Annons

Capure NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas H

Avslutat medlemskap
En fråga till er som använder Capture NX och raw-konverterar D300-filer.
Jag tycker programmet är mycket bra MEN sååå långsamt i vissa lägen. Speciellt när jag använder redigeringar ch basjusteringar.
Kör själv med XP och har 2gb internminne, det borde ju räcka?
Har också använt version 1.2 som fungerade bättre, visserligen även det långsamt men aldrig så långsamt som 1.3 (som verkar hänga sig i flera minuter ibland)
Har någon samma erfarenhet och möjligen en lösning på problemet?
 
samma problem men ingen lösning
funderar på å testa lightroom istället
eller finns det ytterligare något som är bra? cs3 kanske?
 
Jag har just installerat det för att få lite bättre brusreduceringsmöjligheter med D200, men fyyy helvete vad ointuitivt det är! Jag fattar fan ingenting. Med ACR eller Lightroom behövs ingen manual, det är bara att tuta och köra. Men NX alltså... Jösses. Hur tänkte de egentligen? Nån som vet en bra "tutorial" på nätet?
 
Makten skrev:
Jag har just installerat det för att få lite bättre brusreduceringsmöjligheter med D200, men fyyy helvete vad ointuitivt det är! Jag fattar fan ingenting. Med ACR eller Lightroom behövs ingen manual, det är bara att tuta och köra. Men NX alltså... Jösses. Hur tänkte de egentligen? Nån som vet en bra "tutorial" på nätet?
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...nMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0x&p_li=&p_topview=1

Manual på svenska

http://www.capturenx.com/

http://www.luminescentphoto.com/
Varså god Martin ett par sidor att börja med.
Jason P. Odell är en av de som kan mycket om Capture NX, Hans supplement till eboken kan du hämta hem gratis, hämtar du allt som är gratis har du mycket.
 
Nja jämnfort med Aperture eller Lightroom så känns NX som ett hemmabygge. Visst är det bra med D-Lighting, men jag tänker inte stå ut med ett segt program med värdelöst gränsnitt.
 
maxc skrev:
Nja jämnfort med Aperture eller Lightroom så känns NX som ett hemmabygge. Visst är det bra med D-Lighting, men jag tänker inte stå ut med ett segt program med värdelöst gränsnitt.
Efter att ha försökt sätta mig in i programmet är jag beredd att hålla med. Jag fattar fortfarande inte ett jota. Uppbyggnaden är så ologisk att man verkligen inte blir sugen på att starta programmet ens. Jag undrar hur de tänkte egentligen.

Nä, jag orkar nog inte med det här ändå. Jag får stå ut med tokbrusiga bilder även i fortsättningen:-/
 
dell 3100 khz + 1.5 gb ram,

det funkar bra när jag startar upp, men efter ett tag börjar den sega till sig, tycker cs3 var enklare också, men nx ska ju ha bättre brusreducering (även om jag inte lyckades, det var iofs jpg, kanske fungerar bättre med raw?)så jag slänger inte bort det ;) (än)

jag testade raw essentials också men den verkar inte klara nef D300

(har den inte uppgraderats sen 2006? jaha, nä , det verkar så, synd, det finns ingen 3e parts plugin för nyare nef?)
 
Måste bara för att få vara lite kritiskt mot Nikon instämma, Guuud vad NX är trist att jobba med. Jag har förvisso kommit över tröskeln och fattar hur jag skall göra MEN tycker ändå det är så dåligt arbets flöde att jag drar mig för att arbeta med det. Bilderna blir oftast bra MEN det hjälper liksom inte jag får hjärnkrupp innan jag är färdig. Nä, skall man arbeta med flera bilder ser jag frotfarande inte NX som ett bra alternativ, för enstaka bilder däremot. Och JA, det är rätt slött om du inte har en ordentlig dator.
 
Jag använder NX i princip som ett NoiceNinja eller ett Neat Image. Tar upp råfilerna i NX. brusreducerar och fixar till de optiska felen. Stänger av skärpan för att sedan öppna tiffen i CS3. För detta så funkar NX finfint för mig. Går hyfsat snabbt och framför allt så ger NX en fantastisk bildkvalitet som i alla fall jag anser att CS3 inte är i närheten av.

Den största fördelen som jag märkte vid uppgraderingen till 1,3 var just en prestandahöjning. 1,3an går avsevärt snabbare på min dator, P4 2GB än vad 1,2an gjorde.....

NX är kass för batcher. Jo det finns en batchfunktion men den är inte att leka med. Största bekymret med NX är att det arbetar i realtid med råfilen. För varje justering du gör så räknas råfilen upp igen. I CS3 så arbetar du ju hela tiden med en jpg eller tiff när råfilen väl är öppnad via ACR. I CaptureOne från PhaseOne så arbetar du mot en proxy som är mycket mindre än den ursprungliga råfilen..

Själva konverteringen tycker jag nog gå i stort lika fort som med ACR eller CaptureOne men arbetet med att justera filerna tar mycket längre tid......
 
Makten skrev:
Nä, jag orkar nog inte med det här ändå. Jag får stå ut med tokbrusiga bilder även i fortsättningen:-/

Jag begriper inte vad ni klagar på, det tog mig ett par timmar att klura ut hur det fungerade, det gjorde PS också första gången :)

Men den nya versionen är sämre då man inte kan ändra kamerainställningarna lika enkelt som tidigare, sen är det inget bra program när man skall editera flera bilder samtidigt, det håller jag med om, men fördelarna överväger, speciellt brusreduseringen samt att Rawfilerna är mer färdiga då kamera inställningarna läggas på, tex D2X bildstilarna, det skulle ta betydligt längre tid att justera in det i ACR.

Färgpunkts editeringen är inget jag klarar mig utan längre heller... det är magiskt, jag använder det på ungefär samma sett som Magnus.

/kent
 
Senast ändrad:
idiom skrev:
...men nx ska ju ha bättre brusreducering (även om jag inte lyckades, det var iofs jpg, kanske fungerar bättre med raw?)så jag slänger inte bort det ;) (än)
Den är enormt mycket bättre än i ACR. Jag satt och jämförde lite igår, och bilder som är nästan helt brusfria i NX ser ut som skit rent ut sagt i ACR. I NX behöver man inte ens brusreducera alls vid ISO 1600 med D200 i mitt tycke. Det ser jättebra ut som det är. Lite småkornigt, men inte på ett störande sätt. I ACR är det istället en enda gröt av färgblobbar, knastriga, pixliga jätteartefakter och allmänt elände. Och skulle man få för sig att försöka brusreducera i ACR så försvinner alla detaljer utom just bruset.
Det är verkligen synd att NX är så bökigt, för resultatet blir sjukt mycket bättre vid höga känsligheter. Vid låga ser jag däremot en rätt stor nackdel med sämre detaljskärpa och "snällare" färgmättnad.

Bokeh skrev:
Jag begriper inte vad ni klagar på, det tog mig ett par timmar att klura ut hur det fungerade, det gjorde PS också första gången :)
Jag satt halva dan igår och var nära att slänga ut datorn genom fönstret några gånger. Bara en sån sak som att man måste byta mellan förstoringsglaset och "handen" när man ska dra runt bilden är helt idiotisk. Och i "granskaren" kan man förstora bilderna, men var förminskar man dem??"%&#"# Högerklick ger oftast massa alternativ som inte har ett jota med det valda verktyget att göra. För själva redigeringen måste man in i massa knasiga menyer och bocka i och ur rutor. Förhandsvisningen av pålagd "effekt" tar så lång tid att man inte har en aning om vad som sker förrän långt efter att man dragit i regeln. Det blir rena gissningsleken alltså.
Nej, jag har aldrig testat maken till komplicerad och dum programvara. Eller jo, organisationssystemet "SAP R3" är nog värre. Det känns som att NX inte är gjort för att man ska göra ändringar, utan vara nöjd med det som valts från början. Annars skulle det ju finnas tydliga reglar, snyggt grupperade bredvid varandra. Inte undangömda reglage med kryptiska symboler som är helt obegripliga att förstå utan att gräva i manualen.

Jag provade förresten att öppna en TIFF och brusreducera, men det blev inte bra alls. När jag sen skulle spara den som JPG så tog det ungefär 5 minuter. För EN fil!!

Jösses.

Tillägg: För att bekräfta att det inte är jag som är helt dum i huvudet så tog Lightroom ungefär en halvtimme att begripa sig på. I alla fall de grundläggande funktionerna. Sen var det lite bök med en del småsaker, men inget som har med själva bildbehandlingen att göra.
 
Jag avviker nog från strömmen men jag kan inte ens få det till med bra kvalitet i NX. Bilderna blir antingen tråkiga eller om jag börjar leka med D-lighting onaturliga.

D-lighting gör nog samma sak som Fill Light (eller vad det nu heter) i LR. Jag tycker att det sistnämnda fungerar bättre för mig. Betydligt naturligare resultat. I NX blir mina bilder "washed out".

Det som gör NX unik är U-points. Otroligt smidigt! Det är ju sällan man vill ha samma framkallning på hela fotot. Masker finns också tillgängliga även om jag aldrig blivit van med att använda dem. Hoppas att Adobe gör något liknande i kommande versioner av LR och ACR.
 
Jag kanske hade lite väl höga krav, jobbade med jpg och iso 3200...

har för mig att när capture nx kom ut i början att det var problem då också med minne. 2an kanske blir bättre?
 
Martin.. eftersom du redan har PS så kan du göra som Magnus och jag gör, använd NX som ett första steg där du gör raw hanteringen och brusredusering, spara sedan bilden till tiff och gör resten i PS.

Fördelen med att använda NX förutom brusreduseringen är ju att kamera inställningarna läggs på rawfilen, så det mesta av jobbet kan man ju ställa in i kameran i förväg.

Det är inte ofta jag behöver göra annat än att eventuellt sätta svart och vitpunkt samt brusredusera med NX, och det är inte svårare att göra där än i PS, S/V sättningen är till och med enklare.

/kent
 
Bokeh skrev:
Martin.. eftersom du redan har PS så kan du göra som Magnus och jag gör, använd NX som ett första steg där du gör raw hanteringen och brusredusering, spara sedan bilden till tiff och gör resten i PS.
Jo, men ska jag hålla på med NX så kan jag ju lika gärna göra det mesta där;-) När jag jobbar i Lightroom så fixar jag numera allt där för nästan alla bilder. Förut med ACR så gjorde jag bara en "grovkonvertering" och fixade vidare i PS. Nu behövs det oftast inte längre, och det är riktigt skönt! Så att gå tillbaka till ett bökigare bildflöde känns inte så lockande. Just nu ser jag bara EN anledning att använda NX, och det är brusreduceringen som ju är helt överlägsen. Skillnaden är enorm.

Fördelen med att använda NX förutom brusreduseringen är ju att kamera inställningarna läggs på rawfilen, så det mesta av jobbet kan man ju ställa in i kameran i förväg.
Jag behandlar väldigt sällan två bilder på precis samma sätt, så det är nog ingen större fördel för mig. Annars kunde jag ju lika gärna fota i JPG på en gång:-/ Det har jag också gjort till ganska nyligen, bara för att RAW kändes övermäktigt knöligt med ACR, men i och med LR så har jag börjat med råformat igen tack vare smidigheten:)

Det är inte ofta jag behöver göra annat än att eventuellt sätta svart och vitpunkt samt brusredusera med NX, och det är inte svårare att göra där än i PS, S/V sättningen är till och med enklare.
Jag är en sån där som bara måste dra i alla spakar för att se vad som händer:-D Därför tar det ganska lång tid att fixa med bilderna, oavsett program. Men med NX blir det helt outhärdligt. Om man VET exakt vad det är som ska göras så vore det lugnt, men i mitt bildbehandlande så provar jag mig fram med varje bild; "vad kan jag pressa fram ur den här bilden?" Det skiljer mellan varje bild, och därför blir det bökigt om inte alla reglage finns lättillgängliga.

När jag skrev mitt förra inlägg var jag rätt sur förresten, hehe. Jag ska inte ge upp NX än, men jag måste ha lite tid att sitta med det i lugn och ro. Min dator är klart alldeles för sölig också (2 GHz AMD Athlon 3200+ med 2 gig RAM), vilket inte direkt gör saken bättre:-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.