Graal
Avslutat medlemskap
Har precis varit i mörkrummet och provat Tetenals Centrabrom S som mjukframkallare vid tvåbadsframkallning i kombination med Dektol. Kopierade en bild med enbart Dektol på Fortezo grad 4 först och fick då lite för dålig teckning i skuggorna när högdagern blev bra. När jag kopierade på grad 3 blev det för mjukt så jag valde att prova tvåbadsframkallning. Har alltid använt Kodaks Selectol Soft som mjukframkallare annars men köpte Centrabrom S för att prova för ett tag sedan. Nu visade det sig att det var väldigt svårt att få någon annan kontrast än mycket mjuk med denna framkallare i kombination med Dektol, hur jag än varierade tiderna i de båda framkallarna. Jag provade först med halva tiden i Centrabrom och halva i Dektol och det blev för mjukt. Tog sedan 1 min i Centrabrom och 2 min i Dektol, men lika mjukt för det. Gick ned till ½ min i mjukframkallren och 2½ i den hårdare men fortfarande lika mjukt och kontrastlöst. Ändrade så till 10 sek i Centrabrom och 2½ i Dektol och fick då något lite mera konmtrast med fortfarande alldeles för mjukt mot enbart Dektol. Undrar nu om det finns andra som har samma erfarenheter av Centrabrom S? Selectol Soft är annars väldigt bra att arbeta med ihop med Dektol och man kan få en jämn kontrastfördelning med olika variationer på tiderna. Kanske ska man använda Centrabrom med t.ex Dokumol istället? Tetenal/Tetenal eller Kodak/Kodak istället för Tetenal/Kodak? Någon som har några teorier om varför det inte funkade så bra?