Annons

canoscan 8800f vs epson v500 vs 4490

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej

jag funderar på att köpa en scanner för att mestadels scanna mellanformat plåtat med Diana och liknande kameror men också till lite småbild.
många föreslår ju filmscanner istället men eftersom det huvudsakligen är toycam-mellanformat som ska scannas så känns det osm att utgiften för en mellanformatsscanner är lite omotiverad. vill också kunna scanna lite papperskopior ibland.

kollar på följande scanners:
Canon CanoScan 8800F
Epson Perfection v500 Photo
Epson Perfection 4490 Photo

Vilken av dessa ska man lägga pengarna på om betoningen ligger på filmscan. Vad är skillnaden på de två epsonscannrarna? och är dom värda nästan en tusing mer än canonen?
 
Slår liv i den här tråden igen då jag ska köpa en skanner till mellanformat.

Jag undrar också om skillnadern mellan dessa. Jag har lutat en del åt Epson V500 och undrar framförallt hur den skiljer sig mot Canon 8800. Jag har nämligen precis lånat hem en CanoScan 8800f som jag har testat och jag är inte särskilt nöjd med resultaten. Det bör kanske sägas att jag annars använder en Nikon Coolscan IV till att skanna småbild och med den är jag mycket nöjd. Jag vet att flatbäddsskanners inte kan komma upp i samma kvalitet, men bättre än vad Canoscan 8800f ger hade jag i alla fall hoppats på.


Jag har skannat Kodak 160 NC, filmen som jag i princip alltid använder, och färgerna blir ofta väldigt gröna eller blåa. ok, det kan man efterbehandla och ställa in, men jag är ändå förvånad över hur mycket mer efterarbete som krävs jämfört med när jag skannar med min Coolscan IV. Dessutom verkar det som att det handlar lite om tur också, en del bilder ser bättre ut än andra.

Skärpan är ju heller inget vidare, men det får man väl räkna med när det är en såpass billig flatbäddskanner.

Alltså, det jag egentligen undrar över är om jag kan räkna med bättre resultat av Epson V500 (eller 4490) eller om skanners i den här prisklassen helt enkelt inte ger mer?

Bilderna som skannas ska jag bara använda till hemsida och behöver jag bra kvalitet eller printar lämnar jag in neggen på labb. Så egentligen räcker kanske kvaliteten, men jag undrar ändå om det är något som skiljer sig mellan dessa skanners.

Tack på förhand

/Carl
 
Jag har en canoscan 8800F och jag är inte särskilt nöjd med den.
I bästa fall går det att göra 20*30cm kopior från småbild. Mellanformat är lite bättre såklart. Bilderna blir inte skarpa. Vi har någon gammal agfascanner från stenåldern på fotoklubben, och den är långt bättre. Har hört att Epson-scannerna du nämner ovan ska vara bra, så satsa på en sådan.
 
Hej,

tack för svar. Sitter och testar CanoScan 8800f som jag lånat igen. Jag blir verkligen frustrerad av den här skannern. Skannade först tre bilder som såg bra ut (precis som innan Kodak Portra 160 NC 120-film), de blev riktigt bra och jag började fundera på om skannerna kanske inte är så dålig trots allt....sen plötsligt, skannade tre bilder till och i de blev färgerna totalt hopplösa, försöker ordna till det i Lightroom men får ingen ordning på det.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av flatbäddskanners innan, men är det verkligen så här ojämnt? Jag testade Epson V700 en gång och skannade då ett småbildsnegg. Det såg riktigt bra ut, nästan lika bra som resulatet jag får av min Coolscan IV. Jag hade ju tänkt köpa mig en billigare skanner då jag endast hade tänkt skanna för min hemsida och liknande, men om färgerna blir så här galna i den här prisklassen måste man kanske köpa en V700 ändå. Den är ju ändå billigare än en Flextight eller Nikon 8000 eller 9000 (vilket ju hela idéen med att köpa en flatbäddskanner var att köpa en billig men ok skanner).

Alltså, ursäkta om jag verkar tjatig, men är det någon är som erfarenhet av både Canon och Epsons billigare modeller och har ni i såna fall märkt någon skillnad? Jag skulle gärna gå till en butik och testskanna ett negg, men i alla butiker där jag varit (här i Hamburg där jag bor) har de bara Epson V700, den skannern verkar ha monopol just nu.

Tack på förhand
/Carl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.