Annons

Canonutrustning till att fota innebandy och fotboll <15000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Skulle vilja ha lite råd angående köp av ny utrustning.

Har försökt läsa igenom alla trådar men det känns lite som om budgeten oftast ligger högre än de 15000 jag skulle vilja hålla mig under...

Jag behöver något som kan användas till att ta hyfsade bilder inomhus på pojkens (10 år) innebandymatcher samt utomhus på fotboll (ingen enorm zoom behövs utan jag nöjer mig med det zoomomfång som funkar för innebandyn). Bilderna kommer inte användas professionellt på något sätt utan enbart för att visas upp på hemsida för släkt, vänner och övriga föräldrar.
Ett plus skulle vara om huset tillsammans med Sigma 120-400 funkar hyfsat till att fota flygande fåglar. Canon 400/5.6 har stått på inköpslistan ett tag...

Canon är ett måste då jag har en del sådant tidigare.
Om jag har orealistiska förväntningar så säg gärna till.

Lite egna kameraförslag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2032955,1752858,2655076,479161,697573

Objektiv:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=31834,276174,274033,274039,841109,613229,31833

Tack!

Har du funderat på ett begagnat kamerahus? Nu ligger ett begagnat eos 7d på ca. 5000 SEK och då får en kamera som du kan till det mesta. Den är snabb och vad jag vet hyfsad när det gäller högre iso tal.

Hej!
Jag är också en glad amatör som har börjat fotografera en del sport och då främst sonens basketspelande men även en del fotboll. Min erfarenhet är att det är viktigt att ha utrustning som fokuserar snabbt och säkert. Bytte själv upp mig från en 40D till en 70D. Upplevde då en stor skillnad i fokushastighet förutom något bättre brusegenskaper.

Inomhus är naturligtvis ljusstarka objektiv nödvändigt men även snabb fokus behövs. Jag har provat att använda 50 mm f/1.8 men det fokuserar oftast alldeles för trögt. För fotboll skulle jag rekommendera en brännvidd på 300-400 mm. Tror att objektiv med USM/HSM-motor är att rekommendera.

Jag är som sagt väldigt nöjd med min 70D men nu är ju en ny 7D för 6 990 kr ett väldigt attraktivt pris. Du förlorar kanske en del i brusegenskaper men får istället ytterligare något bättre autofokus och ett rejälare hus.

Lycka till med sportfotandet!

Tack för svaren!

Som det ser ut nu så blir det en 7D eller 70D och sedan har jag läst mycket positivt om Canon 85/1.8 som dessutom är väldigt billigt (3390 kr) så jag satsar nog på ett sådant så får vi se hur det blir med fotbollen när den säsongen drar igång. Borde inte krävas nåt jättedyrt då ljuset oftast är bra...

7D: 6990 kr
70D: 8290 kr

Om man bortser från prisskillnaden så känns det som om 70D är det självklara valet, eller?

Efter att ha läst lite mer så verkar det som om åsikterna går isär ordentligt...

85:an är ett bra val liksom 70-200 f 2,8 L den funkar inomhus också och är snabb.
Även när man plåtar utomhus kan ett bättre objektiv vara bra - det förekommer ju regn och dålig väderlek ibland ju.
Lycka till.

Fota sport kan få kamerabudgeten att spricka väldigt snabbt, speciellt om man ska fota inomhus i mindre bra belysta hallar...

Jag har själv fotat innebandy med 7D & 85/1,8, det funkar bra men personligen så föredrar jag zoomar då jag fotar sport då det är lättare att följa med vad som händer på planen...

Om jag vore TS så skulle jag köpa ett nytt hus & jag hade nog valt 7D över 70D pga i mitt tycke bättre ergonomi, sedan skulle jag ha försökt hitta begagnade objektiv för att testa mig fram vad som funkar bäst för det man vill plåta.

Jag körde med 24-70/2,8L som normal på min 7D & jag tyckte det funkade kanon, visst fattades det några millimeter på vidvinkelsidan i bland, men mitt Tamron 17-50/2,8 satt inte ofta på kameran då jag allt som oftast ligger på 70mm & uppåt i mitt fotande.

Lycka till med kameraköpet!! =)

Ett objektiv jag tycker passar brännviddsmässigt perfekt till 40x20-sporter är Sigmas 50-150 2,8 (innebandy / handboll / basket). Köper man den sista ostabiliserade varianten ( II ) så kan man ofta komma undan runt 3000 kr. Den stabiliserade är förvisso avsevärt skarpare, men är i storlek och vikt som ett 70-200 - med den äldre kan man se betydligt mer "normal" ut.

Till fotbollen tycker jag inte du ska dra dig för att köra med det 120-400 du har, så länge ljuset är någorlunda bra händer det med helt okej - se tex HÄR (alla bilder tagna med D7100, dvs majoriteten, är tagna med 120-400t). Lite exempel i betydligt sämre ljus HÄR.

För proffs förstår jag att Sigmas gluggar kanske inte räcker till, men för de användningsområden du beskrivit skulle jag säga att de räcker långt. I din sits skulle jag titta noga på 70D + ett begagnat 50-150 - eventuellt kompletterat med ett 85/1,8 för de allra sämsta gympasalarna.

Om du kan tänka dig begagnat, så finns bra allternativ inom räckhåll.

Som nämndes tidigare är 7D en bra sportkamera och används av en del sportfotografer.
De objektiv som används oftast är Canons 70-200mm 2.8L och 300mm 2.8L.
Ett 70-200mm 2.8L går att få begagnat för 7-8000kr. De är byggda för att hålla, så jag skulle inte dra mig för att köpa ett.

Med detta kitt är du uppe i runt 13000kr och kan fotografera som ett proffs. ;)

Såg att det var flera annonser i FS marknad, med dessa prylar.

Tack för alla svar!

Blir svårare och svårare det här...

Angående objektiv så är självklart en zoom att föredra men för mig är nog ljuset viktigare. Det är ju inte elitseriehallar vi pratar om och när lillpojken spelar kan jag placera mig var jag vill runt sargen. Tror att det blir svårt att hitta nåt mer prisvärt än 85/1.8 (3390 kr)
För fotbollen kanske jag ska använda det Sigma 120-400 jag redan har... Ljuset är aldrig något problem. Är det molnigt så kan jag hoppa över bilderna. Eftersom det inte är fullplan han spelar på och cropfaktor på kameran så funderar jag på ett av de billigare 70-200/2.8, Tamron eller Sigma alternativt Canon 70-200/4. Eller begagnat och bättre spec...

När det gäller 7D eller 70D så är ju 7D väldigt gammal, kom 2009 och 70D 2013. Inget man bör bry sig om?

Till 70Ds fördel talar även:
SD-kort
Vinklingsbar display (tar mycket makro)
Bättre för film (tror jag...)
Bättre batterikapacitet

Nackdel är 1300 kr dyrare.

Känns dock väldigt lockande att köpa 7D nu när Elgiganten har den 2000 kr billigare än näst billigaste affär.

Suck...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto