Hej,
Jag körde Capture One långt innan Lightroom var påtänkt, så det är inget nypåfund från min sida. Jag har alltid kört CO och LR/ACR parallellt. Programmen är i dag ganska lika med databashantering och i stort sätt samma funktioner. I CO kan man dessutom köra med sessions utanför databasen om man vill det. CO är bättre på färgjusteringar med fler möjligheter och har en mer Photoshopliknande lagerhantering som är tilltalande om man är van vid PS. CO är mer plottrigt än LR, men å andra sidan helt konfigurerbart, så man kan skapa en arbetsyta med bara de funktioner man själv vill se och använda.
Historiskt har CO haft bättre grundinställningar default för olika kameror, men försprånget är mycket mindre idag då LR har olika kameraprofiler att välja på. Inget problem för dem som vet hur man ställer in nya grundinställningar i LR, men många forumtrådar genom åren har handlat om hur mycket bättre kameratillverkarnas råkonverterare är som ser ut som kamerans jpeg...
En bra funktion som kom med CO 10.1 är output proofing, där man kan ställa in t.ex. en webbild i rätt storlek, lägga på utskriftsskärpa (som är steglöst justerbar med mängd och radie till skillnad från LR) och proofa denna på skärmen utan att först konvertera råfilen. Med LR får man ju exportera och öppna bilden för att se slutresultatet.
Sedan jag gick över till Fuji för ett år sedan har jag dock bara använt LR/ACR eftersom CO inte haft fullt stöd för Fuji X-Trans. Det har de nu med version 10.1. LR/ACR är tyvärr inte den bästa råkonverteraren för Fujis filer, även om det blivit väsentligt bättre i senare versioner. CO upplever jag dock som ännu ett snäpp bättre på detaljåtergivning med mindre utsmetningseffekter i gräs och bladverk, om än inte i klass med Iridient.
Vad jag framför allt vill komma ifrån är att prenumerera på Creative Cloud. Det har jag gjort sedan starten och de funktioner som kommit sedan PS CS6, vilken jag redan har, är inget jag har användning av. Helt meningslöst att betala för program som knappt har någon utveckling alls av användbara funktioner för fotografer. Adobe verkar lägga alla resurser på mobilappar numera och de är jag inte intresserad av. Om det kommer en fristående LR 7, så kommer jag att uppgradera till den istället och köra vidare med mitt PS CS6 tills det inte fungerar längre.
Är du intresserad av CO kan du ladda ner en 30-dagars testversion och prova själv. Inlärningskurvan i början är dock rätt brant.