Annons

CanoScan FS4000US

Produkter
(logga in för att koppla)

lbjo

Avslutat medlemskap
Hej!

Någon som är villig att delge mig sina synpunkter eller erfarenheter från ovan angivna scanner. Är det normalt att den är så fruktansvärt långsam vid bl.a igångsättning, tänker då i första hand på
kommandot "Calibrating" och därefter "Preview"? Har en känsla av att den blivit långsammare med tiden, Inbillning? Ja kanske.

Mvh

***********************
 
Visst är den långsam. Jag kör istället programmet VueScan som gör allt dubellt så snabbt. Filerna från VueScan innehåller allt som skannern kan se, men det kräver lite mer jobb innan det blir snyggt. FilmGet jobbar lite för mycket på egen hand och missar därför ofta teckning i högdagrarna.

Synd att det inte finns något (så vitt jag vet) bra proffsigt program som Silverfast till Canon-skannern. På mitt nya jobb kör dom Nikons 4000-skanner. Ska bli kul att testa den och jämföra.
 
CanonFS4000us går fruktansvärt sakta på usb. När jag körde skannern på usb i XP tog det 45 sek för uppstarten och flera minuter med calibreringen och nästan lika lång tid med de övriga momenten, men efter det att jag äntligen efter flera kontakter med Canon fick tag i en kunnig person som kunde förklara för mig att det var USB:en som spökade och rekonomerade mig att montera ett scsi-kort. Nu går det betydligt fortare, kalibreringen går på ca 18 uppstarten på några sekunder.
Lars L
 
Tack Magnus och Lars för tipsen Ni gav. Har redan provat VueScan och skillnaden var verkligen stor och resultatet bra mycket bättre än med Canon´s bifogade programvara.

Mvh Lasse Johansson

***************
 
Själv kör jag ännu USB, men jag har inte så bråttom. Jag hoppar helt över preview. Jag kör utan colormatching och bara markerar alla diabilderna och scannar in dem i PS och där i tar jag bort den inscannade diarammen. Har provat Vuescan men jag tyckte att bilderna blev grynniga, kanske jag som inte kan programmet så bra. DVS jag gör allt arbete som tex level i PS, scannerprogrammet scannar jag bara i. Sedan är det ju viktigt att skärmen är kalibrerad, själv använder jag spider och tycker att de flesta bilderna som jag scannar blir bra utan att jag behöver justera något i PS. Kan ibland behöva justera så jag tar bort magentastick
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.