Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CCD-teknik. Skillnad mellan CCD i kompakt och dSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

epep

Aktiv medlem
Hej!

Jag har frågor och funderingar rörande möjligheten att filma, kontinuerligt visa vad sensorn "ser" genom objektivet, samt att ta foton med de digitala kompaktkamerorna, och avsaknaden i behov av detsamma i dSLRerna.
Detta antar jag har direkta implikationer för vilka CCD-typer som används i kompakt- resp dSLR-kameror.

För att få en utgångspunkt för funderingarna över CCDernas funktion i kompaktkamerorna så plockade jag fram min gamla G3 och gjorde några enkla tester.
Om jag tar ett foto med G3:an händer följande:
Då jag trycker ned avtryckaren till hälften så bländar objektivet in (och autofokuserar). Samtidigt anpassar sig bilden på LCD-skärmen till inställd iso, tid, bländare och ev exponeringskompensation. När jag sedan trycker ned avtryckaren tas bilden. När exponeringen är över "fälls något in" i objektivet som hindrar ljuset att nå sensorn, och något senare så öppnas vägen för ljuset igen. Tiden som ljuset hindras att nå sensorn är till viss del beroende av exponeringstiden. För kortare exponeringstider tycks tiden vara konstant, medan den för längre exponeringstider ökar med exponeringstiden. Till del skulle denna effekt kunna bero av "dark frame subtraction", men detta förklarar inte varför ljuset hindras att nå sensorn efter exponeringen vid korta exponeringstider.
Då jag *filmar* med den gamla G3an så fälls aldrig något in över ljusvägen.

Det finns ju ett antal typer av CCDer (se tex http://www.electronicproducts.com/ShowPage.asp?SECTION=3700&PRIMID=&FileName=KODAK.feb2004.html)
Ur ovanstående länk ter det sig uppenbart att G3 inte har en "full frame readout CCD", utan snarare måste ha en frame transfer CCD, interline CCD eller liknande. Detta därför att utläsningen av en "full frame readout"-CCD kräver att det inte faller något ljus på sensorn. I dSLRer så borde man däremot kunna använda en full frame sensor. Detta skulle betyda att fyllnadsfaktorn är betydligt större för CCDer i dSLRerna än för CCDer i kompaktkamerorna (då de kontinuerligt på LCDn kan visa bilden som faller på sensorn på), då full frame CCDerna har en fyllnadsfaktor på nära 100% medan de andra typerna har betydligt reducerade fyllnadsfaktorer. dSLRerna har ju betydligt större sensorer, men denna skillnad i fyllnadsfaktor borde också bidra till det mindre bruset i dSLRerna.

Om nu G3an inte har en "full frame readout"-CCD, varför fälls då något in och hindrar ljuset att nå sensorn efter exponeringen även vid korta exponeringstider? Det kan naturligtvis bero på att det minskar mängden artefakter!?! Någon som har några ideer?

Sammanfattningsvis:
*Rimligen används olika typer av CCDer i kompaktkamerorna jmf med dSLRerna, där fyllnadsfaktorn för de CCDer som används i dSLRer är nära 100% medan fyllnadsfaktorn för CCDer i kompaktkameror är betydligt mindre. Någon kommentar?
*Varför fälls det in något som hindrar ljuset att nå sensorn efter korta exponeringstider? Är det för att minska artefakter under readout av CCDn (eller beror det kanske bara på att de använder samma algoritm för styrning av exponeringen oberoende av exponeringstiden)?
*Andra kommentarer?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.