Annons

Centrumspot hela tiden på A1?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Det är 99% säkert att jag gör fel, men jag måste ändå fråga. Obs, nybörjare...

Jag tycker det är helt stört omöjligt att fotografera min svarta katt. Har jag honom fokuserad blir allt annat enormt överexponerat, precis som om det vore centrumvägd spot (heter det väl?).

Denna bilden hade sannolikt varit helt omöjlig för mig att ta:
http://img2.dpreview.com/gallery/minoltadimagea1_samples1/030923-1823-24-a.jpg

Jag upplever heller ingen skillnad alls mellan centrumspot och inställningen där det mäts på många punkter i bilden.
Kör auto-läget på det allra mesta, utom när jag ställer in vitbalansen då det är soligt resp. molnigt ute. Även om jag har det på auto upplever jag problemet.

Det stora problemet är att bilderna antingen blir jättemörka (med bra himmel t.ex.) eller att motivet blir bra och moln och blå himmel blir jätteöverexponerat.

Om det behövs kan jag ladda upp något exempel!
Kör oftast 1600x1200 x-fine inställningen.

Vet någon om kameran helt enkelt är sådan, eller om jag gör något fel? Hoppas någon kan hjälpa mig!

Mvh Conny
 
Om det är stora skillnader mellan mörkt och ljust i bilden så är det lite av digitalkamerors gissel: de har svårt för att fånga både ett mörkt objekt och ljusa sådana med täckning i bägge. Sånt kan avhjälpas med två exponeringar, avtonade gråfilter, eller genom "dubbelframkallning" av raw-bilder och redigering i PS.

Att du inte upplever ngn skillnad mellan evaluerande och spot-mätning låter lite skumt. Troligen får du inte köra kameran i Auto-läge om du ska välja mät-metod.

mvh

//M
 
Hej,
Även om du använder genomsnittsmätning så lägger
kameran mest vikt på det området som är i fokus.
Det kan du testa genom att välja spotfokus och flytta runt fokusområdet med fyrvägskontrollen(utan att vrida kameran). Då ser du att exponeringen ändras beroende på var du lägger fokuspunkten. Himmel/mark/svart katt etc.
Här får du helt enkelt leka med exponeringskompensationen och minska nåt steg när du siktar på den svarta katten tills du blir nöjd. Att få allt välexponerat i en kontrastrik bild är svårt utan efterbehandling.

/Jörgen
 
Okej! Tackar för era snabba svar. Det verkar således som att det är skit bakom kameran. Dvs mig. ;)

Får jobba vidare på det.

Märker ofta överexponeringar och liknande i auto-läget, antagligen bör jag ge mig in på de mer manuella inställningarna för att få bra bilder?
Tråkigt isåfall dock, jag vill ju bara få bra bilder. :)
 
Olika automatiklägen funkar för det mesta men ibland måste man hjälpa kameran lite på traven.
Ljus molnig himmel brukar ställa till det. En solbelyst vit blus eller skjorta likaså.
Du har ju livehistogram i din kamera som kan vara bra att använda vid knepiga situationer.

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.