Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture X

Produkter
(logga in för att koppla)
Mig veterligen finns inte NX än för slutanvändare. Har inte ens sett någob "public beta" att testa+ Annars är det Mej som gäller tror jag.

Hej

Jag förstod inte ditt svar riktigt.
Rekommenderar du Capture One eller Nikon's capture 4.4/Nx ?
Det känns i stort sett bättre med en icke märkesbunden programvara samtidigt som Nikons kanske innehåller viss funktionalitet man inte vill vara utan ?

mvh
Staffan

Mitt svar var av mer generell natur, dvs hur BRA NX är jämfört med C1, varför det är svårt att besvara frågan. Antar att NX kommer att vara ett rejält steg framåt för Nikons mjukvara och dess starka sidor är väl att den kan läsa innehållet i NEF-filerna fullt ut. För min del har valet varit C1 pga arbetsflödet. Lättjobbat, gå genom flera bild, småfixa i ensklilda bilder och bara placera dem i "kö". Nu har jag dock börjat jobba med Bridge och ACR mer och mer och tycker det är superbra men ett kanske dyrare alternativ. Någar snabba reflekteringar bara.

PS. Av någon märklig anledning har jag aldrig gillat C1 för porträtt och den typer av bilder. Vet inte varför. Däremot för landskapsbilder har det varit mitt förstahandsval. DS.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto