Annons

CCD-rengöring på Nikon D100 ("bulb" eller EH-5?)

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Har skaffat en begagnad D100 och funderar på hur man rent praktiskt ska komma åt CCDn för att rengöra den - DigiPads, PecPads, Eclipsevätska och SensorBrushar har jag redan.

Enligt D100-manualen ska man använda AC-adapter EH-5 (säljs separat för cirka 995:- + moms hos Dustin) och kan då aktivera Menu > Set up > Mirror lock-up > CCD Cleaning och sen kommer man åt CCDn för rengöring.

Har tidigare sett en gammal tråd (men lyckas inte hitta den inte med sökfunktionen) där man diskuterade om man vågar använda "bulb" istället men där man bl a befarade att den blottade laddade sensorn ska dra till sig mer damm.

Eftersom jag kan använda den elektriska fjärrutlösningskabeln MC-30 (som kan låsas i nedtryckt läge) i batteripackens 10-pol-uttag är det inga praktiska problem att hålla slutaren öppen lång tid.

Hur gör ni, D100-fotografer? "Bulb" eller EH-5?
 
Jag har oxå rengjort D100 med hjälp av bulb vid flertalet tillfällen och det utan några som helst problem.
 
Inga problem här. Kan rekomendera att hålla kameran upp-och-ned(med öppningen ned alltså) så dammet "ramlar ut" och inte in i kameran. Ett tips jag fick av Nikon Service.
 
Jag har också använt bulb utan problem. Dessutom kör jag med tops och rödsprit. Det har fungerat alldeles utmärkt hittills.

OBS om någon vill ta efter så är det naturligtvis på egen risk!
 
Det får bli "bulb"

Tack för alla hjälpsamma svar - det får bli rengöring med hjälp av "bulb".

Skönt att slippa EH-5-adaptern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.