Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF HDD - nått att köpa till en 300D?

Produkter
(logga in för att koppla)

lcme

Medlem
Hittade denna CF HDD 2.2GB till det rätt humana priset på 1868,75:- inkl.moms hos Dustin.
2.2GB CF HDD

Är det nått och ha tro?
Ni som har en hårdisk istället för minneskort, är ni nöjda?

/Micke
 
lcme skrev:
Hittade denna CF HDD 2.2GB till det rätt humana priset på 1868,75:- inkl.moms hos Dustin.
2.2GB CF HDD

Är det nått och ha tro?
Ni som har en hårdisk istället för minneskort, är ni nöjda?

/Micke

Nej, det är inget att köpa.

Detta är en microdrive med tveksamt rykte. Köp stället en 2GB eller 4GB Hitachi. De håller bättre.

Själv kör jag 2 st 1GB och 2 st 4GB Hitachi samt en hög Sandisk Ultra.
 
Hårddiskar generellt är väl lite långsammare än flashminnen. Behöver man inte den absolut högsta hastigheten funkar de dock bra. Jag använder en 4 GB-microdrive till min D100 och märker ingen skillnad i hastighet mot mina flashminnen, som då förvisso inte är av hetaste modell. Jag är helnöjd med att vara helt datoroberoende vid fotograferingen. Tillsammans med mina två 256 MB-kort kan jag ta 459 bilder utan att behöva närma mig en dator.

Se dock till att läsa på ordentligt om den där 2,2 GB-modellen innan du slår till. Den verkar ha lite dåligt rykte. Jag vet inte om det beror mest på att den inte funkar med alla kameror eller om det är annat som spelar in också.

Handlar du på e-bay kostar en 4 GB-Hitachi ungefär som den där 2,2 GB-varianten på Dustin med frakt inräknat.
 
Skrivhastigheten på en 300D är så låg att det blir väldigt små prestandaskillnader mellan en microdrive och snabbare CF-kort.

jag kan vart rekommendera en hitachi microdrive till 300D.
 
Magnus: Tack för köpavrådan!
Är ju inte kul att köpa nått som inte funkar. Lite synd är det med det är så bra pris på produkten, kanske säger nått om kvaliten förståss.

Du har nog helt rätt i att det inte spelar så stor roll prestanda mässigt. Men jag tror nog att jag kommer att köpa antingen 2 * 512 Mb Sandisk eller 1 * 1 Gb Sandisk, känns mer pålitligt med ett minneskort.
 
Jag har haft problem med Hitachi microdrive (och har för mig att det förekommit en del, efter vad jag läst). Den första fungerade bra i ett par månader sen började den krångla och tjuta (jo, de låter lite när det blir nåt fel). Till slut la den av helt, och jag fick skicka in den på garantin. Jag fick en ny, och använde den i ett par dagar, sen började den också krångla och gav ifrån sig det karakteristiska knäppandet och varningstjutet. Visserligen verkar det som om det på något sätt hänger samman med min kortläsare, men en sån vill man inte vara utan. Jag har satt Microdriven i handdatorn, och använder bara CF kort i kameran nu. Handdatorn backar jag hyfsat ofta, men bilderna jag tar är ju förlorade om kortet krånglar. Jag skulle inte rekommendera Microdrive efter mina erfarenheter, i alla fall inte från Hitachi. De är ju rent allmänt känsligare än CF-korten.
 
(Of Topic-varning) Zebramedia dyker ju upp lite överallt på forumet... Handlar ni verkligen där? De har ju inte ens lagerstatus på grejerna!
 
Skagg skrev:
(Of Topic-varning) Zebramedia dyker ju upp lite överallt på forumet... Handlar ni verkligen där? De har ju inte ens lagerstatus på grejerna!

Japp har handlat där 2 ggr, brukar få grejerna på 2-5 dagar, men kan hålla med om att uppdateringen om lager samt leverans är lite primitiv/bristande.

/Johnny
 
Skagg skrev:
(Of Topic-varning) Zebramedia dyker ju upp lite överallt på forumet... Handlar ni verkligen där? De har ju inte ens lagerstatus på grejerna!

Jag har handlat där och det har funkat finemang. När inte prylarna finns i lager brukar de försvinna från sidan.
 
Jag har använt Zebramedia två gpnger och kan varmt rekommendera: varorna kom snabbt (nästa dag!) och jag hade bra koll om status.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.