idiom skrev:
...men nx ska ju ha bättre brusreducering (även om jag inte lyckades, det var iofs jpg, kanske fungerar bättre med raw?)så jag slänger inte bort det (än)
Den är enormt mycket bättre än i ACR. Jag satt och jämförde lite igår, och bilder som är nästan helt brusfria i NX ser ut som skit rent ut sagt i ACR. I NX behöver man inte ens brusreducera alls vid ISO 1600 med D200 i mitt tycke. Det ser jättebra ut som det är. Lite småkornigt, men inte på ett störande sätt. I ACR är det istället en enda gröt av färgblobbar, knastriga, pixliga jätteartefakter och allmänt elände. Och skulle man få för sig att försöka brusreducera i ACR så försvinner alla detaljer utom just bruset.
Det är verkligen synd att NX är så bökigt, för resultatet blir sjukt mycket bättre vid höga känsligheter. Vid låga ser jag däremot en rätt stor nackdel med sämre detaljskärpa och "snällare" färgmättnad.
Bokeh skrev:
Jag begriper inte vad ni klagar på, det tog mig ett par timmar att klura ut hur det fungerade, det gjorde PS också första gången
Jag satt halva dan igår och var nära att slänga ut datorn genom fönstret några gånger. Bara en sån sak som att man måste byta mellan förstoringsglaset och "handen" när man ska dra runt bilden är helt idiotisk. Och i "granskaren" kan man förstora bilderna, men var förminskar man dem??"%&#"# Högerklick ger oftast massa alternativ som inte har ett jota med det valda verktyget att göra. För själva redigeringen måste man in i massa knasiga menyer och bocka i och ur rutor. Förhandsvisningen av pålagd "effekt" tar så lång tid att man inte har en aning om vad som sker förrän långt efter att man dragit i regeln. Det blir rena gissningsleken alltså.
Nej, jag har aldrig testat maken till komplicerad och dum programvara. Eller jo, organisationssystemet "SAP R3" är nog värre. Det känns som att NX inte är gjort för att man ska göra ändringar, utan vara nöjd med det som valts från början. Annars skulle det ju finnas tydliga reglar, snyggt grupperade bredvid varandra. Inte undangömda reglage med kryptiska symboler som är helt obegripliga att förstå utan att gräva i manualen.
Jag provade förresten att öppna en TIFF och brusreducera, men det blev inte bra alls. När jag sen skulle spara den som JPG så tog det ungefär 5 minuter. För EN fil!!
Jösses.
Tillägg: För att bekräfta att det inte är jag som är helt dum i huvudet så tog Lightroom ungefär en halvtimme att begripa sig på. I alla fall de grundläggande funktionerna. Sen var det lite bök med en del småsaker, men inget som har med själva bildbehandlingen att göra.