Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss T* till Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Som gammal Contax-räv är det inte utan en tår i ögonvrån jag ser mina fina Zeiss-gluggar stå och samla damm i hyllan efter att jag köpt en Nikon D70. Mina Contax-hus har alla pajat (egentligen Kyocera-dynga som går sönder efter ynka 30 år ;-) ), men objektiven funkar ju som vanligt. Frågan lyder: Finns det inget sätt att montera Ziess-optik på D70 - skit samma med automatik m.m? Gluggarna är av den vanligaste typen som passar till RTS m.fl. och det som behövs är bara en Ziess -> Nikon gänga.

Någon som vet?

Tyvärr går det inte alls. Nikon har anslagsmått 46,5 mm (från bajonett till film/sensor) medan Contax/Yashica har 45,5 mm. En eventuell adapter skulle göra att du tappade möjlighet att fokusera på annat än nära håll.

Köp en ny billig begagnad Contax eller Yashica.

Ahhhh....jaså, Contaxgluggar. Läste bara rubriken först och skulle just tala om att det finns en adapter ZeissT* -->Nikon men det gällde bladaroptiken, synd!
Us

objernulf skrev:
Tyvärr går det inte alls. Nikon har anslagsmått 46,5 mm (från bajonett till film/sensor) medan Contax/Yashica har 45,5 mm. En eventuell adapter skulle göra att du tappade möjlighet att fokusera på annat än nära håll.

Köp en ny billig begagnad Contax eller Yashica.

Blast! Det får nog bli så som du säger. Tack ändå!

Zeiss på digitalbakstycken.. ;-)

Och så dessa Zeiss-gluggar.......
en del "nissar" sätter dom på sin Canon EOS 1Ds Mark II....

Alltså, byt bakstycke till dom fina gluggarna! ;-)

Gluggarna består.. ;-)

Re: Zeiss på digitalbakstycken.. ;-)

Benganbus skrev:
en del "nissar" sätter dom på sin Canon EOS 1Ds Mark II....

Alltså, byt bakstycke till dom fina gluggarna! ;-)

Gluggarna består.. ;-)

Man kan ju förstå dem - Canons egen optik räcker tydligen inte till den fina sensorn. Så kan det gå...
Men uppenbarligen funkar den kombinationen på Canon, men typiskt nog inte på Nikon.

objernulf skrev:
Vilken Contaxobjektiv (småbild) skulle vara markant bättre än Nikons (manuella) motsvarighet?

Orkar inte ge mig in på en vs-debatt och jag vet inte vilken glugg det skulle vara som är markant bättre, men 50/1,7 ska t.ex. vara bland det skarpaste som någonsin lämnat en objektivfabrik - inkl. Leitz motsvarighet. Säger väl en del. För mig räcker det dock att smaka på namnet och känna tyngden av min 180/2,8 i handen. På min D70 spelar det knappast någon roll alls eftersom sensorn sätter gränsen, antar jag. Av ovanstående inlägg är det dock troligt att jag aldrig kommer att få jämföra, synd.

Re: Re: Zeiss på digitalbakstycken.. ;-)

dobos skrev:
Canons egen optik räcker tydligen inte till den fina sensorn.
Nej, nu har man passerat gränsen för traditionell småbildsfotografi. På tele-sidan har Canon mycket bra optik, bland vidvinklarna finns utrymme för förbättring. 35/1.4 tillhör dock de högpresterande vidvinklarna och TS-E 24 torde vara unik för formatet med sin tiltfunktion. Jag tycker dock inte att man ska överdriva ev tillkortakommanden, det går utmärkt att fotografera med det som finns och att skapa god fotografi (och till det räknar jag inte upplösningskartor). Om man har extrema krav på upplösning finns dock http://www.cambo.com/Html/products_photo/Linkedfiles/english/download/Item323/Ultima35-system.pdf.
dobos skrev:
Men uppenbarligen funkar den kombinationen på Canon, men typiskt nog inte på Nikon.
Det är lite synd. Som Canon-ägare kan jag avnjuta valda delar av Nikons objektivsortiment. Dock är det ju bekvämare med kopplad optik - jag saknar att inte få in objektivinfo i exif-infon.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto