Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

capture one pro frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

badtant

Avslutat medlemskap
hej!

är ny på det här med raw och har börjat använda capture one pro.

när jag ändrar vitbalans, skärpa osv i capture one, vart sparas då detta? för nästa gång jag öppnar samma nef-fil i programmet så ligger ju ändringarna kvar. sparar capture one detta i nef-filerna eller håller den någon typ av databas över dessa?

sen har jag lite problem med färger. bilderna jag redigerar lite är fotade i adobe rgb. jag vill ha ut dom för skärm/webbvisning. hur ska jag ställa in color managenent för detta? web destination har sRGB som färgrymd inställt nu. när jag batchat ut till jpg med "convert to web destination" och tittar på bilderna i "windows picture and fax viewer så skilljer det lite i färger från vad jag sett i capture one. t.ex. en solnedgång blev mer rosa när den egentligen var gulorange. har jag gjort något fel i processen?

rent allmänt verkar bilderna bli ljusare och mattare i färgen än vad de ser ut i capture one... några idéer?

i menyn "Workflow" markera "Color managment settings".
Markera rutan längst ner, "unlock Monitor profile selection menu" så kommer Capture One PRO att använda skärmens profil.

Lite off-topic men jag känner att Capture One Pro's gränssnitt är onödigt krångligt, någon mer som tycker det?

verkar inte bli någon skillnad...

kolla på nedanstående bild!
först visar jag hur color managemant är inställt (profilen "niklas" är min skärmprofil som tagits fram med adobe gamma). sen kommer en bild som den ser ut i capture one och sist kommer den som den ser ut när jag kollar på den färdiga jpg-bilden. den gula tonen är t.ex. nästan helt borta.

http://www2.hemsida.net/badtant/exempel.jpg

Workspace profilen i C1 skall du ha ställd till Adobe RGB, INTE skärmprofilen.

Under monitorprofile skall du lägga in skärmprofilen.

Om sedan windows fax och phototjoflöjt är det bästa för att kolla bilder vet jag inte, men dess möjligheter till färghantering borde vara ganska begränsad.

Ser det likadant ut om du tittar i riktigt bildbehandlingsprogram?

working space och monitor profile är satta som du säger. om jag fattar det rätt i alla fall... kolla på länken jag gav tidigare.

öppnar jag bilderna i photoshop så blir dom en aning mörkare än i windows picture and fax viewer. fast inte i närheten av vad jag justerat till i c1.

badtant skrev:
hej!

är ny på det här med raw och har börjat använda capture one pro.

när jag ändrar vitbalans, skärpa osv i capture one, vart sparas då detta? för nästa gång jag öppnar samma nef-fil i programmet så ligger ju ändringarna kvar. sparar capture one detta i nef-filerna eller håller den någon typ av databas över dessa?...
Filerna sparas i preview catch som kan styras av dig (under File/Preferences/PreviewCatche/Coose folder)
Själv har jag lagt upp den, inte på systemhårddisken, utan på en separat fysisk HD. Storleken av catchmappen är ganska stor hos mig. Ibland blir det 450MByte. Rensar man catchmappen så försvinner ändringarna också.
/Fred

Skurmedel skrev:
Lite off-topic men jag känner att Capture One Pro's gränssnitt är onödigt krångligt, någon mer som tycker det?
Ja det är det. Mest störande för mig är zoomen, att inte kunna rulla mushjulet så som i PS eller andra "vanliga" program. Allt annat kan man lära sig men att byta bild med mushjulet glömmer jag jämt.
Trots detta börjar jag tycka mer och mer om CS1.
Ett annat trevligt program är RawShooter essentials, som tar även .DNG filer. Det gör inte CS1.
/Fred

hans:
hur gör jag för att sparar alla settings i en fil för varje enskild bild?

"windows picture..." verkar ha färghantering vilket jag förtstått att t.ex. explorer inte har. att bilderna kanske inte blir helt rätt i webbläsare kan jag väl då acceptera men det borde ju bli rätt när man tittar i "windows picture..." eller photoshop.

hans: i photoshop använder jag den profil som är inbakad (sRGB).

förstår inte vad du menar med kameraprofilen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar