Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture one Hur konvertera raw filer

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargb

Aktiv medlem
Laddade ner den nya test versionen av Capture One och inte lätt att förstå hur man konverterar raw filer i programmet !!??
Hjälp ??
 
Högerklicka på en bild så kan du välja Export --> Variants. Alternativet finns även under File-menyn.
 
Visserligen har du redan på svar på din fråga, men jag vill ändå tipsa om att det finns väldigt många bra och instruktiva videos på youtube. PhaseOne lägger regelbundet ut det de kallar för "webinars", där de visar hur man använder Capture One Pro.

Detta kan nog vara ett bra ställe att börja på, men det finns mycket mer.
https://www.youtube.com/watch?v=nmqBcocCDd8

mvh
Magnus
 
Visserligen har du redan på svar på din fråga, men jag vill ändå tipsa om att det finns väldigt många bra och instruktiva videos på youtube. PhaseOne lägger regelbundet ut det de kallar för "webinars", där de visar hur man använder Capture One Pro.

Detta kan nog vara ett bra ställe att börja på, men det finns mycket mer.
https://www.youtube.com/watch?v=nmqBcocCDd8

mvh
Magnus

Tack iallafall !!
Ska kolla imorgon.

Har idag laddat ner testversion av Lightroom och Capture one. Jämför några raw bilder som jag konverterar till jpg.
Endast med dom inbyggda försinställningarna. Inga korrigeringar.
Capture one något varmare i tonen samt marginellt skarpare.
Smaksak om man gillar varmare eller kallare.
Lite mer "tryck" i Capture one bilderna.
Men skulle nog säga att man föredrar Capture one bilderna men priset verkar vara drygt det dubbla också
 
Tack iallafall !!
Ska kolla imorgon.

Har idag laddat ner testversion av Lightroom och Capture one. Jämför några raw bilder som jag konverterar till jpg.
Endast med dom inbyggda försinställningarna. Inga korrigeringar.
Capture one något varmare i tonen samt marginellt skarpare.
Smaksak om man gillar varmare eller kallare.
Lite mer "tryck" i Capture one bilderna.
Men skulle nog säga att man föredrar Capture one bilderna men priset verkar vara drygt det dubbla också

Jag gjorde en egen utvärdering av Lightroom, dxo optics och capture one pro för ett par år sedan och kom fram till ungefär det du skriver. För mig slutade det med en prenumeration av Capture One, och applikationen blir stadigt bättre, så jag har inga planer på att byta. För mig är det värt den extra kostnaden.
Lycka till!
 
Jag gjorde en egen utvärdering av Lightroom, dxo optics och capture one pro för ett par år sedan och kom fram till ungefär det du skriver. För mig slutade det med en prenumeration av Capture One, och applikationen blir stadigt bättre, så jag har inga planer på att byta. För mig är det värt den extra kostnaden.
Lycka till!

Tog några naturbilder idag och tex gräs träd samt buskar blir enligt min mening så mycket bättre så det blir helt klart Capture One.

Igår satt jag och labbade med Lightroom för att få lika bra resultat som Capture One men det var inte helt lätt. Kom nära men då satt jag och jobbade med varje bild. Capture One bilderna gjorde jag ingen justering på. Så det säger allt tycker jag.
 
Tog några naturbilder idag och tex gräs träd samt buskar blir enligt min mening så mycket bättre så det blir helt klart Capture One.

Igår satt jag och labbade med Lightroom för att få lika bra resultat som Capture One men det var inte helt lätt. Kom nära men då satt jag och jobbade med varje bild. Capture One bilderna gjorde jag ingen justering på. Så det säger allt tycker jag.

Jag har samma upplevelse.
Grundutseendet i Capture one är närmare det jag oftast strävar efter i mina bilder. Lite varmare färger, lite mer skärpa och lite mer mättade färger.
Framför allt så trivs jag med verktyget och känner glädje i att sätta mig vid datorn och jobba med mina foton.
Välkommen till CaptureOne-gänget!
 
Igår satt jag och labbade med Lightroom för att få lika bra resultat som Capture One men det var inte helt lätt. Kom nära men då satt jag och jobbade med varje bild. Capture One bilderna gjorde jag ingen justering på. Så det säger allt tycker jag.
Ställ in bilderna som du vill ha dem i LR och spara de inställningarna som default, så får alla nya bilder du laddar in den grundton du vill ha. Det finns en anledning till att spakarna finns där.
 
Ställ in bilderna som du vill ha dem i LR och spara de inställningarna som default, så får alla nya bilder du laddar in den grundton du vill ha. Det finns en anledning till att spakarna finns där.

Tack ! Men det jag syftade på var att jag inte lyckas få lika bra resultat i Lightroom som med Capture One. Testet var för att se vilket verktyg jag tycker ger bäst bildresultat
 
Jag gjorde en egen utvärdering av Lightroom, dxo optics och capture one pro för ett par år sedan och kom fram till ungefär det du skriver. För mig slutade det med en prenumeration av Capture One, och applikationen blir stadigt bättre, så jag har inga planer på att byta. För mig är det värt den extra kostnaden.
Lycka till!

kan man prenumerera på C1 oxå?
 
Jag har samma upplevelse.
Grundutseendet i Capture one är närmare det jag oftast strävar efter i mina bilder. Lite varmare färger, lite mer skärpa och lite mer mättade färger.
Framför allt så trivs jag med verktyget och känner glädje i att sätta mig vid datorn och jobba med mina foton.
Välkommen till CaptureOne-gänget!

Tack!
Gillar Capture one mer och mer.
 
Senast ändrad:
Tack!
Gillar Capture one mer och mer.

En fråga;
Har arbetat med 20 bilder idag Capture one och blir mycket nöjd med resultatet.
Väjer Exportera Varianter och bilderna har jag konverterat till JPEG.
Men sen gick jag tillbaka och justerade en bild och vill ju sen inte att alla dom 20 bilderna ska omvandlas i en batch.
Hur gör jag för att bara en bild ska sparas om till JPEG ?
Nåt enkelt sätt att avmarkera eller ?

Det enklaste sättet att avmarkera alla bilder är nog att gå in i edit-menyn och välja "Deselect all", alternativt klicka mellan två av de markerade bilderna i listan av miniatyrbilderna.

I listan av miniatyrbilder kan du markera/avmarkera bilder på motsvarande sätt som du kan markera/avmarkera filer i windows. Om du vill markera fler bilder där, så är det oftast smidigast att hålla nere ctrl-knappen och klicka med musen på de bilder du vill markera/avmarkera. Detta funkar möjligen annorlunda på en mac.
 
Det enklaste sättet att avmarkera alla bilder är nog att gå in i edit-menyn och välja "Deselect all", alternativt klicka mellan två av de markerade bilderna i listan av miniatyrbilderna.

I listan av miniatyrbilder kan du markera/avmarkera bilder på motsvarande sätt som du kan markera/avmarkera filer i windows. Om du vill markera fler bilder där, så är det oftast smidigast att hålla nere ctrl-knappen och klicka med musen på de bilder du vill markera/avmarkera. Detta funkar möjligen annorlunda på en mac.

Tack!
Jag hittade precis Markera alla eller avmarkera
Har Mac
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.