Annons

Canonscan 5000F samt "Soligorplatta"

Produkter
(logga in för att koppla)

academic

Aktiv medlem
Hej, är sedan några veckor ägare till en Canonscan 5000F. Jag är nöjd med scannern även om man måste förstå att priset står i relation till "kvaliten" Bilderna, negativ såväl som foton, kräver lite Photoshop bearbetning för att bli riktigt bra. På www.boklint.com finns ett exempel på ett inscannat negativ.

Jag har fortfarande drömmen om att köpa en Hasselbladare. Jag har fått uppfattningen att det är ganska dyrt att framkalla och förstora foton varför ett alternativ skulle vara att scanna negativen. Detta förutsätter dock att scannern kan hantera 6*6 film, vilket inte 5000F gör.

Därför köpte jag en Soligor LT-45, en scannerplatta som belyser negativ ovanifrån, som skall möjliggöra scanning av 6*6 film. Jag fick hem den i går och testade några timmar, dock enbart med "vanliga" negativ (24*36).

Hm...jag jämförde inscannade negativ med "Negativfunktionen" mot inscanning med Soligorplattan. Resultatet blev inte bra...Bilden scannad med Soligorplattan blev missfärgad, grovkorning och oskarp. Visserligen blev bilden bättre efter photshop men det verkar som scannern inte rikigt var rätt kalibrerad eller så är det något fel på Soligorplatten....

Efter samtal med Cannonsupporten lät de meddela att detta inte fungerar eftersom lampan är tänd i själva scannern när man scannar via fotoläge jämfört med negativläge då lampan är släckt.

Alltså. inget bra köp..om man vill scanna 6*6 film...

/Dan

En sån har ju jag med beställt just för att scanna 6*6 och 6*9. Hade inga större förhoppningar annat än att enkelt kunna syna bilderna lättare än på ljusbord. Men den duger alltså inte ens till det då? Kanske inte är något att springa till postlådan och hoppas för då;(
/Lotta

svar...

Visst ser du bilderna men eftersom negativen blir belysta både underifrån och ovanifrån så har scannern svårt att tolka vad den ser.

Jag lyckades få ganska ok bilder (grovkorniga) efter justering av "Levels" i Photoshop, men jämfört med "riktigt" negativscanning är bilden dålig.

Om jag bara visste hur man släcker lampan i scannern så borde det bli bättre. Men Cannon visste inte om det gick alls...

/Dan

Du måste nog öppna scannern och klippa en kabel till lampan isåfall Sätt en brytare i serie. Har du tur så funkar det.

Kalibrerar inte scannern sig innan den börjar scanna?
Isåfall lär den väl inte starta om du släcker lampan.

Fast lite kass marknadsföring tycker jag Cyberphoto kör med då de skriver att den funkar till alla flatbäddare.. Tror jag skickar tillbaks min platta när den kommer om jag inte lyckas släcka lampan.
/Lotta

Jag har också haft funderingar på att köpa en sådan. Har en Epson 1260 Photo och den skannar ju småbildsneg. Men hur funkar soligor tillsatsen? Ska man ha skannern i flatbäddsläge när man använder den? Annars borde det ju funka att slå om till negskannings läge? För att få lampan underifrån att stänga av sig. Eller?

Detta är vad som står om den på www.cyberphoto.se. Just det där passar alla flatbäddsscanners kanske inte är sant om det nu krävs att man ska kunna ställa in i negläge..

För scanning av diabilder och andra transparenta media med storlek upp till 137x110mm (5x4"). Många flatbäddsscannrar har otillräckliga ljusöverföringsenheter som ger låg upplösning eller är helt utan. Lösningen heter SOLIGOR LT-45.

BESKRIVNING:
• Hög luminans 5000 +/-500 cd/m²
• Enhetlig ljusfördelning > 95%
• Konstant färgtemperatur 5000K
• Passar alla flatbädds scanner
• Kraftkälla; medfäljande nätdel 230V/50Hz, DC12V
• Försedd med ram för enkel placering av diabilder i scanner

Canonscan 5000F

Tja, För att stänga av lampan så måste man ställa in läge "negativ". Då är endast den inbyggda lampan i locket tänd. Problemet verkar vara att scanning då endast sker i "mitten" av glaset enligt de medföljande negativramar. Ett neg som är 6*6 hamnar då delvis utanför denna scanningsarea.

Vet ej om man kan styra lampan via mjukvara eller om andra fabrikat har den möjligheten. Canonsupporten hade inte hört talas om någon annan möjlighet än att köpa 9000F..

Soligorplattan kan ha andra funktioner och kan ändå vara bra att ha ...:)

Jag skall försöka testa och om jag kan lura scannern...återkommer då med resultat.

Snälla, skulle inte du kunna slänga in en oredigerad bild här i tråden? eller maila en till mig [email protected] Är ju nyfiken på hur grynigt det blir. Min platta är levererad och går att hämta ut i morgon, känner inte direkt att jag vill rusa iväg och lösa ut den längre..
/Lotta

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar