommer du inte att vinna något, på snabbare kort.

Ang. 80x osv så verkar olika tillverkare relatera till olika saker när de skriver "80x" osv. Ett 80x-kort från en tillverkare kan alltså vara snabbare än ett från en annan.
Att titta på MB/s är mer rättvisande. Men även då så finns det så varierar ju resultaten beroende på hur man mäter.

JohanStåhl skrev:
ok, men om man tar en snabb sekvens bilder, hinner ett standard CF-kort att lagra bilderna om man kör hög upplösning (RAW)?

Det finns en buffert där kameran hinner lagra ett antal kort samtidigt som du fotar. Parallelt med detta överförs korten till ditt CF-kort. Det vill säga att du hinner ta så många kort som får plats i bufferten (4 stycken på 300D) innan kameran ber dig vänta.

Tyvärr hinner inte 300D föra över till CF-kortet med samma hastighet som till sin buffert.

Om du tittar på denna länk (Smart buffering) får du en förklaring till hur detta går till:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page10.asp

ok, så egentligen behöver jag inte dessa snabba kort när jag är på fjället och har fått syn på en vacker blomma eller nått... ;-) Kan tänka mig att jag aldrig kommer att ta en massa kort i en följd.

så, överföringen till datorn... har det betydelse då vilket kort det är?

Om du har en kortläsare som är ansluten via USB2 kommer det att gå fortare ju snabbare kort du har.

har det någon betydelse hur kallt det är ute för standardkorten? dum fråga kanske... men på det nyaste Sandisk Extreme III står det inom vilket temperaturområde som kortet funkar.

Ja, det kan spela roll. Den mesta konsumentelektronik är specad mellan 0 och 40 grader celsius. Sådan elektronik garanteras alltså inte funka under andra omständigheter, även om de i många fall gör det. I "proffsutrustning" så använder man ofta andra komponenter som klarar -30-+70 grader tex.
Under normala omständigheter så är det säkert inget att bry sig om. Siffrorna som står på extreme-korten är nog, i mångt och mycket, marknadsföring.

ok, man vill ju ha med kameran även på vintersemestern... -30 celcius förekommer ibland... vilket kort ska jag då ha till EOS 300D?

JohanStåhl skrev:
ok, man vill ju ha med kameran även på vintersemestern... -30 celcius förekommer ibland... vilket kort ska jag då ha till EOS 300D?
EOS 300D är knappast specificerad till -30°C. Jag antar att det står 0-40°C i manualen.

Det är osannolikt att CF-kortet lägger av före kameran i kyla.

steinick skrev:
EOS 300D är knappast specificerad till -30°C. Jag antar att det står 0-40°C i manualen.

Det är osannolikt att CF-kortet lägger av före kameran i kyla.

Ja, jag vet inte, jag har inte köppt den än. Jag hoppas bara att jag kan ha med den på fjället... Vet du om kameran inte klarar minusgrader alls med tanke på vad du tror det står i manualen?

Det är troligt att kameran klarar minusgrader, men Canon garanterar ju inget. Batteriet får ju dock sämre kapacitet i kyla.

Vad gäller minneskorten så brukar Sandisk rent allmänt ha färre problem med kompatibilitet, det är det intrycket jag fått av vad folk skriver på olika forum.

Med tanke på att det är Sandisk som har utvecklat Compact Flash så kan man tänka sig att just deras kort är de som bäst följer standarden. Därmed inte sagt att andra kort är så mycket sämre att de inte funkar i en Canon 300D.

Tittar man runt lite ser man att Sandisk har sina fingrar i flertalet format på marknaden idag. Undantagen är få, typ Fuji/Olympus xD-kort samt Toshibas SmartMedia. Sandisk har t.o.m. hjälpt Sony med deras memorystick pro.

JohanStåhl skrev:
Ja, jag vet inte, jag har inte köppt den än. Jag hoppas bara att jag kan ha med den på fjället... Vet du om kameran inte klarar minusgrader alls med tanke på vad du tror det står i manualen?

Kameran klarar utan problem ~-10C. Det enda jag märkte av var att batterikapaciteten blev betydligt försämrad, och att mina fingrar blev kallare ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar