Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Laddade hem testversionen (30 dagar) av Nikon Capture NX. Hade ganska låga förväntningar, men jag måste säga att jag är riktigt imponerad. Bilderna blir snyggare än med Nikon Capture utan mer jobb.

Har bara hittat några småsaker att anmärka på, annars är det ett riktigt användarvänligt, intuitivt och snabbt program.

Testa själva:

http://nikoneurope-se.custhelp.com/...nMuc2VhcmNoX25sJnBfcGFnZT0x&p_li=&p_topview=1

Vore kul att höra fler synpunkter.

Jag tycker också att resultaten blir super, dock måste jag säga att det är såååå långsamt och jag har en ny PC med 2 processorer och 1 GB RAM.

Så jag håller nog fast vid ACR ett tag till. :-(

Det var märkligt - på min budget-PC med 1 GB Ram och Pentium 4 2,8 flyter det på riktigt bra. Snarare går det snabbare än Adobe Camera Raw när man sparar osv.
Känns nästan som om jag vill köra om alla gamla nef-filer som jag kört genom ACR eftersom det blir snyggare i NX...

Senast ändrad:
Jag gillar det också, speciellt färg kontrollpunkterna, NX flyter på fint på min PC (AMD-64 3400, 1gig ram).

Det flyter ännu bättre om ni installerar Microsoft Net 2.0 över version 1.0 efter att ni installerat NX, men mina Raw-filer från min D2Hs är ju inte lika datorkrävande som från tex D200 och D2X.

kent.

Hur segt är det? Jag har nog bara 512meg ram, men så har jag heller ingen brådska, och Nikon D50 ger ju inte brottarstora bilder direkt. Mitt arbetsflöde innefattar inte makron och sånt, utan jag sitter och småpular med de bästa bilderna.
Eller kommer burken tokpaja? :-S

Edit: Det vore mest kul att se skillnaden mot ACR som jag börjar ruttna på, främst färgmässigt.

Säkert inga problem. Det är snabbare än gamla Capture och väl i klass med Photoshop. Varför inte ladda hem och prova? Det kostar ju inget.

Slowfinger skrev:
Säkert inga problem. Det är snabbare än gamla Capture och väl i klass med Photoshop. Varför inte ladda hem och prova? Det kostar ju inget.
Tänkte det, men man vill ju inte besudla datorn med skit som inte går att använda;-)

Stefan Ohlsson har testat programmet vilket kan läsas på SFF(Svenska Fotografernas Förbund) sida.
Programmet är fortfarande långsamt men har en del fördelar jämfört med andra rawprogram.
En fördel som Stefan beskriver är att man kan få ut mer detaljer från en nef fil än med övriga raw programmen.
En annan är den partiella justeringen som kan ske genom enkel markering.

Mikael

När jag jämför med Rawshooter i 100% ser jag dessutom att NX gör mycket snyggare uppräkning. Rawshooter gör konstiga utsmetningar lite hipp som happ. Kanske därför den är så snabb.

Dessutom ger NX betydligt mindre och snyggare brus än Adobe Camera Raw med min D70.

I vissa bilder kan dessutom upplättningsfunktionen D-lighting göra underverk. Ökar det dynamiska omfånget rejält i bilden vid vissa motiv. Dessutom extremt lättanvänt. D-lighting "better quality" var en plåga i gamla Capture eftersom det tog massor av tid.

macrobild skrev:
Stefan Ohlsson har testat programmet vilket kan läsas på SFF(Svenska Fotografernas Förbund) sida.

Att kunna läsa på sfoto.se kräver väl inloggning och det går ju inte om man inte är medlem?

Eller har du en öppen länk?

Slowfinger skrev:
Det var märkligt - på min budget-PC med 1 GB Ram och Pentium 4 2,8 flyter det på riktigt bra. Snarare går det snabbare än Adobe Camera Raw när man sparar osv.
Känns nästan som om jag vill köra om alla gamla nef-filer som jag kört genom ACR eftersom det blir snyggare i NX...

det är rätt stor skillnad i speed när man kör 6MB resp 10MB RAW-filer,

sen tar brusreduceringen mycket kräm, så att jobba med ISO1600 filer är också betydligt långsammare än ISO100 filer,

ett tips är att slå av brusreduceringen medan man gör andra justeringar och köra den sist,

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto