Annons

Canvastavla, extrapolering och "gallery wrap"?

Produkter
(logga in för att koppla)

glemmy

Aktiv medlem
Mina lilla syster visade mig en bild på internet som är 1350x900 stor som hon skulle vilja printa på en minst halvmeter bred canvastavla. Hon frågade mig om lite råd och jag kom på att hon ju kan få den i födelsedagspresent av mig som överraskning.

Jag har beställt något hos Vistaprint förut med gott resultat och de hade rätt så bra pris på en 60 x 40 cm (450 kr) så jag tänkte beställa där.
Nu blir jag dock lite konfunderad när det gäller uppskalningens storlek.
Jag hittade ett trevligt program som med gott resultat skalar upp bilden till 60 x 40 cm i 200 dpi, men:
Vistaprint skriver såhär:
Liggande 60 x 40 cm
4724 x 3150 pixlar

Full storlek
Liggande 66 x 46 cm
5197 x 3622 pixlar

Färdiga layoter bör skapas i full storlek utan marginal för bästa resultat.
---

Med "gallery wrap" (canvasen förlängs runtom ramen och fästs på baksidan)

Programmet jag kör, en 30 dagars testversion av Perfect Resize Professional, har en funktion för att skapa "gallery wrap" på x antal cm som "speglar" yttersta ramen av bilden och lägger till utanför (så att det blir snyggt när bilden viks runt hörnet).

Då undrar jag , ska jag skala upp bilden till "Beskuren storlek" och lägga på 3 cm gallery wrap vid varje kant eller ska den skalas upp till "Full storlek"?

Eftersom bilden skalas upp med 350% vill jag förlora så lite som möjligt utanför bilden, men samtidigt vill jag inte att det blir fel om jag lägger in gallery wrap och sedan lägger Vistaprint in en ytterligare.

Tack på förhand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar