Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Carl Zeiss Sonnar T* 135 F1.8 SAL-135F18CZ med mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Undrar om det är någon som testat CZ 135 med mellanringar för att kunna komma närmare.

Då jag tyvär ej har någon :( men har en vanlig 135 provade jag med denna och en 12mm mellanring
Fick focus från min 1:3.7 och oänlighet 1:10.5 (drygt 2 m).

Dock har ju den vanliga 135 bara närgräns 1000 mm och 1:6.25 medans cz har 1:4 från början och närgränsen.

Vad skulle detta ge med CZ samma vid oändlighet men större förstoring vid närgränsen. Sklar man närgränsen skulle detta ge 1:2,7 jmf 1:2,4 om man skalar med förstoring.

Stämmer detta?

Hur mycket skulle man förlora i skärpa?

Undrar om det är någon som testat CZ 135 med mellanringar för att kunna komma närmare.

Då jag tyvär ej har någon :( men har en vanlig 135 provade jag med denna och en 12mm mellanring
Fick focus från min 1:3.7 och oänlighet 1:10.5 (drygt 2 m).

Dock har ju den vanliga 135 bara närgräns 1000 mm och 1:6.25 medans cz har 1:4 från början och närgränsen.

Vad skulle detta ge med CZ samma vid oändlighet men större förstoring vid närgränsen. Sklar man närgränsen skulle detta ge 1:2,7 jmf 1:2,4 om man skalar med förstoring.

Stämmer detta?

Hur mycket skulle man förlora i skärpa?

Du menar alltså mellanringar utan någon optik i, s.k. macro-ringar, inte en teleconverter?
I så fall ska det väl inte bli någon skärpeförsämring alls

Finns det sådana att köpa för Sony nånstans. Har inte hittat några.

Jag varnar dock för teleconverter på CZ135!

Varning!

Ska nu berätta en skräckhistoria och känsliga läsare som förstår att uppskatta objektiv som Sony Zeiss 135/1,8 ZA avrådes å det bestämdaste att läsa vidare!!!

Jag har en dylik Zeiss 135 och fram till helt nyligen en Sigma 2x TC och tänkte att jag skulle prova de ihop. Objektivet är ju ljusstarkt så det förslår och dessutom löjligt skarpt så att även med en viss försämring kan det bli knivskarpt. Så långt en strålande idé tyckte jag då.

Sigma TCn är ju inte en generic TC, utan har det främre linselementet som sticker ut en bit. Därför kollade jag noga objektivet och såg att det bakre linselementat var rejält infällt så att det inte skulle vara någon fara. Det gick också alldeles utmärkt att montera på kameran.

Sedan satte jag på kameran som då automatiskt vrider tillbaka fokuseringen som den alltid gör och fick höra det vidrigaste ljudet som finns. När Zeiss-objektivets bakersta glas slår i teleconvertern. Jag blev bestört och illamående och fick en klump i halsen. Stängde av kameran och tog bort hela paketet från kameran och därefter vred jag försiktigt zoomringen bort och kunde ta loss TCn. Tittade in i objektivet och såg ett märke på glaset! Grät en skvätt och kunde sedan konstatera att det bara var damm som kunde blåsas bort.

Har nagelfarit objektivet noga och det finns inga som helst märken som tur är, men upplevelsen var absolut inte rolig!

Det gjorde att min TC som jag bara använde ytterst sällan för macro hamnade i onåd hos mig och jag sålde den.

/Mats

Hej
Ruggig historia, hoppas inte förra ägaren läste det....
Jo det finns vanliga mellanringar utan något i. Fullt koppalde med 8 kontalter, skruvmatning och bländar kontroll.
Finns från både soligor och kenko. Tror både Cyber och scandinavian har.
Det var en sådan jag provade med min vanliga 135....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar