Annons

CCD eller CMOS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Går i D70 tankar och känner att jag måste få några begrepp utredda.

Vad är skillnaden mellan CCD och CMOS? Två olika sensortekniker, så länge är jag med. De nya DSLR kamerorna verkar enbart lanseras med CMOS? Är nåt bättre än det andra?

Tack på förhand!
 
ccd´n består av tre skikt och cmos består av 4 ungefär som färgfilm, ett lager för varje färg...

inget vidare svar, du kanske hittar ngt i trådarna...
 
Vikster skrev:
Går i D70 tankar och känner att jag måste få några begrepp utredda.

Vad är skillnaden mellan CCD och CMOS? Två olika sensortekniker, så länge är jag med. De nya DSLR kamerorna verkar enbart lanseras med CMOS? Är nåt bättre än det andra?

Tack på förhand!

Om du köper Cap & Designs Proffsfoto Special som finns ute nu så förklaras detta och annat, den innehåller även tester på de flesta kamerorna. Du kan köpa den här på FS till rabatterat pris.
/Affe
 
För ett tag sen var CMOS censorerna väldigt dåliga på att registrera värden i lågt ljus. CCD censorerna var mycket bättre på det men drog mycket kräm från batterierna. Nu har tekniken blivit bättre och CMOS censorerna blir bättre och bättre på att registrera detaljer i lågt ljus så det är nog därför Nikon har gått över till den tekniken tror jag. CMOS censorerna är dessutom mer energisnåla vad jag vet. Nikons LBCAST är en censor som fungerar ungefär som CMOS (fast ändå inte).

CMOS censorerna kommer nog att finnas i de flesta D-SLRs i framtiden.

http://www.gulnet.nu

(Jag stavar som en kråka idag... :-( )
 
Re: Re: CCD eller CMOS?

alf109 skrev:
Om du köper Cap & Designs Proffsfoto Special som finns ute nu så förklaras detta och annat, den innehåller även tester på de flesta kamerorna. Du kan köpa den här på FS till rabatterat pris.
/Affe

Testar de även D70 i Proffsfoto Special?
 
ccd´n består av tre skikt och cmos består av 4 ungefär som färgfilm, ett lager för varje färg...
Den enda sensorn som använder olika lager idag är Foveon som är en CCD-baserad sensor, men vid namnet slutar likhterna.

Både CMOS och CCD har en essential likadan uppbyggnad för den ljussamlande ytan men på CMOS-sensorn sitter det en liten förstärkare vid varje punk och du kan avläsa enskilda områden eller punkter om sensor byggs för det.

På CCD-sensorer så klockar du ur signalerna en rad i taget och förstärkaren sitter vid sidan av sensorn. Det är den största skillnaden.

Dessa saker påverkar saker såsom brus, hur mycket area av varje punk som används för att ta emot ljus, och strömåtgång.



Här förklaras skillnaderna.
Här är en bra förklaring, iaf första halvan. Den andr halvan där de börjar räkna upp fördelar och nackdelar är ställd upp-och-ner när Canon började med sin CMOS-teknik i D30 för ett antal år sedan. Sedan dess har allting ändrats och fördelarna nackdelarna har fördelats om. Bland annat så har det gjorts stora framsteg inom mikrolinser som sitter ovanpå ytan och leder ner ljuset till den ljussamlande ytan. På så sätt får man en större area med bättre "fill-factor" som samlar ljus och alltså mindre brus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.