Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canonscan 5000 F

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en scanner för att kunna läsa in lite papperskopior, bla för användning till hemsidor och för att kunna lagra bildarkivet digitalt.

Pc för alla testar i sitt senaste nummer 13 scanners och ger denna bäst betyg, nån som använt den och vet om testet är att lita på?

Finns där nån annan man bör kolla på, i rimlig prisklass då förstås.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.asp?itemid=29313

Jag har en Canon

Hej,

Jag har en Canonscan 5000F och är jättenöjd. Jag kollade runt på nätet innan jag köpte den och tyckte att det var den på pappret bästa scannen till ett bra pris.

Enda nackdelen med den är att man inte kan scanna 6*6 film. Men jag har löst det genom att köpa en "Soligor scaningplatta".

Du bör även ha USB 2.0 port så att det går lite snabbare och ex.vis photoshop för att redigera bilderna.

/Dan

Ok, det låter ju bra, photoshop har jag så det är inga problem, följer inte photoshop elements med också?
Hur funkar negativinskanningen på den? Färg/svartvitt?
Bra resultat?

Epson Perfection 1660 Photo som nämndes får bara en 6a i samma test, canon scannern fick en 9a (av 10 möjliga)

Omdömet blev: En medelbra bildläsare till ett alltför högt pris. Bilderna är bra, inläsningen snabb, medan ocr-inläsningen är riktigt usel. Bra färgåtergivning. Något oskarpa bilder.

Canon får: Vår favorit. Trots mellanprisklassen får du toppbilder och en lättanvänd produkt. Minus för långsam inläsning. Skarpa och rena bilder.

Svar

Negativ och dia (färg) funkar bra. Jag är nöjd men visst krävs det att man lär sig programvaran. Det finns flera inställningar. Jag har hittills bara använt standard inställningar.

PhSh Elements följer inte med, då måste du köpa Canonscab 8000F...

OBS du kan "bara" scanna 3 negativ eller 2 diabilder per "omgång".

Läste en artikel från nätet att proffs använder "trumscanning" vilket ger bilder på 100MB. Då tänkte jag, tur att jag inte är proffs utan kan nöja mig med bilder på några MB.

Titta på www.boklint.com så ser du ett exempel...

/Dan

Dan.. hur funkar det med soligors platta?

Det verkar vara intressant.. annars måste man köpa 9900F-modellen för att scanna 120-film...

Soligor

Jag har "köpt", dvs beställt den, och väntar på leverans denna vecka. Jag lovar att återkomma med en recension.

/Dan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar