Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture one, har gjort en snabbguide

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Håller på att dokumetera hur jag använder mina program, började ju med Lightroom då jag testar den, flera har laddat ner den pdf:en (ca 20 000 nerladdningar) och har fått frågan om jag inte kan skriva om C1 också då jag kör den för konvertering. Den beskriver de delar jag använder och är mitt sätt att arbeta och det jag använder inkl de inställningar jag gjort.

Denna guide skall nog funka på alla varianter av C1, LE,SE och Pro, SE finns inte längre, men har haft alla tre och jag använder inga av de Pro egenskaper som är avgörande för flödet.

Har nu lagt till Capture 1, samt håller på med iView media pro och även hur man kan jobba med att organisera bilderna (DAM), de två senare delarna är inte klara än, men C1 delen och LR delen är klara. Finns även ett kapitel om hur man redigerar i PS CS2, men det mesta borde gå i elements också.

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Roine

Du är värd ett stort TACK för att du delar med dig av detta digra arbete Roine!!

/Arne

Ja, tack så jättemycket Roine! Jag kom inte överens med Lightroom, och blev glad att få en kort och koncis och lättbegriplig handledning i att använda C1 som sannolikt får ersätta RSP för mig. Ett litet önskemål, om man får vara så fräck, är att materialet delas upp på flera pdf-filer, en för varje program. Än en gång, arbetet du lägger ner uppskattas verkligen!

tackar

japp, kommer nog att dela det, men är det nån som vill ha källfilen, dvs worddokumentet, så maila, så kan man ju rensa o lägga till själv o göra en lathund.

jag gör detta enbart för att sanera o komma ihåg hur det fungerar då man fort glömmer finneser andra föreslår här o på andra ställen, främst smarta knep o hur man kommer runt problem man har eller kommer att få.

att jag har det i ett dokument är att jag vill allt hänger samman i mitt flöde, så kommer nog ta bort det som jag väljer bort, o just nu ligger lr pyrt till, det funkar inte för mig med 70 000 bilder, avvaktar en felfix. Det tog 6h få in bilderna i iview, 3 veckor totalt i lr med alla cracher, omimporter o renderingar. Sen e lr seg som sirap, så fått dela dessa bilder i två delar och virusprogrammet har fått en chock av alla filerna o tuggar dygnet runt ibland då lr lyckas utlösa totalsök, o har 1.8TB disk den går lös på, tar ju ett tag, i LR blev det ca 70 000 filer o kataloger, i iView en enda fil som man kan kopiera till laptoppen

Roine

Senast ändrad:
Hej

De problem jag har med LR är några:
- dels prestandat med många bilder, det är rätt hackigt o tar ibland o ibland inte lång tid att växla bilder, dvs man tappar flytet

- Dessa många filer i databasdelen ihop med virusprogram, det är mångs som sett det i pc miljö, det slöar ner hela datorn, det går till slut inte surfa på den.

- Sen finns andra lurigheter, att man tex inte på ett rimligt sätt får med sig justerigar mellan två datorer.

Men det finns ju postiva saker med, bla att den håller samman saker o ting, virtuella kopior och collections.

Roine

roinek skrev:

- Dessa många filer i databasdelen ihop med virusprogram, det är mångs som sett det i pc miljö, det slöar ner hela datorn, det går till slut inte surfa på den.

Jag har just testat att rensa bort en mängd filer, programmet verkar piggare då. I katalogen Lightroom Previews.lrdata finns normalt 16 underkataloger (med namn 0, 1, ...,E, F) med alla sina underkataloger och filer, och det går bra att radera rubbet (katalogerna 0-E). Efterhand som man använder Loupe eller Develop (för att visa en bild större) återskapas dessa kataloger och filer. Genom att radera katalogerna emellanåt blir man kvitt alla previews som inte behövs längre (vid import skapas previews av ALLA bilder). Databasen och tumnaglarna ligger orörda i två separata filer och påverkas inte av denna rensning. I Capture One finns en automatisk rensning av previews (går att ställa in hur många dagar de får ligga kvar), synd att inte LR har denna funktion inbyggd.

1:1 previews i LR har jag inställt på att kastas "After One Day". Problemet är mellanstorlekarna som man inte kan påverka, de som bara används för att fylla ut skärmen (i mitt fall har jag valt storleken 1440px).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar