Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

censorrengöring på 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

judas

Aktiv medlem
Hej!
Jag har inte haft min 20D så värst länge så nu upptäckte jag sånna små svarta fläckar på bilderna som tyder på att en censorrengöring är nödvändig. I bruksanvisningen står det tydligt att man INTE får stänga av kameran under pågående rengöring, samtidigt står det att man ska avsluta rengöringen genom att stänga av kameran så slutare och spegel stängs...hur går detta ihop? Jag menar, hur kan kameran veta att jag rengört klart. För det står att stänger man av under rengöring kan det skada censorn allvarligt. Hjälp..
 
...precis som det står i manualen:
- sätt i ett nyladdat batteri i kameran
- gå in i kameramenyn och välj Sensorrengöring
- rengör sensorn
- stäng av kameran med strömbrytaren
KLART!

Vad dom menar med att kameran kan skadas, är att om strömmen bryts, så faller spegeln ner och har man då ett föremål i vägen (blås, swab, sensorbrush, eller liknande) kan den repa "sensorn" och spegeln kan eventuellt gå sönder (bli sned).

/Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.