Tony johansson
Aktiv medlem
Som rubriken avslöjar så är denna tråd en tråd där jag behöver få hjälp med att utröna om jag skall införskaffa Carl Zeiss eller B+W filter till mitt framtida köp av Carl Zeiss gluggar...Jag är inte intresserad av att få en diskussion gällande filters vara eller inte vara, det finns andra trådar där man tar upp denna frågan. För mig är saken klar, jag vill ha filter på mina objektiv av den enkla anledning att då är risken mindre att man skadar frontlinsen i gluggen och jag har lättare att leva med ett skadat filter än en skadad lins.
Som alla vet så innebär det en försämring av det färdiga resultatet om man monterar filter på gluggar och för att minimera detta så ställer jag därför frågan;
Vilket fabrikat är att föredra till Carl Zeiss gluggarna ? Carl Zeiss original, eller får man samma goda resultat med B+W filtren ? Det är en inte obetydlig skillnad i pris mellan dessa men om objektiva tester vaskar fram Carl Zeiss filtren som ett bättre alternativ så är saken klar. Har man lagt ut så mycket pengar på gluggar så finns det ingen anledning att snåla på filtren. Det som i sammanhanget är intressant är de optiska kvaliteterna och priset får bli en sekundär fråga.
Jag tänker främst på UV-filter och POL-filter.
Tackar på förhand.
Som alla vet så innebär det en försämring av det färdiga resultatet om man monterar filter på gluggar och för att minimera detta så ställer jag därför frågan;
Vilket fabrikat är att föredra till Carl Zeiss gluggarna ? Carl Zeiss original, eller får man samma goda resultat med B+W filtren ? Det är en inte obetydlig skillnad i pris mellan dessa men om objektiva tester vaskar fram Carl Zeiss filtren som ett bättre alternativ så är saken klar. Har man lagt ut så mycket pengar på gluggar så finns det ingen anledning att snåla på filtren. Det som i sammanhanget är intressant är de optiska kvaliteterna och priset får bli en sekundär fråga.
Jag tänker främst på UV-filter och POL-filter.
Tackar på förhand.
Senast ändrad: