Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canvas

Produkter
(logga in för att koppla)

Snofi

Aktiv medlem
Hejsan

Om jag vill göra om en bild som jag har till canvas. HUr stor vågar man göra utan att kvaliteten försvinner?

Mvh Kristofer

Hej

Kom att tänka på frågan "Hur långt är ett snöre?" :)

Vad är det för upplösning på bilden? Jag har vid ett par tillfällen tagit 1MP bilder till 50x50canvas, med ok resultat(interpolerat)

//Alexander

Hej

Det finns en del riktvärden på DPI, pixlar/tum. Alla har säkert olika krav, men så länge man interpolerar tillräckligt mycket så ser man inte pixlar, utan "sudd" istället.

En så stor tavla betraktar man dessutom förmodligen från en bits avstånd. Jag brukar ibland testa att dra upp bilden på datorskärmen och zooma till hela bilden blir fysikskt lika stor som tavlan, och kolla om bilden ser OK ut där.

//Alexander

Hej

Det finns en del riktvärden på DPI, pixlar/tum. Alla har säkert olika krav, men så länge man interpolerar tillräckligt mycket så ser man inte pixlar, utan "sudd" istället.

En så stor tavla betraktar man dessutom förmodligen från en bits avstånd. Jag brukar ibland testa att dra upp bilden på datorskärmen och zooma till hela bilden blir fysikskt lika stor som tavlan, och kolla om bilden ser OK ut där.

//Alexander

Hur vet du hur mycket du behöver zooma in? Jag zoomade in 100% från ursprungsbilden och då såg det fortfarande bra ut.

Hej

Jag har en 14" skärm på en bärbar dator. Jag brukar zooma in en liten del av bilden, och helt enkelt mäta med linjal :) Lite primitivt, men det funkar.

//Alexnader

Jag har låtit trycka upp en 150 cm bred canvas av en bild tagen med en Canon 400D. Skulle inte blinka för att låta trycka upp en ännu större.

Leverantören jag anlitade var Proformat i Umeå.

ANNONS