ANNONS
Annons

Capture one 3.7 är ute.

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp

O medialodern går att stänga av ;-)

Mike T har bytt läger, det är allvarligt för C1, ruggit allvarligt.

Då har de två tunga, Michael J o M Tapes, gått över, dels utveckalren i Danmark o Tapes.

Japp, tyvärr så är det så.
Jag har provat att använda RSE men C1 är den som rockar köpte kamera profiler från magne och då upplevde jag att C1 blev ännu bättre.

Enig

Vi får se vad som sker, RSE saknar ju levelsjustrering o rotering samt quick proofs i den gratisversion som finns, vilket är funktioner jag använder.

Dock har den bra justeringar på exponering osv.

Roine

Nu har jag bara använt trial-versionen av C1 PRO, så jag kan ha fel i en del påståenden...

Men hjälp vad omodernt C1 känns. Det finns många saker i det jag har stört mig enormt på.

Jag vill kunna beskära alltid i förhållandet 3:2. Bara klicka på en knapp så byter den orientering på markeringen, som i Photoshop.

Likaså då jag "framkallar" (develop) mina kort. Jag vill att de håller sig inom ramen 800x800, dvs att de vanligtvis blir 800x600 eller tvärtom. Det går inte.

På framkallningen vill jag kunna ha olika "presets" jag snabbt ska kunna ladda, som t.ex. 800x800, JPEG medium i "Develop\"-katalogen och 100% TIFF 16 bitar i "To be edited\"-katalogen. Det kräver mycket klick fram och tillbaka.

.. och lite så. Nu har jag klagat nog, men jag tror inte jag köper programmet förräns det känns som om det är gjort på 2000-talet :)

Två frågor:

Vad är RSE?

Stödjer C1 DNG? och om inte kommer det någonsin att göra det?

Eric: Capture One stødjer inte DNG æn, har blivit annoncerat før 2005

Roine:
MichaelJ och Phase One gick skilda vægar længe sedan och tittar man på RSE så ær framkallnings kvalitén den samma som Capture One hade ett par år sedan, nu har vi några tunga grabbar som sitter dedikerat med att knacka framkalnings algoritmer.
Tapes ær en återførsæljare att han gick øver till Pixmantec førvånnar mig inte då han och Kenneth Lærke som ær chef før Pixmantec ær gammla polare, dær finns många återførsæljare runt om i værden och utan att vara noncharlant så gør det inte så mycket från eller till, jag ser det som en positiv utveckling.

Hej

Arbetsgången är ju optimal i C1, inget program jag sett är i närheten.

Man kan i princip ta fram proofbilderna direkt, rotera, beskära, level o färgjustrering mm.

Dock har Macversionen tydligne kommit längre, saknar grymmt att man inte kan lägga in (c) text i Proffbilderna.

Roine

I version 3.7 av C1 LE har man också tagit bort begränsningen att det bara går att konvertera 20 bilder i taget. En stor förbättring tycker jag.

Thomas

ulfliljegren skrev:
Eric: Capture One stødjer inte DNG æn, har blivit annoncerat før 2005

Roine:
MichaelJ och Phase One gick skilda vægar længe sedan och tittar man på RSE så ær framkallnings kvalitén den samma som Capture One hade ett par år sedan, nu har vi några tunga grabbar som sitter dedikerat med att knacka framkalnings algoritmer.
Tapes ær en återførsæljare att han gick øver till Pixmantec førvånnar mig inte då han och Kenneth Lærke som ær chef før Pixmantec ær gammla polare, dær finns många återførsæljare runt om i værden och utan att vara noncharlant så gør det inte så mycket från eller till, jag ser det som en positiv utveckling.

Instämmer Uffe, vem saknar väl Tapes ;)
Personligen får jag hålla med Uffe om kvalitetsjämförelsen mellan C1 och RSE, har nämnt det tidigare i trådar liknande denna. Efter att själv ha arbetat med koden inuti C1 kan jag säga rent ut att "motorn" i C1 har fått sig ett rejält lyft av de tunga grabbarna som sysslar uteslutande med utveckling av framkallningsalgoritmerna. Har sysslat snart 18 år med programutveckling och har sett en hel del giftiga programmerare i mina dagar och jag är mycket imponerad av Phase Ones elitskara av utvecklare. Låt dom härja runt i koden nåt år till sen har vi ett C1 som ingen annan kommer i närheten av, tyvärr är mycket av det dom gör nu resultatet av dåligt sammanhållen kodning från allra första början, något att tänka på när man jämför RSE med C1 för det är utvecklaren bakom RSE som la grunden till C1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar