Annons

Capture NX-D

Produkter
(logga in för att koppla)

frwe

Aktiv medlem
Då är den alltså släppt, Capture NX-D 1.0.0

Jag är inte imponerad av vad jag sett så här långt. Jag har använt View NX och Capture NX för allt arbete så här långt men befarar att jag blir tvingad in i Adobeträsket. Jag skall ge NX-D en ärlig chans.

Det jag kommer att sakna mest som tydligen inte kommer i NX-D är kontrollpunkterna.

Finns att ladda ner här http://nikonimglib.com/ncnxd/index_sv_eur.html#os-windows

Återkommer. /Frode
 
blir till att vara rädd om NX2 2.4.6...

om inte efterföljaren kan leva upp till versionerna som redan finns ute så får man vara rädd om den man har. Tror att 2.4.6 är den sista. Ett mycket rappt och bra bildredigeringsprogram över huvud taget.
 
Problemet kommer med nya kameror där du inte kan läsa in RAW-filerna i programmet. Med nuvarande kameror kan du använda View NX och Capture NX2 så länge de går att starta :) /Frode
 
hur resonerar ni andra?

Det verkar vara en programvara som kan laddas ned och köras utan att knappa in ett licensnumer. Ungefär som ViewNX2. Går man igenom manualen finns väl basic funktionerna och det jag använder mest idag förutom kontrollpunkterna som någon tidigare skrev. De var den egentliga anledningen till att jag köpte det

Skulle vara kul att höra hur ni andra NX2 användare tänker om Capture NX2 nu är en död produkt och den sista versionen var 2.4.7. Blir det till att fundera på att lära sig Lightroom?
 
Som jag redan har skrivit så är kontrollpunkterna det jag nästan använder mest förutom de vanligaste reglagen. Så länge jag inte köper ny kamera så funkar ju NX2 och jag kommer att fortsätta använda det tillsammans med ViewNX. Arbetsflödet i Capture NX2 och Lightroom är ju ganska likt, det jag inte gillar med Lightroom är att jag måste importera bilder till databasen för att kunna göra något med dem.

Under utvecklingen av NX-D kom önskemål om att ha kvar kontrollpunkterna ganska omgående och lika snabba var de att svara att de inte kommer att finnas kvar. Förmodligen b3eror det på att Nikon inte själva äger rättigheterna och att de avslutat samarbetet med företaget som utvecklade NX2.

/Frode
 
tänker ung samma

räknar med att kunna använda NX2 i alla fall 1-2 år till utan datorproblem.
Förutsatt att inget nytt tillkommer är planen för mig att inom närmaste året även skaffa Lightroom och lära mig det paralellt med ett ännu fullt fungerade NX2

Tror att ViewNX även det kommer att försvinna på sikt och det blir till slut bara en produkt (NX-D) som följer med när köper en Nikon kamera.
 
Det verkar vara en programvara som kan laddas ned och köras utan att knappa in ett licensnumer. Ungefär som ViewNX2. Går man igenom manualen finns väl basic funktionerna och det jag använder mest idag förutom kontrollpunkterna som någon tidigare skrev. De var den egentliga anledningen till att jag köpte det

Skulle vara kul att höra hur ni andra NX2 användare tänker om Capture NX2 nu är en död produkt och den sista versionen var 2.4.7. Blir det till att fundera på att lära sig Lightroom?

Jag kör Lightroom men hade nog inte köpt Lightroom om jag skulle byta till något bättre idag. Anledningen är att jag inte gillar Adobes CC lösning där man betalar per månad för ett program som är min bilddatabas. Visserligen kan man fortfarande köpa LR genom att betala en engångssumma men detta köpealternativ blir svårare och svårare att hitta på Adobes site. Senast jag tittate var enda sättet att försöka köpa en uppdatering frå LR4 till LR5, och sedan ändra produkt till att bli den fulla versionen. Något säger mig att den möjligheten snart försvinner helt.

Om jag skulle skaffat något mera avancerat program idag hade jag tittat på Capture One Pro 7, som numera liksom LR fungerar som bilddatabas utan att man köper till några extra produkter. Vet dock inte vad kontrollpunkter är så jag kan inte uttala mig om varken LR eller Capture One Pro har dem.
 
Har nu kört NX-D lite och jag måste säga att jag tycker det är possitivt, förmodligen kommer jag helt sluta med ViewNX2.

NX-D kommer förmodligen täcka mina behov i 90% av fallen. Capture NX2 kommer finnas kvar på datorn, men det kommer användas betydligt mindre nu.

/Karl
 
Har nu kört NX-D lite och jag måste säga att jag tycker det är possitivt, förmodligen kommer jag helt sluta med ViewNX2.

NX-D kommer förmodligen täcka mina behov i 90% av fallen. Capture NX2 kommer finnas kvar på datorn, men det kommer användas betydligt mindre nu.

/Karl

Det låter ju bra Karl men kontrollpunkterna är och förblir borta, det jag nästan använder mest i NX2. Skall ge det litet tid, än så länge finns ju stöd för de kameror jag har i NX2.
/Frode
 
NX2 fungerar

högerklicka på bild i utforskaren,
öppna mad NX2
så kan man använda pogrammet på alla bilder , även andra kameramärken.
 
Det låter ju bra Karl men kontrollpunkterna är och förblir borta, det jag nästan använder mest i NX2. Skall ge det litet tid, än så länge finns ju stöd för de kameror jag har i NX2.
/Frode

Ja, kontrollpunkterna är enda anledningen till att jag behåller NX2.

Jag använder dock kontrollpunkterna relativt sparsamt. Jag upplever dock att NX-D är minst lika snabbt som ViewNX för att snabbt titta igenom och göra 90% av all redigering i. Hade NX-D haft stöd för RAW-filerna från min Lumia 1020 hade jag avinstallerat LR5 och PSE12 nu.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.