Annons

Capture One vs EOS File Viewer Utility

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Jag har ställt en fråga om Capture One i annat forum, men inga svar. Därför frågar jag mer allmänt här. Jag blir inte riktigt klok på om jag verkligen får bättre output i C1 jämfört med FVU. En del blir bättre, andra blir sämre. För att hinna utvärdera under 14 dagars "trial" vill jag gärna ha era synpunkter och tips om C1. Jag tycker att jag ibland får sämre detaljåtergivning med C1, och i vissa fall också en mer onaturlig färg när jag kör C1. Speciellt på kvällsbilder.

En annan nackdel jag upplever är förhandsgranskningen, som bara verkar fungera med en nedskalad bild.

Detta program har ju höjts till skyarna, men jag vill se om det verkligen är så mycket bättre innan jag betalar för det. Med EOS FVU blev gratisvarianten ganska bra tyckte jag. Men jag har bara testat C1 i ett par dagar, så det kan vara att det är jag som inte lärt mig hur det ska användas.

Hej

Jag har använt C1LE först, men nu SE pga min 1D MK2 men inte canons program
Dock tex BreezeBrowsern, Photoshop CS

Fördelen med C1 som jag ser det:
================================
1. Man kan konvertera i bakgrunden, jag ställer vitbalans och exponering samt levels och ev beskär grovt i C1. Dessa inställningar sparar ju C1 i separata filer. Just exponeringsjustering o vitbalansjusteringen i realtid är bra o snabb. Finns iofs även i CS

2. Jag kan arkivera dessa justeringar ihop med de orörda råfilerna

3. Det finns bra support i form av forum på http://www.pictureflow.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=27

4. Färgprofilerna är bra, man kan köpa lösa sådana som är bra och det följer med ett gäng också.

5. Man kan interpolera upp till 250%

6. Proofsfunktionen är hyfsat snabb, kan bränna en CD med provbilder till den jag fotar åt rätt enkelt och alla justeringar blir med då.

7. Att den aldrig påverkar råfilen utan sparar alla jusetingar oavhängt filen.

PS
Man kan zooma till 400% = skala 1:1
DS

Det som är mindre bra med C1
===============================
1. Företaget som gör det är lite struliga med sin uppdateringspolicy och ligger efter med funktioner i PC varianten

2. Att föra över dessa filer med justeringar mellan en bärbar man har i fält o en stationär kräver manuella handpåläggningar

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto